K Keld skrev:
Men ingen som ordat nåt om Sveriges stolthet: skoldatorn Compis,
Den hade jag glömt... Blev väl lite fiaskoartat eller minns jag fel?

Alfredo Alfredo skrev:
Den hade jag glömt... Blev väl lite fiaskoartat eller minns jag fel?
Du minns rätt!
Dom hade väldigt otur med tidpunkt. Jag har för mej att det var AT-datorerna (80286) ihop med MSdos. som kom och tog knäcken på satsningen.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Menar du uppstart av någon viss applikation eller av maskinen. Menar du maskinen kvittar det fullständigt då det bara är aktuellt vid kerneluppgradering och liknande.
Uppstart av program, uppstart av Windows. Kompilering, etc, allt som kräver diskacces.

Sedan låter mekaniska diskar. Jag har en vattenkyld dator som inte har några rörliga delar förutom fläkt på radiator som normalt knappt snurrar (man ser bladen så långsamt snurrar det, även pumpen är varvtalstyrd).

P
K Keld skrev:
Lite konstigt med alla gamla datorer o dyl som nämnts i denna tråd Men ingen som ordat nåt om Sveriges stolthet: skoldatorn Compis,
Det fanns visst nån kampanj som hette "Rör inte en Compis".

• Gilla
Keld
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Uppstart av program, uppstart av Windows. Kompilering, etc, allt som kräver diskacces.
Ja jag ifrågasätter naturligtvis inte att SSD är snabbare än snurrdiskar. Dock vet jag fortfarande inte vad jag borde lägga på SSD för att uppleva någon direkt skillnad/nytta.

Sedan låter mekaniska diskar.
Jag hatar också surrande datorer men med rätt låda kan jag inte säga att jag hör varken diskar eller fläktar i min nuvarande "huvudburk". Är det knäpptyst (händer sällan) kan jag ibland ana rasslet av lång självtest en gång i veckan men det känns mest hemtrevligt... Kör med denna:

Svart datorchassi, Fractal Design Define 7 Solid, visas på en e-handelsproduktssida med prisinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Väldigt OT nu men försvarar mig återigen med att jag fick leta i "bokföringen" för att hitta vad lådan hade för fabrikat då jag helt glömt det... :D

Alfredo Alfredo skrev:
Ja jag ifrågasätter naturligtvis inte att SSD är snabbare än snurrdiskar. Dock vet jag fortfarande inte vad jag borde lägga på SSD för att uppleva någon direkt skillnad/nytta.

Jag hatar också surrande datorer men med rätt låda kan jag inte säga att jag hör varken diskar eller fläktar i min nuvarande "huvudburk". Är det knäpptyst (händer sällan) kan jag ibland ana rasslet av lång självtest en gång i veckan men det känns mest hemtrevligt... Kör med denna:

[bild]

Väldigt OT nu men försvarar mig återigen med att jag fick leta i "bokföringen" för att hitta vad lådan hade för fabrikat då jag helt glömt det... :D

Jag kör en Corsair Obsidian (full tower). Den är bra. Men det finnns bättre, blir nog ett Phanteks Enthoo nästa gång, brollan kör den. Väger runt 20 kilo utan komponenter. Min sväljer bara en 3x120 rad, hans tar väl 2 stycken 4x140 eller så.

Samsung 980 pro har

Slumpvis läsning 4KB
800 000 IOPS
Slumpvis skrivning 4KB
1 000 000 IOPS

Medans Samsung 970 pro har

Slumpvis läsning 4KB
370 000 IOPS
Slumpvis skrivning 4KB
500 000 IOPS

Rätt stor skillnad mao. Om vi jämför mot en SATA SSD

Slumpvis läsning 4KB
98 000 IOPS
Slumpvis skrivning 4KB
88 000 IOPS

13th Marine 13th Marine skrev:
Då handlade det om snabba uppstartstider, främst av spel.
Nu vettefasiken för egen del.

Någon som kommer ihåg raptor-diskarna?
WDs serie med 10000rpm-diskar för "hemmabruk".
Jag har haft två, en 74GB och en 150GB snabba som attan tyckte man då.
Oja, hade också 2 stycken 74 GB i raid 0 ... Löjligt snabbt då, men vilken SSD som helst springer väl i åttor runt dem nu....

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
K Keld skrev:
Lite konstigt med alla gamla datorer o dyl som nämnts i denna tråd Men ingen som ordat nåt om Sveriges stolthet: skoldatorn Compis,
CP/M 86 operativ med möjlighet att emulera MSdos
80186 processor
Färggrafik med typ VGA upplösning
Fanns med 5? MB hårddisk
Roliga portar att mäta med.
Comal programmeringspråk.
Det var många timmar som gick åt framför den skärmen.
Hade faktiskt glömt compis (som fanns i datasalen på högstadiet tror jag), tror vi gjorde allt vi kunde för att slippa röra dem.. :crysmile:

Jag kör 5400 rpm i min NAS dels för de håller längre men det är tystare också :) mins de där 10k diskarna de kom rätt sent vill jag minnas det fanns väl redan SATA SSD då

Nu börjar minnen komma tillbaka..,
Min första dator hemma var en Jupiter Ace, ZX80 klon, med Forth som programmeringsspråk. Fick ett bubbelminne (även det en bortglömd parantes) från kompis på Intel, som jag ägnade mycket tid till att få ihop med Jupitern men utan framgång. Gick även en kurs på Intel på någon microcontroller men det enda jag minns från den kursen var att om databussen inte går får man ta klockcykeln.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
P
Bootmonitorn i SUN-datorer var en Forthinterpretator.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Jag kör 5400 rpm i min NAS dels för de håller längre men det är tystare också :) mins de där 10k diskarna de kom rätt sent vill jag minnas det fanns väl redan SATA SSD då
Nja, 2003 släpptes de enligt Wikipedia, och då var väl SSDer i rimliga storlekar/pris några år bort?

Myrstacken
Tacka vet jag när drickabilen kom när man var liten, då tassade många grannar dit och köpte läskeblask..
En annan bil som folk inte flockades lika mycket runt var dassbilen

• Gilla
LaT och 1 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Alfredo Alfredo skrev:

[bild]

Sätt in 150GB SSD, eller om datorn är modern nog, ett NVMe M.2 kort.

Allt går mycket fortare. Om vi tittar på utvecklingen av PC:n så är SSD den teknik som gjort störst skillnad. Datorn startar efter POST på mindre än 10 s, Photoshop och liknande på någon sekund och inte en halvminut. För program som läser in data märks det knappt att det sker.

Min 12 år gamla bärbara är riktigt spänstig att arbeta med sedan den fick SSD.

Redigerat:
  • Gilla
LaT
  • Laddar…
Jonas Persson
K Keld skrev:
Du minns rätt!
Dom hade väldigt otur med tidpunkt. Jag har för mej att det var AT-datorerna (80286) ihop med MSdos. som kom och tog knäcken på satsningen.
Det var tider det. Då kunde man driva igenom att lansera en egen dator för skolor som hade en egen arkitektur och programmeringsspråk. Hur tänkte de då kan man undra idag.

Windows fanns, men dominerade inte som idag. Samma gällde för spelkonsoler och hemdatorer där väldigt många fler än Spectrum, Commodore och Amiga fanns.

På åttiotalet fanns det fortfarande många olika system som inte var kompatibla.

Detta gällde även PC:n där man försökte vara IBM kompatibel, VGA kompatibel, Adaptec 1540 scsi kompatibel, soundblaster kompatibel osv.

Det var rörigt och glädjen var stor när det fungerade. Det man hade var kompatibelt:)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.