1 772 973 läst ·
16 101 svar
1773k läst
16,1k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Israeliska bosättare fortsätter sin terror mot palestinier och markstölder från palestinska bybor i sin kamp för israeliskt lebensraum allt medan israeliska soldater tittar på utan att ingripa. I dag hade Studio 1 i P1 ett längre inslag i ämnet.H hhallen skrev:Visst är det så att religiösa minoriteter har varit utsatta för förtryck under många hundratals år, och det inte bara i mellanöstern, utan i stort sett överallt i världen där det finns historiska källor tillgängliga. Men detta förtryck har varit mer eller mindre starkt under olika tidsepoker.
Om vi ska hålla oss till mellanöstern, så menar jag att nivån på förtrycket var betydligt lägre under det osmanska riket (och även i Iran under den qajariska dynastin). Det var åtminstone inte värre än att judar, armenier, greker, assyrier, syrianer, kopter m.fl. (låt oss för all del inte heller glömma de muslimska avvikare som också varit utsatta för förföljelse: sufier, alawiter m.fl.) kunde leva relativt normala liv på de flesta platser och vid de flesta tidpunkter. Men naturligtvis kan det ha förekommit lokala drev mot sådana grupper som urartat till våld och mord.
Mördande och fördrivning i stor skala vill jag ändå hävda började med ungturkarna. Senare har attityderna ytterligare hårdnat genom kolonialmakternas (Storbritannien och Frankrike) idiotiska politik. Och upprättandet av staten Israel gjorde att det nu de facto inte verkar finnas någon väg som kan leda till fredlig samexistens.
Du frågar om jag tror att det skulle vara något "kumbaya-tillstånd" mellan judarna och deras grannar, om inte Israel hade bildats. Nej, jag tror inte det hade varit en enda stor idyll (jag antar att det är vad du menar med "kumbaya"). Hur det hade blivit går ju bara att spekulera om, och mycket hade berott på hur den judiska invandringen hade sett ut i en sådan hypotetisk situation.
Före andra världskriget köpte judiska invandrare mark och/eller hus av de palestinska invånare som var villiga att sälja (och det gjorde uppenbarligen många). Det säger sig självt att en massinvandring av den typ som försiggått efter andra världskriget inte hade varit möjlig i ett samhälle där äganderätten hade respekterats och där de rättsvårdande myndigheterna hade skött sitt uppdrag. Så många villiga säljare hade helt enkelt inte funnits att uppdriva.
Under alla omständigheter tror jag att möjligheten till fredlig samexistens mellan folk av alla religioner hade varit större om inte staten Israel hade bildats. Det betyder inte att allt hade varit en rosig idyll. Men verkligheten har fler nyanser än bara svart och vitt.
F.ö. har storskaligt folkmord mig veterligen aldrig bedrivits mot judar i mellanöstern, däremot har det gjorts mot kristna. Fördrivning, ja, och förvisso har judar mördats, men inte i den skala som ungturkarna gjorde mot armenier, greker m.fl.
Det har gått så långt att till och med den amerikanske israelambassadören
har fördömt bosättarnas beteende.
Det är tyvärr inget vi glömt bort att de funnits.B Bitterhetsakademin skrev:Israeliska bosättare fortsätter sin terror mot palestinier och markstölder från palestinska bybor i sin kamp för israeliskt lebensraum allt medan israeliska soldater tittar på utan att ingripa. I dag hade Studio 1 i P1 ett längre inslag i ämnet.
USAs ambassadör I Israel har nog glömt vilket land han representanter. "Glädjande" nog döljer han inte sin lojalitet och sympati över den israeliska expantionsplanen. Ärliga Nazister. Det är något vi glömt bort att de funnits 😬.
Just USA har ju inget att yvas över i den där grenen. Jag glömmer aldrig en gång när jag var på tjänsteresa i USA, och en representant för ett amerikanskt företag vi jobbade med salvelsefullt utgöt sig om "this wonderful country that God gave us". En av mina äldre svenska kollegor sa då, lite försynt: "As I recall, you stole it from the Indians."B Bitterhetsakademin skrev:Israeliska bosättare fortsätter sin terror mot palestinier och markstölder från palestinska bybor i sin kamp för israeliskt lebensraum allt medan israeliska soldater tittar på utan att ingripa. I dag hade Studio 1 i P1 ett längre inslag i ämnet.
Fotnot: "Indians" var då ännu inte ett tabubelagt ord för "native Americans".
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 699 inlägg
Ovanligt bra reportage båda två, såväl från Jerusalem som Västbanken. De visar väl rätt bra både på spännvidden i det israeliska samhället och att demokratiska rättigheter skyddas i Israel, men också att man inte tillåts göra vad man vill som jude på ockuperad mark.B Bitterhetsakademin skrev:
I den mån någon glömt skillnaden på en demokratisk stat och ett rövarnäste där man slänger ut meningsmotståndare och människor man tycker det är fel på från fönstret på femte våningen.
Och så visar förstås ditt inlägg på din djupa antisemitism när du trots detta inte kan låta bli att jämföra judar med nazister.
Med tanke på de senaste årens utveckling verkar Israel haft det tredje riket som inspirationskälla.Nötegårdsgubben skrev:
Ovanligt bra reportage båda två, såväl från Jerusalem som Västbanken. De visar väl rätt bra både på spännvidden i det israeliska samhället och att demokratiska rättigheter skyddas i Israel, men också att man inte tillåts göra vad man vill som jude på ockuperad mark.
