1 650 368 läst ·
14 771 svar
1650k läst
14,8k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Renoverare
· Stockholm
· 19 578 inlägg
Nja.. femman lär väl vara en rak-femma..AndersMalmgren skrev:
Ideala för just moment är väl att ha en V-motor eller en boxer? Detta eftersom kolvar och cylindrar verkar på "olika sidor" om vevaxeln, det minskar vibrationerna och ger upphov till mer moment..
Ska man varva är väl dock raka motorer att föredra..
(Och nej, jag tycker vi lämnar wankel utanför den här diskussionen)
Bara jag o någon mer vågade ha Fjälleräven istf Salomon ryggsäckar när jag vad liten, var mest för ”naturfanatiker”. Hade dock en med bredare axelband vad jag minns.KnockOnWood skrev:
Att ha fjällrävenbyxor var också för knepiga naturfanatiker , men jag hade dem ändå , de höll ju så man slapp gå i klädaffärer.
Idag är man värsta modelejonet i vissa kretsar med samma klädsel, tur man även kör med kläder ifrån Lidl till Patagonien numera
Renoverare
· Stockholm
· 19 578 inlägg
Med fyra cylindar behöver du ett svänghjul som hjälper till där du saknar moment. Med 5 eller mer cylindar så har du moment runt hela varvet. På en sexa eller åtta behöver du ingen gas för att en 2 tons bil ska gå framåt. På en 4 cylindrig får du sk kärringstopViolina skrev:
Nja.. femman lär väl vara en rak-femma..
Ideala för just moment är väl att ha en V-motor eller en boxer? Detta eftersom kolvar och cylindrar verkar på "olika sidor" om vevaxeln, det minskar vibrationerna och ger upphov till mer moment..
Ska man varva är väl dock raka motorer att föredra..
(Och nej, jag tycker vi lämnar wankel utanför den här diskussionen)
Mja.. svänghjul har du ju på bilar med fler cylindrar än fyra också, och även tunga sådana..AndersMalmgren skrev:
Varför det om det är onödigt?
För att det är inte riktigt så enkelt som du vill få det att låta som..
Annars borde ju min lilla fyra, med ett extremt lättat svänghjul, kräva gas när jag ska iväg.. men nä.. hon rullar fram så fint så fint när man bara släpper upp kopplingen..
Renoverare
· Stockholm
· 19 578 inlägg
Det är klart att den hjälper med balansen. Men det finns inga rena dödlägen som på en 4 cyldnrig där den enda kraften som tar motorn vidare är lagrad energi i svänghjuletViolina skrev:
Mja.. svänghjul har du ju på bilar med fler cylindrar än fyra också, och även tunga sådana..
Varför det om det är onödigt?
För att det är inte riktigt så enkelt som du vill få det att låta som..
Annars borde ju min lilla fyra, med ett extremt lättat svänghjul, kräva gas när jag ska iväg.. men nä.. hon rullar fram så fint så fint när man bara släpper upp kopplingen..
Medlem
· Stockholms län
· 606 inlägg
Hittade jackan som nästan matchar:nino skrev:
https://theclothingvault.com/shop/v...ens-40-puffy-hooded-patches-yellow-snowboard/
Den fina sparbössan pratade min mamma ofta om, den lilla söta mörkhyade pojken som de skulle ge en slant till. Min mamma var född 1926, i en "kyrkogående" familj och när hon berättade det för mig, på 70-talet, så var jag inte så förvånad utan tänkte kanske "bra, de ska samla ihop till missionärer eller nåt bra projekt i Afrika".hscn skrev:
Vad jag tycker om detta kräver en ny tråd, eventuellt.