Visst minns man Kurt Sunes med Berit.
Fanns även lokala band som Fem små kaniner springer över den mörka heden och Helikoptern kräks.:crysmile:

• Gilla
Henningelvis och 1 till
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Kommer ni ihåg KSMB? Grisen skriker, Köttgrottorna och Pink Champagne?
Så klart ingen som var (höftar till det) sex år eller äldre då när det begav sig (1976-77 i Sverige) kan ha missat det!
Eftersom jag just tidigare nämnde ett av mina år på Posten (1986/87) så kom ett annat minne upp, nämligen det första året som jag var brevbärare, en då vandrande sådan på Kungsholmen (Stockholms innerstad) med rullväska och/eller bag. Sommaren 1981.
Flera minnesvärda personer (brevbärare) fanns där, t ex han som alltid hade kortärmad skjorta och shorts oavsett väder (även vintertid), han som hade hittat och rapporterat om två lik på vindsvåningen (sorgligt, men vindar i äldre hus i innerstan var inte ofta besökta men kunde finnas "smitväg" från ett hus till nästa, därför kunde brevbäraren gå där) och för att nu sluta säcken kring punken - Guld-Lars.
GuldLasse ([länk] )som de flesta kallade honom var brevbärare med cykel och det gick inte alltid helt rakt.

Många minnen, roliga och en del helt hysteriskt roliga, har jag från mina år som anställd av Postverket. När en kunde så gott som lita på att ett brev postat en dag, på eftermiddagen, nådde adressaten följande vardag om det var i Sverige, och oftast även om det var i Danmark eller Norge. Nu tar det upp till en vecka eftersom det inte går att veta om den som jag skickar till får posten må-on-fre eller ti-tor följande vecka.

Allt var verkligen inte bättre förr, men postutdelningen var det.
Som också varande gammal postis kan jag bara hålla med! Allt jobb vi lade ner på att få ut alla försändelser dag 1, även de med felaktig adress...
Däremot kan jag ärligt säga att jag inte har några som helst minnen av grupperna du nämnde, bortsett från att jag tror att det är punkband. Lyssnade aldrig på punk.

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
K Kirre2 skrev:
Som också varande gammal postis kan jag bara hålla med! Allt jobb vi lade ner på att få ut alla försändelser dag 1, även de med felaktig adress...
Däremot kan jag ärligt säga att jag inte har några som helst minnen av grupperna du nämnde, bortsett från att jag tror att det är punkband. Lyssnade aldrig på punk.
Gjorde lumpen 85/86 och då hade man fria tågresor. Valde att en helg åka till Stockholm. Bodde två nätter på Af Chapman. Rimligt billigt på den tiden. Lördagkväll konsert i Fullersta med Köttgrottorna och minst två band till. Vill minnas att Markebo var på scen med minst ett av dem.

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Maria T
K Kirre2 skrev:
Fanns mycket annat att lyssna på förutom punk, slutet av 70-talet var väl musikens explosion? Jag lyssnade till punk, men gillade mer New wave och the Police, the Eagles, Blondie, Pretenders etc. Men punken var så närvarande så gick inte att missa oavsett om gillade eller inte.

• Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
L lat skrev:
Jag var till sjöss ett par år i andra halvan av 70-talet.
Mina kamrater ansåg mig vara en snobb eftersom jag drack så dyrt brännvin, Chivas Regal 12-årig för 20:-. Läsk & öl av alla sorter kostade 1:-/33cl och cigaretter 10:-/limpan. Renat kostade 9:-.
Jag jobbade på Stena Line (Stena Germanica) i början-mitten 70-talet och då var det ändå billigare.
En liter Smirnoff, 7 kronor.
Jag var bara 15-16 år men hade full ranson ändå :cool:

• Gilla
LaT och 1 till
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Fanns mycket annat att lyssna på förutom punk, slutet av 70-talet var väl musikens explosion? Jag lyssnade till punk, men gillade mer New wave och the Police, the Eagles, Blondie, Pretenders etc. Men punken var så närvarande så gick inte att missa oavsett om gillade eller inte.
Säg inte det. Jag missade det fullständigt, även om jag känner igen namnen lite vagt. Jag lyssnade på Eagles, Smokie, Blondie, Pretenders, Bay City Rollers, Nazareth, 10CC, Pink Floyd... osv.

• Gilla
Manhunter och 1 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Gengaständstickor minns jag inte, visste inte ens att jag hade några innan de dök upp i lådan.

Verkar livsfarliga: "Fria från bestämmelserna om explosiv vara - Skydda asken för stötar"

Står även att de ska tändas mot tändsticksplån som inte finns på utsidan av asken.
Gammal tändsticksask med texten "Tre Stjärnor Gengaständstickor" och varningsinstruktioner. Gammal tändsticksask med texten "PRIS 75 ÖRE inkl. OMS." och instruktion "TÄNDAS MOT TÄNDSTICKSPLÅN. Gammal tändsticksask med fyra stora gengaständstickor, skiljer sig från vanliga tändstickor.

De ska sparas, vem vet, gengas kanske kommer i ropet igen med tanke på dagens el- och bensinpriser.

• Gilla
  • Haha
Dilato och 6 till
  • Laddar…
En kan du väl testa!?

• Gilla
richardtenggren och 3 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
En kan du väl testa!?
Nope, törs inte samtidigt som en sticka mindre får asken att se lite väl tom ut.

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Gengaständstickorna skall du vara rädd om. Sådana finns ju knappt bevarade någonstans.

Tanken var att man skulle kunna tända direkt i knåbilan (tror bränslet kallades kubb i Sverige) utan näver och tändved.
Det där var före min tid men jag har känt gubbar som hade kört lastbil under kriget och de hade en del att berätta. De är borta nu allihop.

• Gilla
Jonas Persson
  • Laddar…
Kollage av Muppet karaktärer i två rader likt videomötesfönster, humoristisk jämförelse med Zoom-möten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Haha
kribban och 16 till
  • Laddar…
B
H heimlaga skrev:
Gengaständstickorna skall du vara rädd om. Sådana finns ju knappt bevarade någonstans.

Tanken var att man skulle kunna tända direkt i knåbilan (tror bränslet kallades kubb i Sverige) utan näver och tändved.
Det där var före min tid men jag har känt gubbar som hade kört lastbil under kriget och de hade en del att berätta. De är borta nu allihop.
Brorsan hittade typ 6 askar i torpet vårat :)

Demmpa Demmpa skrev:
070- har aldrig bara varit Telia, Telia har(/haft) nummerseriena 070-2, 070-3, 070-5 & 070-6 tilldelade till sig.
Aha, det förklarar ju varför Comviq hade 0707, de var ju de första ickestatliga nätet i Sverige vad jag kommer ihåg.

L lat skrev:
Vintern 86/87(?) I januari/februari var det kallare än -20 i 3 veckor i sträck i Sthlm.
Vi var i Skåne några veckor den vintern, Öresund var fruset över till Danmark. Tror det var lika kallt 85/86 också. Har faktiskt inte sett sundet frysa hela vägen över sedan dess.

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
Aha, det förklarar ju varför Comviq hade 0707, de var ju de första ickestatliga nätet i Sverige vad jag kommer ihåg.
Comviq hade även 0704.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.