Karrock Karrock skrev:
Det där är väl en ångvält? Något som många fortfarande tror används :)
Helt riktigt, här är lite närbilder på ångpannan.

• IMG_20260810_104500340_HDR~2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_20260810_104555841_HDR~2.jpg
    Skapa konto
  • IMG_20260810_104614592_HDR~2.jpg
    Skapa konto
  • Gilla
Tule54 och 4 till
  • Laddar…
Karrock Karrock skrev:
Det där är väl en ångvält? Något som många fortfarande tror används :)
När jag gick i lekskola hade vi pojkar leksaksbilar och en "ångvält". Jag påpekade för de andra gossarna att det minsann inte var en ångvält, utan en "motorvält". För det hade minsann min pappa sagt. Så det, så!

P.s. 1. Det var på den tiden föräldrar pratade med sina barn.

P.s. 2. Tjejerna lekte såklart inte med bilar utan med dockor och matlagning.

• Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
Kom att tänka på Ångmaskinen som EU diktaturen förbjöd så ett helt företag gick i KK tyvärr, den var verkligen skoj och intressant när vi var unga, något man kommer i håg än i dag och hade önskat barnen får haft skoj med.

C Crank skrev:
Kom att tänka på Ångmaskinen som EU diktaturen förbjöd så ett helt företag gick i KK tyvärr, den var verkligen skoj och intressant när vi var unga, något man kommer i håg än i dag och hade önskat barnen får haft skoj med.
Vilken ångmaskin var det?

Typ alla små hobby och barn leksaks ångmaskiner blev drabbade.

Förbudet handlar om leksaksångmaskiner och det torra bränslet som drev dem – så kallade META-tabletter.

META-tabletter och kemikalierna bakom Leksaksångmaskiner (från tillverkare som brittiska Mamod och tyska Wilesco) drevs traditionellt av små vita bränsletabletter. Dessa tillverkades ursprungligen av metaldehyd (under varumärket META) och senare ofta av hexamin (känd under namn som Esbit eller torrsprit).

Varför infördes förbud och restriktioner i EU och Storbritannien?

• Giftighet (Metaldehyd): Ursprungliga META-tabletter innehöll metaldehyd, ett ämne som även användes i snigelgift. Det är starkt giftigt för husdjur och barn om det sväljs och har fällts av hårda miljö- och hälsoregler i EU

• Sprängämnesprekursorer (Hexamin): Hexamin regleras under EU-förordning 2019/1148 om sprängämnesprekursorer. Eftersom hexamin kan användas för att framställa hemmagjorda sprängämnen (som HMTD), belades försäljningen till privatpersoner med strikta restriktioner, krav på legitimation och rapporteringsplikt för handlare. I Storbritannien krävdes licens för inköp, vilket i praktiken stoppade vanlig försäljning i hobbybutiker
Inverkan på tillverkarna och konkurser Regleringarna slog hårt mot marknaden för klassiska leksaksångmaskiner, som redan kämpade mot digitala leksaker:

• Gilla
  • Ledsen
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
C Crank skrev:
Typ alla små hobby och barn leksaks ångmaskiner blev drabbade.
Ditt inlägg har en tydlig stank av förbjuden AI...

Screenshot_2026-08-11-00-07-52-952.jpg

Hur som helst säljer Classe dessa fortfarande.

https://www.clasohlson.com/se/Angmaskin-Wilesco-D10/p/34-5734
Screenshot_2026-08-11-00-04-01-460.jpg
Skapa konto

https://www.clasohlson.com/se/Bransletabletter-Esbit-Solid-Fuel,-20-x-4-gram/p/24-1305
Screenshot_2026-08-11-00-03-23-737.jpg
Skapa konto

• Gilla
kashieda och 6 till
  • Laddar…
Lite nostalgi från Clas Ohlson och 1984, ett årtal som var betydligt friare än idag och innan EU-diktaturen reglerat allt roligt.
Risken att en terrorist skulle använda Esbit som en källa till hexametylentetramin är försumbar då i stort sett vilken kemiintresserad gymnasist som helst vet att man tillverkar det i önskad mängd genom att blanda ammoniak och formaldehyd.
Lägg också märke till prisutvecklingen på Esbittabletterna, 6,90 då och nu en hundralapp...

• IMG_20260811_045144482~2.jpg
    Skapa konto
Redigerat:
  • Gilla
Tule54 och 4 till
  • Laddar…
B Bitterhetsakademin skrev:
Lite nostalgi från Clas Ohlson och 1984, ett årtal som var betydligt friare än idag och innan EU-diktaturen reglerat allt roligt.
Risken att en terrorist skulle använda Esbit som en källa till hexametylentetramin är försumbar då i stort sett vilken kemiintresserad gymnasist som helst vet att man tillverkar det i önskad mängd genom att blanda ammoniak och formaldehyd.
Lägg också märke till prisutvecklingen på Esbittabletterna, 6,90 då och nu en hundralapp...
Jag har den uppe till höger samt exenterpressen.

• Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
innan EU-diktaturen reglerat allt roligt.
Jag fattar fortfarande inte. Classes säljer ju ångmaskin och bränsle även idag.

Alfredo Alfredo skrev:
Jag fattar fortfarande inte. Classes säljer ju ångmaskin och bränsle även idag.
Enligt tidigare inlägg slog EU:s restriktioner hårt mot flera tillverkare av leksaksångmaskiner.
Det skrevs om det för flera år sedan att det blev svårare att köpa bränsletabletter och att misstänka köp skulle rapporteras.
Vi har nog med byråkrati utan ytterligare detaljstyrningar ovanifrån.

Enligt tidigare inlägg slog EU:s restriktioner hårt mot flera tillverkare av leksaksångmaskiner.
Det skrevs om det för flera år sedan att det blev svårare att köpa bränsletabletter och att misstänka köp skulle rapporteras.
Vi har nog med byråkrati utan ytterligare detaljstyrningar ovanifrån.
Tillverkarna klarade väl helt enkelt inte av att uppfylla de nya säkerhetskraven, samtidigt som att leka med ångmaskin blev allt mindre populärt.

Nu är det några år sedan jag hade min D10 framme men det bör väl gå lika bra att sätta några värmeljus under pannan?

hsd
Utsättaren Utsättaren skrev:
Nu är det några år sedan jag hade min D10 framme men det bör väl gå lika bra att sätta några värmeljus under pannan?
Värmeljus sotar väldigt mycket

• Gilla
Patrik440
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Värmeljus sotar väldigt mycket
Sprit kanske kan fungera, en liten metallkopp med sprit uppsuget i glasfiber eller stenull skulle kunna gå.
Vad gäller Esbittabletterna är Clas Ohlson i vanlig ordning svindyrt, på nätet kan de köpas från Tyskland för runt 3 euro paketet.
På Wikipedia står det att köp av dessa betraktas som misstänkt förberedelse till terrorbrott och anmälan ska göras om kunden köper ovanliga mängder, betalar kontant eller vägra identifiera sig.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Ditt inlägg har en tydlig stank av förbjuden AI...

[bild]

Hur som helst säljer Classe dessa fortfarande.

[länk]
[bild]

[länk]
[bild]
Dom har tydligen löst det på något sätt då, men det var omöjligt att köpa under många år och folk som hade dessa och meta bränsle kunde göra en bra hacka just då när jag ville köpa en sån till mina barn.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.