Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Men du minns bilmodellen du hade den tiden?

Dessa namm är legendariska och svåra att glömma. Namnen efter millennieskiftet är det nog få som kan nämna alla namn som grafikkort haft.
Jag kan nämna alla GPU tror jag faktiskt. Lite svårt där i början innan 3DFX dock. Hade något S3-kort med basic 3d accel. 2D kort mins jag inte.

Men 3D

S3 ViRGE var det nog jag hade.
3DFX Voodoo
Dubbla 3DFX Voodoo 2
Geforce 2 GTS
Geforfce 2 Ultra
GeForce 6800 Ultra
ATI Radeon 1950 xtx
GeForce 8800 GTS (Den bättre med G92)
GeForce GTX 295
GeForce GTX 590
GeForce GTX 690
GeForce GTX 980 TI
GeForce GTX 1080 TI
Geforce RTX 3090

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag kan nämna alla GPU tror jag faktiskt.
Och jag har inte ens en susning om vad jag har för kort i datorn jag skriver detta från. Jag har alltså valt ut kortet, köpt det och fullkomligt glömt "modellnamnet" på mindre än ett år. Men jag minns i alla fall vad jag äger för bil, eller åtminstone att den är vit, tror jag i alla fall... :rolleyes::thinking:

• Haha
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
Jag kan nämna alla GPU tror jag faktiskt. Lite svårt där i början innan 3DFX dock. Hade något S3-kort med basic 3d accel. 2D kort mins jag inte.

Men 3D

S3 ViRGE var det nog jag hade.
3DFX Voodoo
Dubbla 3DFX Voodoo 2
Geforce 2 GTS
Geforfce 2 Ultra
GeForce 6800 Ultra
ATI Radeon 1950 xtx
GeForce 8800 GTS (Den bättre med G92)
GeForce GTX 295
GeForce GTX 590
GeForce GTX 690
GeForce GTX 980 TI
GeForce GTX 1080 TI
Geforce RTX 3090
Jag ser att du glömt att ge det röda laget lite kärlek... ;)

• Haha
AndersMalmgren
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag ser att du glömt att ge det röda laget lite kärlek... ;)
Har ju ett kort från ATI! Sämsta kortet jag haft. Eller var väl drivarna främst

På temat just nu.
Mitt datorintresse! Inser att min dator är 9år gammal :surprised:

Och en annan sak man glömt bort: tiden före byggahus.

• Gilla
gone_fishing och 1 till
  • Laddar…
engs
13th Marine 13th Marine skrev:
På temat just nu.
Mitt datorintresse! Inser att min dator är 9år gammal :surprised:

Och en annan sak man glömt bort: tiden före byggahus.
Samma här, från att ha haft datorer/hårdvara som intresse är det stendött (nästan, typ Raspberry Pi kan jag tycka är kul de få gånger jag har tid med sådant). Min stationära är nog... minst 15 kanske och har inga som helst problem med den, men används sällan. Tror SSD kan vara den senaste komponenten jag bytte till men även det var väldigt länge sen.

Någon med som var med på The Buyers Guide-tiden? Orginalet till alla prisjämförelsesajter, inte det senare forumet, tbgv2. Letade hårdvara, diskuterade olika konfigs på forumet och de "intelligenta agenterna" hjälpte till att optimera inköpen av komponenter från olika leverantörer för att få så lågt pris som möjligt.

(Offtopic som ingen behöver spinna vidare på)
Har en laptop som jag använder mer, köpte en beggad Dell Precision M3800 som jag är så enormt nöjd över. (förutom avsaknad av numpad). Gjord för grafiker så att köra Sketchup är perfekt.
3200x1800, touch för när man vill vrida och vända på modellen enkelt.

Dock upptäckte jag nyligen att den inte är kompatibel mot Win 11, hoppas det inte blir ett bekymmer framöver så man kan ha den 10 år till... Köpa ny laptop med samma byggkvalité och upplösning känns inte skoj.

engs engs skrev:
Samma här, från att ha haft datorer/hårdvara som intresse är det stendött (nästan, typ Raspberry Pi kan jag tycka är kul de få gånger jag har tid med sådant). Min stationära är nog... minst 15 kanske och har inga som helst problem med den, men används sällan. Tror SSD kan vara den senaste komponenten jag bytte till men även det var väldigt länge sen.

