1 749 913 läst ·
15 781 svar
1750k läst
15,8k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Nja, köpte nog tillbehör för ~50.000kr nu vid senaste bilbytet fast bilen var fullutrustadJonas Persson skrev:
Vårt förhållande till våra bilar har kraftigt förändrats. Minns ni hur det var förr?
Man monterade själv varselljus, extraljus och i bakrutan satt det höga bromsljus. Några få hade gröna solskydd framför vindrutan.
Inne i bilen fanns det rattmuffar och stolsvärmedynor, vissa hade till och med kuddar i bilen. Överdragsklädsel i olika mönster var också vanligt, då på framstolarna, och inte som idag för barnen eller hunden. Bilstereo var ett eget kapitel där det fanns många modeller och lösningar att välja på. Vissa bilar hade flera antenner, för komradio, mobiltelefon eller bara för att det såg snyggt ut.
Baktill på bilen satt det ofta dekaler, allt från politiska budskap, M-dekaler, Skåneflaggor, sportklubbar, olika event eller någon fyndig text.
Bilar hade all möjliga och omöjliga färger.
Idag är nästan alla bilar grå eller vita och på de få dekaler som syns står det "Övningskör" (tidigare Övningskörning), några har extraljus eller andra fälgar. Det är i princip allt.
En del av tillbehören från förr är idag onödiga eller integrerade i bilen, men trots detta känns det som om vi fullständigt slutat med att göra bilarna till våra egna. Snarare det omvända verkar gälla då de flesta har samma färg och storstadsbon vill ha en SUV.
Medlem
· Blekinge
· 12 259 inlägg
Fordonshobbyn lever fortfarande men lever kanske ut på ett litet annat sätt idag med bättre ekonomi i samband med mindre tid över för gemene man.Jonas Persson skrev:
Vårt förhållande till våra bilar har kraftigt förändrats. Minns ni hur det var förr?
Man monterade själv varselljus, extraljus och i bakrutan satt det höga bromsljus. Några få hade gröna solskydd framför vindrutan.
Inne i bilen fanns det rattmuffar och stolsvärmedynor, vissa hade till och med kuddar i bilen. Överdragsklädsel i olika mönster var också vanligt, då på framstolarna, och inte som idag för barnen eller hunden. Bilstereo var ett eget kapitel där det fanns många modeller och lösningar att välja på. Vissa bilar hade flera antenner, för komradio, mobiltelefon eller bara för att det såg snyggt ut.
Baktill på bilen satt det ofta dekaler, allt från politiska budskap, M-dekaler, Skåneflaggor, sportklubbar, olika event eller någon fyndig text.
Bilar hade all möjliga och omöjliga färger.
Idag är nästan alla bilar grå eller vita och på de få dekaler som syns står det "Övningskör" (tidigare Övningskörning), några har extraljus eller andra fälgar. Det är i princip allt.
En del av tillbehören från förr är idag onödiga eller integrerade i bilen, men trots detta känns det som om vi fullständigt slutat med att göra bilarna till våra egna. Snarare det omvända verkar gälla då de flesta har samma färg och storstadsbon vill ha en SUV.
Renoverare
· Stockholm
· 20 282 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 887 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 887 inlägg
Fario skrev:
Tokslut skrev:
Det finns alltid undantag och fantaster. Men få idag pimpar sin vanliga bil på samma sätt som förr.P-plats skrev:
@Tokslut var det plural på tillbehör eller typ "bara" snyggare däck? Lite nyfiken på vad man kan pimpa bilen med idag utöver däck om man inte trimmar motor och liknande. Lacka i egen färg och andra mer långtgående förändringar räknas inte.
Medlem
· Blekinge
· 12 259 inlägg
Förra bilen hade en dålig backlampa så jag skruvad dit ett extra löst backljus som lös upp ordentligt på vintern.
Alla på firman kände igen min bil med den "manuella backlampan" som en kvinna kallade den för.
Alla på firman kände igen min bil med den "manuella backlampan" som en kvinna kallade den för.
Tror det är mer komplext...Jonas Persson skrev:
Det finns alltid undantag och fantaster. Men få idag pimpar sin vanliga bil på samma sätt som förr.
@Tokslut var det plural på tillbehör eller typ "bara" snyggare däck? Lite nyfiken på vad man kan pimpa bilen med idag utöver däck om man inte trimmar motor och liknande. Lacka i egen färg och andra mer långtgående förändringar räknas inte.
Bilintresserade väljer bil mer med omsorg och väljer rätt extrautrustning från början.
Man byter ut hjul till större/bredare och kanske sänker bilen.
Finns mängder av styling i form av vingar m.m. som lackas och monteras.
Detta märker kanske inte gemene man av men de med intresse ser det direkt.
Entertaineranläggningen uppgraderas även idag men även detta blir inte så utmärkande som två plastlåda på hatthyllan...
Tittar man på alla grupper på tex. Facebook så ser man vilket enormt intresse det är även idag.
Till slut har vi de män som tidigare grejade med bilen för att komma bort och få lite egentid men de har väl köpt sig cykelbyxor idag...
Privat har vi en MacBook Air från 2011 med SSD. Det var inte Apple som bestämde att jag inte skulle köpa en SSD-bestyckad jobbdator förrän flera år senare.AndersMalmgren skrev:
Fast 2008 fanns nog ingen Applelaptop med SSD, tror jag.
Rosetta 2 tycks fungera ganska bra, men visst måste all gammal mjukvara porteras i sinom tid.
Redigerat:
Pickuper finns det miljontals tillbehör till, bara klicka hem det som förgyller vardagen. Det var många saker blev 50.000kr, allt från extra fjärrstyrda luftbälgar till förvaringslådor.Jonas Persson skrev:
Det finns alltid undantag och fantaster. Men få idag pimpar sin vanliga bil på samma sätt som förr.
Bjuder på en bild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och för att hålla mig till tråden:
Så kommer jag inte på nått jag glömt
Medlem
· Blekinge
· 12 259 inlägg
Jag minns en sådan som dök upp längst ned på gatan 1970 när vi byggde familjens hus. Hela området var typ lera, träd och sprängsten blandat med halvfärdiga hus och närmsta affär var långt borta. Men en skåpbil dök upp -jag minns inte, en gång i veckan?- med basvaror som cornflakes och annat livsviktigt. Detta var i Bohuslän.L lat skrev:
Ah, minns när jag var i USA för ett antal år sedan, då var det populärt med "truck nuts", i alla fall lite längre söderut i landet. Påsar med två kulor i som hängdes i dragkroken.Tokslut skrev:
Det skulle väl vara något symboliskt anta'r jag
de hamna ibland på kompisars ATVer, inget minne av att de hamna på någon pickupV videopac skrev: