1 750 174 läst ·
15 782 svar
1750k läst
15,8k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
När det togs fram telegramblanketter på tjugo och trettiotalet sparades ingen möda och flera av den tidens mest kända konstnärer anlitades bland annat Stig Borglind.
Har ett antal telegram sparade, hälsningar främst till min farfar på jämna födelsedagar, pensionering och sånt. Det är så fantastiskt att läsa det hans vänner och släktingar skaldade för att skicka en hälsning. När jag har skannat in samtliga funderar jag på om jag ska höra med nån hembygdsförening om de har intresse. Att tro att Nordiska museet vill ha, är väl en övertro.B Bitterhetsakademin skrev:
Kommer ihåg avbildningarna av lyxblanketter i telefonkatalogerna på 60-talet, dock inte ovanstående. Till att börja med var bilderna "strödda" och täckte delvis varandra men senare var de mer ordnade så att de kunde klippas ut hela. Jag och min bror fick den gamla katalogen när en ny kom och skulle dela på bilderna. Vår syster lade sig i och ville ha också trots att det var vi som fått katalogen. Vi blev tillsagda att vi fick lov att ge henne någon bild i varje fall, men var väl kanske lite för smarta och gav henne kondoleanstelegrammet med ett svart kors på (kanske också det med ett abstrakt mönster i gråtoner från svart till vitt). Det resulterade att vi inte fick välja utan blev fråntagna ett större antal bilder som mamma plockade ut.B Bitterhetsakademin skrev:
En burmesisk sedel med den något udda valören 35 kyats. Förklaringen var att Burmas diktator Ne Win var intresserad av astrologi och talmystik och fått för sig att talen 15, 35, 45, 75 och 90 var heliga och därför fick sedlarna dessa valörer, samtidigt förklarade han tidigare sedlar ogiltiga och merparten av folkets besparingar gick upp i rök.
För hans egen del var det dock ingen brist på resurser, det sägs att han hade förskingrat fyra miljarder dollar från det burmesiska folket.
Mannen på sedeln är general Aung San, far till nobelpristagerskan Aung San Suu Kyi.
För hans egen del var det dock ingen brist på resurser, det sägs att han hade förskingrat fyra miljarder dollar från det burmesiska folket.
Mannen på sedeln är general Aung San, far till nobelpristagerskan Aung San Suu Kyi.
Svenska MAD, salig i åminnelse! På många sätt bättre än det amerikanska originalet. Jag älskade filmparodierna, minns bl.a. Star Trek (Starträck, tror jag den kallades i MAD), med "stjärnskeppet Ämtervik". Bara att hitta på ett sånt namn!B Bitterhetsakademin skrev:
Och ÅsaNisse. USA-Nisse and The Klabbharper.H hhallen skrev:
Älskade de små teckningarna av Aragones mellan rutornaH hhallen skrev:
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 648 inlägg
Jag tror t o m jag har det där numret. När jag var tonåring brukade jag gå in på den lilla serieboden och köpa gamla nummer av MAD när jag var i stan.B Bitterhetsakademin skrev:
Navigationsräknesticka för flygbruk med vilken en mängd avancerade beräkningar kan göras. Den har skalor för lufttryck vid olika höjder samt för att räkna ut bränsleförbrukningen vid olika förhållanden och mycket mer.
Från en tid då det inte bara var att trycka på en knapp och få svaret.
Från en tid då det inte bara var att trycka på en knapp och få svaret.
Här har vi två exempel på numera snart bortglömda enheter för ljusstyrka, CP = candle power som ungefär motsvarar ljuset från ett vanligt stearinljus och HK = Hefnerljus.
Denna enhet skapades av Friedrich von Hefner, inte släkt med Hugh vad jag vet.😆
Den definierades som ljuset av en 40 mm låga från en 8 mm veke mättad med amylacetat i ett nysilverrör och motsvarar 0,9 Candela som är den moderna enheten.
Av gammal tradition lever den kvar för att beskriva ljusstyrkan på fotogenlampor.
En förvånande sak är att denna glödstrumpa är köpt på Jula i modern tid (sent nittiotal eller några år därefter) och ändå innehåller asbest.
Risken lär dock vara försumbar och även radioaktiviteten är låg (ett par tusen becquerel per strumpa.
Vet däremot att en del innehöll berylliumoxid för att bli mekaniskt tåligare och detta är ett betydligt otrevligare ämne.
Denna enhet skapades av Friedrich von Hefner, inte släkt med Hugh vad jag vet.😆
Den definierades som ljuset av en 40 mm låga från en 8 mm veke mättad med amylacetat i ett nysilverrör och motsvarar 0,9 Candela som är den moderna enheten.
Av gammal tradition lever den kvar för att beskriva ljusstyrkan på fotogenlampor.
En förvånande sak är att denna glödstrumpa är köpt på Jula i modern tid (sent nittiotal eller några år därefter) och ändå innehåller asbest.
Risken lär dock vara försumbar och även radioaktiviteten är låg (ett par tusen becquerel per strumpa.
Vet däremot att en del innehöll berylliumoxid för att bli mekaniskt tåligare och detta är ett betydligt otrevligare ämne.
Jo men det rör sig om en alfastrålare med kort räckvidd så om man inte äter dem så blir stråldosen liten, det gjordes en beräkning på en person som regelbundet använde den på helgerna i stugan och där det extra tillskottet bedömdes vara cirka en procent av den vanliga bakgrundsstrålningen. Om gränsen för radon är 200 Bq per kubikmeter luft så innehåller ju en strumpa lång mindre aktivitet än luften i ett normalstort rum även om det rör sig om olika isotoper. I toriums sönderfallskedja bildas radiumisotoper samt radon och små mängder polonium som avgår i gasform när lampan tänds men det har bedömts vara en liten risk.Kapsyl skrev:
Dessutom är de flesta nyare fria från radioaktiva ämnen men kan istället innehålla betydligt giftigare ämnen som beryllium med ett gränsvärde på bråkdels mikrogram.
Jag lovar ...B Bitterhetsakademin skrev:
...det där är något som jag inte glömt bort att det funnits ...
Men då har jag ju aldrig rattat något flygplan heller.