Någon med som var med på The Buyers Guide-tiden? Orginalet till alla prisjämförelsesajter, inte det senare forumet, tbgv2. Letade hårdvara, diskuterade olika konfigs på forumet och de "intelligenta agenterna" hjälpte till att optimera inköpen av komponenter från olika leverantörer för att få så lågt pris som möjligt.

(Offtopic som ingen behöver spinna vidare på)
Har en laptop som jag använder mer, köpte en beggad Dell Precision M3800 som jag är så enormt nöjd över. (förutom avsaknad av numpad). Gjord för grafiker så att köra Sketchup är perfekt.
3200x1800, touch för när man vill vrida och vända på modellen enkelt.

Dock upptäckte jag nyligen att den inte är kompatibel mot Win 11, hoppas det inte blir ett bekymmer framöver så man kan ha den 10 år till... Köpa ny laptop med samma byggkvalité och upplösning känns inte skoj.
TBG hade jag faktiskt glömt! (y):D

Jag började mina prisjämförelser med Buggy.
Datorbutiken.com ringer också en avlägsen klocka.

Får erkänna att jag bytt lite delar, uppgraderade SSDn från 120GB till 500 för några år sedan. Fick bytt nätaggregat och vattenkylning strax innan corsairs femåriga garanti gick ut.
Men det lockar lite att bygga ett system i mindre formfaktor.

(Min senaste spelkonsol är en 360 Elite, och lyckades få igång mitt Sega Megadrive och kunde spela lite Desert Strike för en månad sedan).

13th Marine 13th Marine skrev:
Får erkänna att jag bytt lite delar, uppgraderade SSDn från 120GB till 500 för några år sedan.
Får erkänna att jag inte ens har någon SSD i min primära dator. Har två 8 TB diskar i den och fattar inte riktigt vad jag "borde" lägga på SSD för att nyttja SSD på vettigt sätt. Rätt OT nu men ni får väl svara på temat "jag har glömt bort hur man kunde vara utan SSD". :crysmile:

Alfredo Alfredo skrev:
Får erkänna att jag inte ens har någon SSD i min primära dator. Har två 8 TB diskar i den och fattar inte riktigt vad jag "borde" lägga på SSD för att nyttja SSD på vettigt sätt. Rätt OT nu men ni får väl svara på temat "jag har glömt bort hur man kunde vara utan SSD". :crysmile:
Då handlade det om snabba uppstartstider, främst av spel.
Nu vettefasiken för egen del.

Någon som kommer ihåg raptor-diskarna?
WDs serie med 10000rpm-diskar för "hemmabruk".
Jag har haft två, en 74GB och en 150GB snabba som attan tyckte man då.

Alfredo Alfredo skrev:
Jag märker skillnad i uppstartstider osv mellan min nvme gen3 och gen4 (Samsung 970 pro vs Samsung 980 pro). Mao sjuk skillnad mot en mekanisk

Jag märker skillnad i uppstartstider
Menar du uppstart av någon viss applikation eller av maskinen. Menar du maskinen kvittar det fullständigt då det bara är aktuellt vid kerneluppgradering och liknande.

Viktiga böcker på den tiden.
Tänk att man tex fick sitta och skapa printerfilter för att få rätt tecken vid utskrift.
Två böcker om äldre datorteknik: "PC Configuration Handbook" och "Windows & MS-DOS 6.2 Användarhandbok".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

K Keld skrev:
Viktiga böcker på den tiden.
När jag såg dessa började jag leta efter en tjock bok om NT4. Verkar dock som jag glömt att jag kastat den... Får bjuda på denna i stället:

Grå bok med titeln "VMS User's Manual" på framsidan som ligger på ett vitt bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Älska
jarlh och 2 till
  • Laddar…
Lite konstigt med alla gamla datorer o dyl som nämnts i denna tråd Men ingen som ordat nåt om Sveriges stolthet: skoldatorn Compis,
CP/M 86 operativ med möjlighet att emulera MSdos
80186 processor
Färggrafik med typ VGA upplösning
Fanns med 5? MB hårddisk
Roliga portar att mäta med.
Comal programmeringspråk.
Det var många timmar som gick åt framför den skärmen.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.