Jonas Persson
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Den kan varit på 300 också. Tror farsan har kvar disken, det var ingen 3.5" disk som vi har idag, utan en rejäl pjäs.
Då måste datorn haft DOS 4.0 från 1988, innan klarade DOS bara av 32 MB.

Jonas Persson
J JohanLun skrev:
[länk]
Minns ni att man först lågnivåformaterade hårddisken? Under ett dygn eller mer skrevs olika bitmönster på disken för att finna dåliga sektorer. En disk på den tiden hade stora ytor som inte fungerade. Kan det ha varit 10%?

Jonas Persson
Eller begreppet interleave? Datorn var så långsam att disken hade roterat förbi sektorn med efterfrågat data, därför låg informationen x antal sektioner senare.

P
J JohanLun skrev:
Värt att minnas är även hur de bärbara, eller snarare släpbara, PC kom till... Ratta in filmen "Silicon cowboys"...
[bild]
Och IBMs svar (sådan dator har jag också haft, fick den gratis från farsan, den var nog "het" i bara nåt år, sen var den nästan värdelös när riktiga bärbara datorer introducerades).

[bild]

Jag minns förresten att farsan hade en laptop där skärmen kunde läggas på en overheadapparat och på så sätt projicera bilden för att visa i storbild. Det var nog dock en bit in på 90 talet... kan jag gissa...
En sån här hade vi på jobbet ett tag. Alla hade inte varsin utan den som behövde ha med en dator på en kortare eller längre resa bokade burken.
1920px-Macintosh_Portable-IMG_7541.jpg

Vikt: 7.3 kg

Redigerat:
  • Gilla
maria01 och 3 till
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Minns ni att man först lågnivåformaterade hårddisken? Under ett dygn eller mer skrevs olika bitmönster på disken för att finna dåliga sektorer. En disk på den tiden hade stora ytor som inte fungerade. Kan det ha varit 10%?
Mmm, Debug G=C800:5 om jag minns rätt. Varför kommer det aldrig som fråga på TP?

• Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
Då måste datorn haft DOS 4.0 från 1988, innan klarade DOS bara av 32 MB.
Kanske körde 10 partioner :)

J
Jag hade fel, första datorn var inte en Acer... Jag hade dock EGA kort och monitor, och på slutet 2st 90mb SCSI, jag googlade och det var nog inte adaptec utan future domainkort. Skitmycket strul. Dessutom uppgraderade jag med ett IBM Music Feature Card (som jag fortfarande har kvar! ) som var uselt på ett sätt, men tekniskt överlägset det Ad Lib som kom strax efter. Creative och Sound Blaster kom nog 2 år efter detta. Amiga 1000 och Mac 128 hade i praktiken bättre ljud (men inte synt/"midibaserat").

Multitech Accel 900 (1985, PC)
Original Retail Price: $2,395
Base Configuration: 6/10MHz 80286 CPU, 512K RAM (1MB max), 1.2MB floppy disk drive, black-and-white monitor, MS-DOS 3.1
Important Options: 30MB or 40MB hard disk drive, MHM-15 high-resolution monitor
0d302a2dadf1f83879addb7704926679.jpg
Multitech blev sen (köpta av) Acer...

1280px-IBM_music_feature_sound_card.JPG

Dinosaurier till datorer. Men man glömmer lätt att tex iPhone bara är 14 år gammal...

• Gilla
mexitegel och 2 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Jag hade fel, första datorn var inte en Acer... Jag hade dock EGA kort och monitor, och på slutet 2st 90mb SCSI, jag googlade och det var nog inte adaptec utan future domainkort. Skitmycket strul. Dessutom uppgraderade jag med ett IBM Music Feature Card (som jag fortfarande har kvar! ) som var uselt på ett sätt, men tekniskt överlägset det Ad Lib som kom strax efter. Creative och Sound Blaster kom nog 2 år efter detta. Amiga 1000 och Mac 128 hade i praktiken bättre ljud (men inte synt/"midibaserat").

Multitech Accel 900 (1985, PC)
Original Retail Price: $2,395
Base Configuration: 6/10MHz 80286 CPU, 512K RAM (1MB max), 1.2MB floppy disk drive, black-and-white monitor, MS-DOS 3.1
Important Options: 30MB or 40MB hard disk drive, MHM-15 high-resolution monitor
[bild]
Multitech blev sen (köpta av) Acer...

[bild]

Dinosaurier till datorer. Men man glömmer lätt att tex iPhone bara är 14 år gammal...

