Maria T
Myrstacken Myrstacken skrev:
Tacka vet jag när drickabilen kom när man var liten, då tassade många grannar dit och köpte läskeblask..
En annan bil som folk inte flockades lika mycket runt var dassbilen
Drickabilen ägde!
Dasshämtarna kom ändå rätt tidigt så det var inte så skämmigt - tunnan ställd utanför grinden och när vi drack morgonkaffe på verandan såg vi bilen komma. Detta på halvö i Stockholms skärgård, 1970-tal.

P
Latrinhämtning finns fortfarande.

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Myrstacken
Maria T Maria T skrev:
Drickabilen ägde!
Dasshämtarna kom ändå rätt tidigt så det var inte så skämmigt - tunnan ställd utanför grinden och när vi drack morgonkaffe på verandan såg vi bilen komma. Detta på halvö i Stockholms skärgård, 1970-tal.
Vi hade både drickabil och dassbil här i Björlanda/Torslanda (göteborg) slutet av 80 talet.

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
hsd
Myrstacken Myrstacken skrev:
Tacka vet jag när drickabilen kom när man var liten, då tassade många grannar dit och köpte läskeblask..
En annan bil som folk inte flockades lika mycket runt var dassbilen
Vi hämtade läskeblask och svagdricka från bryggeriet

• Gilla
Myrstacken
  • Laddar…
Drickabilen minns jag men någon latrinbil hade vi inte i mina barndomskvarter, även om grannhuset hade utedass.
Gul dryckesdistributionsbil lastad med backar av drycker framför en byggnad, med en man som arrangerar lådorna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det var främst klirret från alla flaskorna i backarna som gjorde att alla i närheten lystrade till och grep efter börsen och gick fram för att handla. Det behövdes ingen infernalisk jävla tuta som Hemglassbilen kom med några år senare.

• Gilla
Noramasen och 1 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Nja, 2003 släpptes de enligt Wikipedia, och då var väl SSDer i rimliga storlekar/pris några år bort?
Okej då var det några år tidigare än jag mindes :)

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
K Keld skrev:
Lite konstigt med alla gamla datorer o dyl som nämnts i denna tråd Men ingen som ordat nåt om Sveriges stolthet: skoldatorn Compis,
CP/M 86 operativ med möjlighet att emulera MSdos
80186 processor
Färggrafik med typ VGA upplösning
Fanns med 5? MB hårddisk
Roliga portar att mäta med.
Comal programmeringspråk.
Det var många timmar som gick åt framför den skärmen.
Compis datorn kommer jag från högstadiet... fick bland annat göra ett A4 med skolschemat i den.... grön text på skärmen, traktormatat papper i skrivaren, stora floppy... Var kanske 1991

Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Sätt in 150GB SSD, eller om datorn är modern nog, ett NVMe M.2 kort. Allt går mycket fortare. Om vi tittar på utvecklingen av PC:n så är SSD den teknik som gjort störst skillnad.
Ja burken klarar M.2 disk men som jag skrivit vet jag inte vad jag borde lägga på SSD för att uppleva någon nytta.

Starttid på maskinen är helt ointressant då detta sker tämligen sällan.

TeroM TeroM skrev:
Nu börjar minnen komma tillbaka..,
Min första dator hemma var en Jupiter Ace, ZX80 klon, med Forth som programmeringsspråk.
Min med! Det är första gången jag ens hört om en annan Jupiter Ace-ägare i Sverige. :)

Jag importerade senare extra minne (48kb) och tangentbord med riktiga tangenter från England. Mycket, mycket billigare än i Sverige.

Detta var låååångt innan internet-köp och EU, så det var att hitta försäljare i småannonserna i "Personal Computer World" samt skriva brev och fråga om priser. Betalades sedan brevledes ihop med ordern med en internationell check som man fick utskriven på banken.

Importerade senare min Amstrad PC på samma sätt.

Men jag har Jupitern i en låda i källaren någonstans, och första årgången av Personal Computer World jag köpte också. Kan vara 1979, eller 1980. Den är iaf från innan IBM släppte PCn.

• Gilla
Blazermannen och 6 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Alfredo Alfredo skrev:
Ja burken klarar M.2 disk men som jag skrivit vet jag inte vad jag borde lägga på SSD för att uppleva någon nytta.

