1 750 286 läst ·
15 782 svar
1750k läst
15,8k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Patrik440
Laddtryckare
· V-götaland
· 1 609 inlägg
Patrik440
Laddtryckare
- V-götaland
- 1 609 inlägg
Jag minns när jag var 9-11år och var med en kompis till affären en kväll och han skulle köpa mjölk och en limpa.L Lucif3r skrev:
Limpa blev det men inte någon Skogaholms som mamman Ingrid tänkt sig utan en limpa cigg...
Blev inget bröd till frukost nästa dag skulle jag tro.
Hans föräldrar blossade på rätt rejält på den tiden så det var nog inte så konstigt att min kompis förknippade ordet limpa mer med cigg än bröd..
/P
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 887 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 887 inlägg
Och på den tiden var inte prisskillnaden lika stor. Tror ingen tioåring idag har pengar nog för en limpa cigg när de skickas för stt inhandla bröd. Minns när en dosa snus kostade fem kronor i mitten på 80-talet, men vad kostade cigaretter?Patrik440 skrev:
Jag minns när jag var 9-11år och var med en kompis till affären en kväll och han skulle köpa mjölk och en limpa.
Limpa blev det men inte någon Skogaholms som mamman Ingrid tänkt sig utan en limpa cigg...
Blev inget bröd till frukost nästa dag skulle jag tro.
Hans föräldrar blossade på rätt rejält på den tiden så det var nog inte så konstigt att min kompis förknippade ordet limpa mer med cigg än bröd..
/P
Patrik440
Laddtryckare
· V-götaland
· 1 609 inlägg
Patrik440
Laddtryckare
- V-götaland
- 1 609 inlägg
Har för mig att han fick med sig en hundralapp iaf.Jonas Persson skrev:
/P
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
Fick mig att tänka på en episod som utspelade sig hemma hos kompisen när vi var kring 13 år.
Kompisens pappa kommer hem med ett gäng Jeepdunkar på flaket och börjar lasta ur dessa ur bilen.
Den något yngre och frågvisa grannflickan - vad har du i alla dunkar?
Pappan - Sprit förstår du väl! (med glimten i ögat)
Flickan - Jaha, mamma och pappa har sin sprit i sådana där stora genomskinliga dunkar i källaren.
Dunkarna innehöll egentligen diesel till båten
Kompisens pappa kommer hem med ett gäng Jeepdunkar på flaket och börjar lasta ur dessa ur bilen.
Den något yngre och frågvisa grannflickan - vad har du i alla dunkar?
Pappan - Sprit förstår du väl! (med glimten i ögat)
Flickan - Jaha, mamma och pappa har sin sprit i sådana där stora genomskinliga dunkar i källaren.
Dunkarna innehöll egentligen diesel till båten
Medlem
· Blekinge
· 12 266 inlägg
Min mormor strök sedlar med strykjärn och lindade in i folie, sen postades foliepaketen till alla barnbarn - valörerna kunde variera men totalsumman var runt 50 kr om jag minns rätt, till födelsedagar och jul.D Dilato skrev:
Folie var ju praktiskt för då kunde inte "nån på posta" röntga (?) kuverten och se att de innehöll sedlar
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 212 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 887 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 887 inlägg
Saker från min barndom som jag (född 79) har haft svårast att förklara för min 10-åriga dotter:
* Fasta telefoner med nummerskiva
* Disketter och kassettband för att spara information.
* En tv med bara två kanaler och typ 1 timmes barnprogram om dagen
* Hyra vhs-film i en sunkig barack för 55 kr/film. (vi skaffade egen videobandspelare för 4000 kr år 1988)
* Bankbok
* Att duscha efter skolgympan med duschmössa (antingen var det en så där läbbig gummisak så att man såg ut som en mullvad, eller hade många en rymddräkts-liknande hjälmformad mössa med en liten genomskinlig ruta för ögonen.
* Skrivstil
* Bänkpapper i skolbänkarna
* Kvarsittning i skolan
* Flourtanten
Ett axplock... det är inte många av ovanstående grejor jag saknar.
/S
* Hyra vhs-film i en sunkig barack för 55 kr/film. (vi skaffade egen videobandspelare för 4000 kr år 1988)
* Bankbok
* Att duscha efter skolgympan med duschmössa (antingen var det en så där läbbig gummisak så att man såg ut som en mullvad, eller hade många en rymddräkts-liknande hjälmformad mössa med en liten genomskinlig ruta för ögonen.
* Skrivstil
* Kvarsittning i skolan
* Flourtanten
/S
Medlem
· Blekinge
· 12 266 inlägg
Satsuki
Trädgårdsfixare
· Skåne
· 3 271 inlägg
Satsuki
Trädgårdsfixare
- Skåne
- 3 271 inlägg
S steve5432 skrev:Saker från min barndom som jag (född 79) har haft svårast att förklara för min 10-åriga dotter:
* Bankbok
* Skrivstil
* Kvarsittning i skolan
* Flourtanten
/S
Fluortanten hade jag helt glömt bort!
Nu kom minnet av hur fluorlösniningen smakade tillbaka också
https://external-preview.redd.it/lO...bp&s=7dbb7120e16736d0798f930e856945b084efacc4S steve5432 skrev:Saker från min barndom som jag (född 79) har haft svårast att förklara för min 10-åriga dotter:
* Bankbok
* Skrivstil
* Kvarsittning i skolan
* Flourtanten
/S
Duschhuvan förstår inte yngre kollegor när vi pratat om den. Född -68.