Jag hade Roland som första ljudkort bra midi men inget stöd för samplat ljud. Blev en Sound blaster efter det med mycket sämre midi (FM synth) men med stöd för samplat ljud. Blev en pro audio sprectrum efter det som hade mycket bättre midi men inte lika bra som Roland. Var väl först med Sound blaster AW32 man fick både bra midi och samplat ljud :)

J
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag hade Roland som första ljudkort bra midi men inget stöd för samplat ljud. Blev en Sound blaster efter det med mycket sämre midi (FM synth) men med stöd för samplat ljud. Blev en pro audio sprectrum efter det som hade mycket bättre midi men inte lika bra som Roland. Var väl först med Sound blaster AW32 man fick både bra midi och samplat ljud :)
Roland MT-32 är en klassiker, jag spanade lite på ebay efter en sådan (hade aldrig någon) men de har dragit iväg i pris och är svåra att få tag på... Då vi skrev spel och man skrev direkt mot hårdvaran så hade vi buntvis av ljudkort och grafikkort (dock inga midibaserade), så jag gissar att jag kört typ alla kort som fanns fram till 1995 nånstans. Gravis Ultrasound var också ett riktigt coolt kort som dock dog ut väldigt snabbt...

• Gilla
LaT och 3 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Ingen som minns Gravis Ultrasound Max, GUS max?

Det kortet lyfte ljudet för många spel. :D

För att inte tala om demoscenen där det var ett krav.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
J
Har vi glömt eller redan avhandlat urgamla telefoner? Min pappa hade en NMT450 i bilen. Man fick bara ringa typ 25 sekunder för det var skitdyrt. :D Min första mobil var när Comvik började sälja GSM lurar till superbilligt pris. Jag TROR det var en Motorola MicroTac
url.json
Jag hade budgetmodellen 5200 som saknade SMS och var tjockare än sin brorsa 7200. Skillnaden var att i 5200 hade man adderat en 4mm tjock frigolitbit som fyllde ut det tjockare skalet. Jag hade även en Nokia 1011 men det tror jag var efter MicroTacen, men det kan varit tvärtom...
nokia_1011_2.jpg

J
Ingen som minns Gravis Ultrasound Max, GUS max?

Det kortet lyfte ljudet för många spel. :D

För att inte tala om demoscenen där det var ett krav.
Jodå, jag har faktiskt hittat en låda med gamla kort, så jag har en dator här under skrivbordet med ett GUS... Dock är det väl typ bara demos som nyttjar det på ett bra sätt...

Maria T
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Jag hade en Amstrad PC .../QUOTE]

Jag hade en Amstrad förstärkare (ingen aning om mer info än just det) som jag fick (lånade, tiggde till mig) av min pappa när jag flyttade hemifrån.
Min dåvarande pojkvän med lika stort musikintresse som jag, garvade åt denna "pjäs" och ville inte att hans vänner skulle gå fram till stereomöbeln (också nåt vi glömt?) och titta på delarna, fast i smyg så tyckte han ändå att den var OK.
Min Kenwood skivspelare, som verkligen var lyxig, fick såklart stryka på foten när det kom en ny Technics.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
hsd
J JohanLun skrev:
Har vi glömt eller redan avhandlat urgamla telefoner? Min pappa hade en NMT450 i bilen. Man fick bara ringa typ 25 sekunder för det var skitdyrt. :D Min första mobil var när Comvik började sälja GSM lurar till superbilligt pris. Jag TROR det var en Motorola MicroTac
[bild]
Jag hade budgetmodellen 5200 som saknade SMS och var tjockare än sin brorsa 7200. Skillnaden var att i 5200 hade man adderat en 4mm tjock frigolitbit som fyllde ut det tjockare skalet. Jag hade även en Nokia 1011 men det tror jag var efter MicroTacen, men det kan varit tvärtom...
[bild]
Inte glömt men saknar NMT450 , 100% mottagning överallt

Jonas Persson
J JohanLun skrev:
Jodå, jag har faktiskt hittat en låda med gamla kort, så jag har en dator här under skrivbordet med ett GUS... Dock är det väl typ bara demos som nyttjar det på ett bra sätt...
Även många spel blev roligare förutsatt att man inte ägde en Roland MT32. Det kortet var svindyrt och 99,9% kände bara till det som ett val i ljudmenyn som ditt ljudkort försökte emulera. Men det varade bara något år, sedan sviktade stödet till förmån för Soundblaster AWE innan det inte längre hade någon betydelse vilket ljudkort du hade.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.