Startid av alla program, öppna och dpara filer och alla övriga aktiviteter program gör förkortas med en tidsfaktor 10-20 gånger.

Har du aldrig arbetat med en dator som har SSD så måste du leta upp en. Skillnaden är påtaglig.

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:

M.2 är bara det fysiska kontaktdonet. Vissa äldre moderkort stödjer vara SATA på m.2. Den stödjer garanterat inte gen4 nvme om den har några år på nacken speciellt om det är en Intel. AMD har haft stöd längre

Ska man vara krass så får man ju aldrig den där "WOW"-känslan som man fick när man bootade upp systemet första gången med SSD igen...

Jag har nog inte använt en dator där OS och cache legat på mekanisk hårddisk på tio år, och när man väl vänjer sig så är det ju bara normalt...

På tal om snabba starter så kom jag att tänka när det kom 8 GB stickor DDR3 prissatta så konsumenter kunde köpa dem... På sina 4 slots fick man i 32 GB, och kunde göra en ramdisk som det både gick att installera Windows och ett spel på... Och när imagen till ramdisken låg på en SSD behövde man inte ha datorn på 24/7 för att leva med det hela...

• Gilla
Jonas Persson
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Ska man vara krass så får man ju aldrig den där "WOW"-känslan som man fick när man bootade upp systemet första gången med SSD igen...

Jag har nog inte använt en dator där OS och cache legat på mekanisk hårddisk på tio år, och när man väl vänjer sig så är det ju bara normalt...

På tal om snabba starter så kom jag att tänka när det kom 8 GB stickor DDR3 prissatta så konsumenter kunde köpa dem... På sina 4 slots fick man i 32 GB, och kunde göra en ramdisk som det både gick att installera Windows och ett spel på... Och när imagen till ramdisken låg på en SSD behövde man inte ha datorn på 24/7 för att leva med det hela...
Testa en kallboot så får du se på grejer :) AMD /Microsoft har en bugg så om man startar utan kallboot finns det en liten risk CPU inte klockar korrekt. Då får man kallboota för att det ska försvinna. Även med en gen4 nvme tar det faktiskt lite tid.

Btw jag hoppas alla kör UEFI Boot och inte legacy, det tidigare är mycket snabbare

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Btw jag hoppas alla kör UEFI Boot och inte legacy, det tidigare är mycket snabbare
Men vilket tjat om boot. Det görs en handfull gånger per år och vilken tid det tar är fullkomligt ointressant.

Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Har du aldrig arbetat med en dator som har SSD så måste du leta upp en. Skillnaden är påtaglig.
Jobblaptopparna har haft detta länge men nog tycker jag min privata stationära är betydligt snabbare trots avsaknad av SSD. Internetrouterburken här hemma har enbart SSD sedan snart tio år (eller drygt???) så helt obekant är inte begreppet SSD. Sen vet jag inte riktigt vilka program som jag använder som kan starta så mycket snabbare än de gör. Gimp, Soffice med flera går redan nu "blixtsnabbt" eller i varje fall långt under sekunden. Att boota en stor VM tar väl en stund (ett antal sekunder) men tveksamt om VM-diskarna diskar skulle "platsa" på SSD.

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Vissa äldre moderkort stödjer vara SATA på m.2. Den stödjer garanterat inte gen4 nvme
ASUSTeK model: PRIME Z490-A. Ingen aning om exakt vad som stöds.

Men är då era rekommendationer att /, /usr, och /home i första hand bör bo på SSD. I så fall pratar vi om knappa 400 GB "just nu". Några rekommendationer på produkt som passar Z490-A?

Det jag egentligen skulle vilja ha är "något" som dynamisk ser till att "det som är lämpligt" cachas på SSD. Har dock inte hittat något som känns pålitligt och lättjobbat ihop med md-raid/lvm för jag vill ha något som dels är "helt" säkert och dels "sköter sig själv". Några förslag?

P
Ett tag fanns det hybriddiskar som var en snurrdisk ihopkopplad med en SSD. En del sådana såg själv till att "optimera" lagringen så att ofta använda filer låg på SSD-delen. Andra krävde stöd i operativsystemet.

Jag vet inte om det finns sådana längre nu när priserna på SSD:er har sjunkit en hel del.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.