H heimlaga skrev:
Här i huset finns fortfarande två pumpmejslar i fungerande skick. Jag har funderat på att bygga om en bitshållare så den skall passa i en pumpmejsel men tiden vill inte räcka till sådant
Jag har en sån. Yankee screwdriver eller nåt sånt.. Jag köpte en adapter för bits från Tyskland för några år sen. Finns säkert att hitta där fortfarande (fine-tools.de eller dictum var det).

M Marcus Ericsson skrev:
Chokladcigaretter som såg ut som riktiga cigg både paketet och cigaretterna. Varenda unge (framförallt jag) älskade att springa runt med en sådan i mungipan.
N New_options skrev:
De smälte fort och chokladen var inte ens god
Det fanns också tuggummi utformade som cigarretter. Iaf inhandlades det i Danmark eller Tyskland när jag var liten vill jag minnas.

Tänk om man hade släppt en sådan produkt idag.
Vilket ramaskri det skulle bli. Alla prettokärringar på Familjeliv skulle spränga flera blodkärl i sin frustration :D

• Gilla
New_options och 3 till
  • Laddar…
Jag har också två pumpskruvmejslar och har även funderat på samma sak, att fixa en adapter till dom. Jag tycker dom är väldigt användbara i situationer då man annars jobbar med vanlig skruvmejsel. Skulle dock vilja ha en ännu mindre modell än de två jag har.

Jag kommer ihåg för inte så super-duper länge sedan(typ 30år sedan eller något sånt) där barn/ungdomar under 18 kunde köpa ciggaretter osv om dom hade en lapp från föräldrarna med sig.

Och ja, chokladcigg var ju det coolaste man kunde ha i lågstadiet :rofl:

För 30 år sen behövde du ingen lapp, det var helt lagligt att köpa åt sig själv som ungdom. Fanns t.o.m rökruta på högstadiet för barnen in på 90-talet, den lär inte återkomma.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
V Ville_Vessla skrev:
För 30 år sen behövde du ingen lapp, det var helt lagligt att köpa åt sig själv som ungdom. Fanns t.o.m rökruta på högstadiet för barnen in på 90-talet, den lär inte återkomma.
Vid rökrutan på min högstadieskola hängde "tuffingarna". Jag har en känsla av att en stor andel av dem haft ett tufft liv vid det här laget. Något för en socionom att forska i - rökrutebarnens liv som vuxna. (Och hur stor andel av dem hade Y-namn?)

• Gilla
Robin Lindberg och 1 till
  • Laddar…
Blodsoppen
jarlh jarlh skrev:
Vid rökrutan på min högstadieskola hängde "tuffingarna". Jag har en känsla av att en stor andel av dem haft ett tufft liv vid det här laget. Något för en socionom att forska i - rökrutebarnens liv som vuxna. (Och hur stor andel av dem hade Y-namn?)
Benny, Kenny och Lenny?

• Gilla
Snicklas och 1 till
  • Laddar…
Blodsoppen Blodsoppen skrev:
Benny, Kenny och Lenny?
Näe, Ronny, Conny och Johnny. Kanske en Sonny. Och sen Liam i nästa släktled…

• Gilla
Anderne och 4 till
  • Laddar…
V Ville_Vessla skrev:
Ja, och det var nog för den senare som det krävdes lapp från mamma. Det var lagligt för barn att röka, men skulle det göras på skolgården krävdes det målsmans tillstånd på slutet.

V Ville_Vessla skrev:
Tja, på min högstadieskola i början på 90-talet var det rökförbud, och det var ett ytterst litet fåtal som gick utanför skolans område för att röka...

Edit: fick googla, tydligen höjde man åldern från 16 till 18 år 1996... Det förklarar varför rökning på högstadiet var en ickefråga redan då...

• Gilla
Husematte och 1 till
  • Laddar…
B
L Lucif3r skrev:
Jag kommer ihåg för inte så super-duper länge sedan(typ 30år sedan eller något sånt) där barn/ungdomar under 18 kunde köpa ciggaretter osv om dom hade en lapp från föräldrarna med sig.
Nu står det iofs osv utan närmare precisering, men jag tycker ändå att vi kan upplysa dagens ungdomar om vad det kunde innebära, iaf ännu några år tillbaka. En 10-12-åring kunde ha med sig en lapp från någon förälder där det stod att några folköl skulle inhandlas, och det gick jättebra. Kanske inte funkade om det var bara folköl som skulle inhandlas, men om det ingick några folkisar bland andra dagligvaror var det helt OK. Tror inte att det funkar idag...

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Näe, Ronny, Conny och Johnny. Kanske en Sonny. Och sen Liam i nästa släktled…
Glöm inte Tony...

• Gilla
Snicklas och 1 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Logotyp med texten "A NON SMOKING Generation since 1979" i svart kursiv stil på ljusblå bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Vet inte hur aktiva de är idag, men på 80-talet syntes de lite var stans och klassen fick ett diplom om ingen rökte.

• Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Patrik440
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
[bild]
En sådan där tröja hade jag i början utav högstadiet på 80-talet.
Inte inte har jag börjat röka efter det heller. :)

/P

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.