Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Vårt förhållande till våra bilar har kraftigt förändrats. Minns ni hur det var förr?

Man monterade själv varselljus, extraljus och i bakrutan satt det höga bromsljus. Några få hade gröna solskydd framför vindrutan.

Inne i bilen fanns det rattmuffar och stolsvärmedynor, vissa hade till och med kuddar i bilen. Överdragsklädsel i olika mönster var också vanligt, då på framstolarna, och inte som idag för barnen eller hunden. Bilstereo var ett eget kapitel där det fanns många modeller och lösningar att välja på. Vissa bilar hade flera antenner, för komradio, mobiltelefon eller bara för att det såg snyggt ut.

Baktill på bilen satt det ofta dekaler, allt från politiska budskap, M-dekaler, Skåneflaggor, sportklubbar, olika event eller någon fyndig text.

Bilar hade all möjliga och omöjliga färger.

Idag är nästan alla bilar grå eller vita och på de få dekaler som syns står det "Övningskör" (tidigare Övningskörning), några har extraljus eller andra fälgar. Det är i princip allt.

En del av tillbehören från förr är idag onödiga eller integrerade i bilen, men trots detta känns det som om vi fullständigt slutat med att göra bilarna till våra egna. Snarare det omvända verkar gälla då de flesta har samma färg och storstadsbon vill ha en SUV.
Nja, köpte nog tillbehör för ~50.000kr nu vid senaste bilbytet fast bilen var fullutrustad :p

Gengaständstickor
Två askar med Tre Stjärnor gengaständstickor på ett blått bord, öppnade för att visa de blå tändstickorna inuti.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fast det var före min tid.

• Gilla
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
Vårt förhållande till våra bilar har kraftigt förändrats. Minns ni hur det var förr?

Man monterade själv varselljus, extraljus och i bakrutan satt det höga bromsljus. Några få hade gröna solskydd framför vindrutan.

Inne i bilen fanns det rattmuffar och stolsvärmedynor, vissa hade till och med kuddar i bilen. Överdragsklädsel i olika mönster var också vanligt, då på framstolarna, och inte som idag för barnen eller hunden. Bilstereo var ett eget kapitel där det fanns många modeller och lösningar att välja på. Vissa bilar hade flera antenner, för komradio, mobiltelefon eller bara för att det såg snyggt ut.

Baktill på bilen satt det ofta dekaler, allt från politiska budskap, M-dekaler, Skåneflaggor, sportklubbar, olika event eller någon fyndig text.

Bilar hade all möjliga och omöjliga färger.

Idag är nästan alla bilar grå eller vita och på de få dekaler som syns står det "Övningskör" (tidigare Övningskörning), några har extraljus eller andra fälgar. Det är i princip allt.

En del av tillbehören från förr är idag onödiga eller integrerade i bilen, men trots detta känns det som om vi fullständigt slutat med att göra bilarna till våra egna. Snarare det omvända verkar gälla då de flesta har samma färg och storstadsbon vill ha en SUV.
Fordonshobbyn lever fortfarande men lever kanske ut på ett litet annat sätt idag med bättre ekonomi i samband med mindre tid över för gemene man.

L lat skrev:
Du är allt bra ung du.
Japp, hade jag fötts ett år senare hade jag tom varit millenial

Jonas Persson
Fario Fario skrev:
Vår lilla franska bil -jag använder den mest av familjen- har denna.
[bild]
Tokslut Tokslut skrev:
Nja, köpte nog tillbehör för ~50.000kr nu vid senaste bilbytet fast bilen var fullutrustad :p
P-plats P-plats skrev:
Fordonshobbyn lever fortfarande men lever kanske ut på ett litet annat sätt idag med bättre ekonomi i samband med mindre tid över för gemene man.
Det finns alltid undantag och fantaster. Men få idag pimpar sin vanliga bil på samma sätt som förr.

@Tokslut var det plural på tillbehör eller typ "bara" snyggare däck? Lite nyfiken på vad man kan pimpa bilen med idag utöver däck om man inte trimmar motor och liknande. Lacka i egen färg och andra mer långtgående förändringar räknas inte.

Med tanke på att tråden heter "Saker som vi glömt bort att de har funnits" så får jag säga att ni som diskuterar datorhårdvara inte verkar ha glömt mycket alls med tanke på alla detaljer i era inlägg. :)

• Haha
  • Gilla
deselby och 15 till
  • Laddar…
Förra bilen hade en dålig backlampa så jag skruvad dit ett extra löst backljus som lös upp ordentligt på vintern.
Alla på firman kände igen min bil med den "manuella backlampan" som en kvinna kallade den för.

