1 750 207 läst ·
15 782 svar
1750k läst
15,8k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Tar 34an förbi Målilla i eftermiddag för att se om värmerekordet från 1947 fortfarande gäller. Vid fritidshuset är prognosen bara 36 grader men där finns en sjö att lägga sig i och "vätskeintag"Keiller skrev:
Många pratar väder och värmerekord just nu. Det har man gjort i alla tider.
Jag själv minns den varma sommaren 1975. Jag var tio då och sommarlovet var i det närmaste oändligt.
[bild]
(Nerikes Allehanda 750808)
Alla somrar var förresten långa, soliga och varma förr. Undrar om barn idag tycker likadant?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 251 inlägg
Medlem
· Korpilombolo
· 3 724 inlägg
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 251 inlägg
Ja, man kan förstå att dom hade korrekturläsare på den tiden. Numera är det bara journalisternas egna undermåliga språkhantering som emellanåt slår igenom.
Tydligen är vi jämngamla, och jag minns sommaren 1975 som olidlig av den anledning att jag några år tidigare (då 8 år) blev väldigt allergisk för gräs och klöver, ja det kom helt plötsligt. Och 1975 fanns inga bra mediciner mot pollenallergi, jag fick Lomudal Nasal som var ett pulver som skulle tryckas upp i näsan.. funkade inte.Keiller skrev:
Så somrarna 1974-1977 var för mig hemska för att jag satt inomhus i värmen och våndades. Nös så fort jag kom utomhus och jag var kritvit i huden trots 10 veckors sommarlov.
Sommaren 1978, när jag var 13 år så spenderade vi fem veckor i ett av släkten ägt hus strax utanför Rättvik i Dalarna. Det regnade fyra av dessa veckor, finns kort av oss ungar som spelar kort inomhus eller badar i ösregn.
1979 hade det uppenbarligen kommit bättre medicin mot allergi för jag kunde uppenbarligen vara utomhus och bli lite brun. Kul för en tonåring.
Förresten så var vintrarna 1968-1970 rätt kalla, nu talar jag om i Stockholm med omnejd. Mycket pulkaåkning.
Och mina föräldrar, nu avlidna, pratade alltid om sommaren 1955 som verkligen var olidlig och det var getingar överallt och asfalten inne i stan var mjuk.
Upplysningsvis så går Fantomen fortfarande som daglig serie i Svenska Dagbladet. Nya äventyr hela tiden (om än erbarmligt dåliga). Även Mumin går i Svenskan, i det fallet är det dock bara upprapning av gamla kända serier om och om igen. Utöver dessa två kör Svenskan även Baby Blues och Carpe Diem. Dessa är dock inte långa sammanhängande äventyr, utan slapstick-artade grejer som står för sig själva en dag i taget.Jonas Persson skrev:
Vintern 86/87(?) I januari/februari var det kallare än -20 i 3 veckor i sträck i Sthlm. Jag jobbade med oljeeldning och jobbade i princip dygnet runt. Nån dag hade det dessutom snöat rejält och det tog mig mer än 1h att komma ut ifrån vår villagata till stora vägen (100m).Maria T skrev:
Vill minnas en gång då att det var något "kaféprogram" som då var ganska populärt där man uppmanade tittarna att stänga av all elvärme under någon minut vid ett visst klockslag under kvällen för att se genomslaget på Sveriges totala effektförbrukning.L lat skrev:
Kan tänka mig att de driftansvariga för elnätet den kvällen inte var så glada över det tilltaget.
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 887 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 887 inlägg
Självklart är det vår mest konservativa dagstidning som fortsätter än idagH hhallen skrev:
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 887 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 887 inlägg
Minns den vintern, ofta var det närmare -30C° än -20 den perioden Satt och frös på jobbet och vi värmde oss med varmluftspistolen.L lat skrev:
Jag arbetade deltid som brevbärare den vintern...cyklande sådan, inte kul alls. Hände att vi fick stanna inne och sortera hela dagen eftersom det var för kallt för att cykla.Jonas Persson skrev:
Svärmor undrade surt varför vi prenumererade på DN ("de håller ju tom med sossarna ibland"). När jag svarade att det var för att de har bäst serier höll tanten på att svimma av upprördhet. Och nu är det alltså Svenskan som kör vidare med serier!Jonas Persson skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 306 inlägg
DN är vänsterliberal. Svenskan är enda tidningen värd namnet