I den mån någon glömt skillnaden på en demokratisk stat och ett rövarnäste där man slänger ut meningsmotståndare och människor man tycker det är fel på från fönstret på femte våningen.
Och så visar förstås ditt inlägg på din djupa antisemitism när du trots detta inte kan låta bli att jämföra judar med nazister.
Dock ska det framhållas att det finns rättfärdiga israeler som har uppmärksammat övergreppen på palestinier på ockuperad mark och till och med hållit vakt för att vara vittnen och dokumentera bosättarnas våld. I Sverige har Dror Feiler demonstrerat för palestiniernas sak och ansåg det inte vara antisemitism att jämföra den nuvarande situationen med trettiotalets Tyskland. Värt är att ha i åtanke att han själv tjänstgjorde i IDF och förlorade en stor del av sin släkt under den förra förintelsen, den som drabbade judar.
Tack, Nötegårdsgubben för att du drog antisemitkortet som ett sista desperat argument för att försvara masmord på barn.Nötegårdsgubben skrev:
För det påminde mig om trådens ämne, som inte är att till varje pris försvara en rövarstat.
Ämnet är: -Saker vi glömt bort att de funnits. När jag var yngre jobbade jag som "tågvärd" på pendeltåg. Trodde det skulle bli ett kanonjobb under en sommar. Snacka med snygga brudar och ta det lungt. -Trodde jag! Så blev det inte alls. Snygga tjejer fanns det förvisso i massor men också flyktingar som ville använda pengarna de fått av skattebetalarna till annat än att köpa biljetter. Så det var en ständig kamp att slänga av vuxna män. Det var bara män. Inga kvinnor alls som ville att de andra resenärerna skulle betala för dom en gång till.
Mitt jobb bestod av att sälja och kontrollera färdbevis. Det var ren rutin att gå igenom tåget och kolla biljetterna. De som inte hade någon fick köpa en. Med mig hade jag en växelkassa i en liten axelväska som gick under epitetet "bögslungan" bland personalen, på tretusen kronor. Detta var på den tiden när vuxna män klarade av att hantera mynt och sedlar utan att gnälla.
När alla visat upp sina biljetter satt det ofta några lättigenkännliga män längst bak eller som gömt sig i toaletten, som inte ville betala. Först låtsades de inte förstå, sedan bad de att få åka med för de var så synd om dom. När inte heller det gick blev de hotfulla och skrek att jag var rasist som bara kontrollerade dom. Eftersom att jag systematiskt gått igenom hela tåget fanns bara rasistkortet kvar. Låter det bekant.
Sammanfattning av saker vi glömt bort att det funnits.
1. Flykingströmmar från Iran och Irak.
2. Vuxna och barn som klarade, utan knot, av att bära mynt och sedlar med sig, samt förstod deras värde.
3. Allnänt accepterat att skoja om homosexuella mäns feminininetet.
4. Att vi blev lurade att tro att Israel var en stat befolkad av ömknsvärda, fredsälskande koncentrationslägeröverlevare.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 699 inlägg
Många verkar ha glömt att palestinierna är semiter, vad är då de israeler som hatar dem.
En stor del av de som bebor Israel idag är av östeuropeiskt ursprung och kan knappast sägas ha större rätt till området än palestinierna.
En stor del av de som bebor Israel idag är av östeuropeiskt ursprung och kan knappast sägas ha större rätt till området än palestinierna.
Israel blev ju anfallna av araberna men spöade dom och då tog över marken, flera gånger.B Bitterhetsakademin skrev:
En stor del av Palestina var ju Egypten och Jordanien tidigare, så varför fixade inte dom att skapa ett Palestina om det var så viktigt?
Dom vill inte ha ett Palestina och leva i fred, dom vill utrota nationen Israel
Israel är en nation född ur terror, övergrepp och brott mot mänskliga rättigheter. Flera av de ledande judiska terroristerna inblandade i mordet på Folke Bernadotte fick höga poster i den israeliska politiken. I arabiska länder skedde vid denna tid även fördrivning av judar, vi kan nog med visshet anta att det inte kommer råda fred i området under vår levnad och efter Israels framfart mot palestinierna de senaste åren har de skapat en ny generation som hatar Israel helhjärtat.D Dilato skrev:Israel blev ju anfallna av araberna men spöade dom och då tog över marken, flera gånger.
En stor del av Palestina var ju Egypten och Jordanien tidigare, så varför fixade inte dom att skapa ett Palestina om det var så viktigt?
Dom vill inte ha ett Palestina och leva i fred, dom vill utrota nationen Israel
Allmänbildningen är tydligen inte så allmän. Noak fick tre söner. Sem, Ham och Jafet. I grova drag drog Sem till Mellanöstern, Ham till Afrika och Jafet till Europa. Så vi och en mängd människor som påstår sig vara judar, är i verkligheten ättlingar till Jafet och inte till Sem. De är liksom jag Jafetiter och inte Semiter. Så redan där faller vår lättkränkte väns "resonemang".B Bitterhetsakademin skrev:
Här nedan finns en lättläst beskrivning av människornas uppkomst.
https://www.bibelskolan.com/hem/main.php?level=3&retbtn=0&contentid=5231&gruppid=16
Saker vi glömt bort att de funnits?
Självklart. Noaks alla döttrar. Vad hette de?