Det finns alltid undantag och fantaster. Men få idag pimpar sin vanliga bil på samma sätt som förr.

@Tokslut var det plural på tillbehör eller typ "bara" snyggare däck? Lite nyfiken på vad man kan pimpa bilen med idag utöver däck om man inte trimmar motor och liknande. Lacka i egen färg och andra mer långtgående förändringar räknas inte.
Tror det är mer komplext...
Bilintresserade väljer bil mer med omsorg och väljer rätt extrautrustning från början.
Man byter ut hjul till större/bredare och kanske sänker bilen.
Finns mängder av styling i form av vingar m.m. som lackas och monteras.
Detta märker kanske inte gemene man av men de med intresse ser det direkt.
Entertaineranläggningen uppgraderas även idag men även detta blir inte så utmärkande som två plastlåda på hatthyllan...
Tittar man på alla grupper på tex. Facebook så ser man vilket enormt intresse det är även idag.

Till slut har vi de män som tidigare grejade med bilen för att komma bort och få lite egentid men de har väl köpt sig cykelbyxor idag... ;)

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Oj det var sent, jag köpte min första SSD 2008, Apple ligger alltid lite efter när det gäller hårdvara
Privat har vi en MacBook Air från 2011 med SSD. Det var inte Apple som bestämde att jag inte skulle köpa en SSD-bestyckad jobbdator förrän flera år senare. ;)
Fast 2008 fanns nog ingen Applelaptop med SSD, tror jag.
Fast M1 är nice, nästan lika bra som en Zen 3 fast till en bråkdel av strömförbrukningen. Undrar när PC sidan kommer göra samma sak. x86 har fått leva för länge. Men fyfan, det kommer bli jobbigt med all gammal mjukvara som kör x86
Rosetta 2 tycks fungera ganska bra, men visst måste all gammal mjukvara porteras i sinom tid.

Redigerat:
P
Idag är nästan alla bilar grå eller vita och på de få dekaler som syns står det "Övningskör" (tidigare Övningskörning)
Jag skulle inte vilja åka i en bil som har en sån skylt. Inte utan öronproppar, åtminstone.

• Haha
Fotografen
  • Laddar…

Pickuper finns det miljontals tillbehör till, bara klicka hem det som förgyller vardagen. Det var många saker blev 50.000kr, allt från extra fjärrstyrda luftbälgar till förvaringslådor.

Bjuder på en bild.
Flak på pickup med tillbehör som förvaringslådor och extra utrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och för att hålla mig till tråden:

Så kommer jag inte på nått jag glömt

• Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
i bakrutan satt det höga bromsljus
I Tyskland kallade vi det för "farfars bordellbelysning" för det var mest gubbar (ur en 25-årings perspektiv) som monterade dessa..

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
L lat skrev:
Och varubilen, ett litet rullande snabbköp som rullade i Stockholms södra förorter nån gång runt -65.
Jag minns en sådan som dök upp längst ned på gatan 1970 när vi byggde familjens hus. Hela området var typ lera, träd och sprängsten blandat med halvfärdiga hus och närmsta affär var långt borta. Men en skåpbil dök upp -jag minns inte, en gång i veckan?- med basvaror som cornflakes och annat livsviktigt. Detta var i Bohuslän.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Pickuper finns det miljontals tillbehör till, bara klicka hem det som förgyller vardagen. Det var många saker blev 50.000kr, allt från extra fjärrstyrda luftbälgar till förvaringslådor.

Bjuder på en bild.
[bild]

Och för att hålla mig till tråden:

Så kommer jag inte på nått jag glömt
Ah, minns när jag var i USA för ett antal år sedan, då var det populärt med "truck nuts", i alla fall lite längre söderut i landet. Påsar med två kulor i som hängdes i dragkroken.

Det skulle väl vara något symboliskt anta'r jag :thinking::oops::rofl:

• Haha
Myckling
  • Laddar…
V videopac skrev:
Ah, minns när jag var i USA för ett antal år sedan, då var det populärt med "truck nuts", i alla fall lite längre söderut i landet. Påsar med två kulor i som hängdes i dragkroken.

Det skulle väl vara något symboliskt anta'r jag :thinking::oops::rofl:
de hamna ibland på kompisars ATVer, inget minne av att de hamna på någon pickup

393522_289963887709416_144670297_n.jpg

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.