1 732 714 läst ·
15 628 svar
1733k läst
15,6k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
De var ju bra, särskilt på den tiden (vi hade ingen frys, bara något fjösigt jättelitet frysfack som bara nätt och jämt kommer under noll grader).Keiller skrev:
Kalle Anka-juice hade jag faktiskt glömt bort. Som jag minns det från barndomen så såldes all apelsinjuice i såna här burkar som man fick öppna och tina upp innehållet och sen blanda med vatten.
[bild]
Kul slogan förresten, "Start your day the O.J. way". Jag antar att den försvann på 90-talet när O.J Simpson mördade sin fru och körde en vit Ford Bronco genom Los Angeles jagad av ett massivt polisuppbåd i direktsänd tv, vilket i sig är nåt jag också hade glömt bort.
Så när man direkt hemkommen från affären släppte ner den frysta juice-cylindern och lät den tina så fick man ju kall juice, inte kranvattenljummen.
Du menar väl outspädd,inte oöppnad ?imported_Benno skrev:
Kommer ihåg att den smakade gott. Och jämfört med den sura apelsinsaften som de i skolan kallade juice var detta något helt annat. Idag importeras saft och fruktkött var för sig av någon anledning och vi betalar för vatten.
Donald duck-juicen lär även ha använts vid mäsktillverkning. Exakt hur det funkade och vad juicen var bra för vet jag inte men man skulle lägga i en oöppnad burk donald duck.
Juicen sätts till för att det finns närsalter (näringssalter, mineraler som jästen behöver för att växa till) i den och sockret gjorde ingen skada heller och användes istället för jäst-närsalter (finns det kvar i butikernas kryddhyllor eller har jag bara inte lagt märke till det?)
Har jag hört... 😀
Redan avhandlat i tråden, läste du inte alla inlägg innan du postade?Keiller skrev:
Kalle Anka-juice hade jag faktiskt glömt bort. Som jag minns det från barndomen så såldes all apelsinjuice i såna här burkar som man fick öppna och tina upp innehållet och sen blanda med vatten.
[bild]
Kul slogan förresten, "Start your day the O.J. way". Jag antar att den försvann på 90-talet när O.J Simpson mördade sin fru och körde en vit Ford Bronco genom Los Angeles jagad av ett massivt polisuppbåd i direktsänd tv, vilket i sig är nåt jag också hade glömt bort.
https://www.byggahus.se/forum/threads/saker-som-vi-glomt-bort-att-de-har-funnits.423481/post-6300794
ChatGPT har koll, eller?
”Bilden visar en principskiss av ett hus i genomskärning där en mur/vägg har lutat på grund av sättning i grunden, och där man illustrerar ett förslag att lyfta ena sidan (t.ex. 100 mm) för att räta upp konstruktionen.”
”Bilden visar en principskiss av ett hus i genomskärning där en mur/vägg har lutat på grund av sättning i grunden, och där man illustrerar ett förslag att lyfta ena sidan (t.ex. 100 mm) för att räta upp konstruktionen.”
Syftar du på den bild jag postade?TeroM skrev:
Säger chat gpt så?
Jag kan ge en ledtråd att det handlar om ett varumärke logo som ej finns nåt mer.
Var också en ganska stor grej på 80-90 -talet. Kan någon här på forumet?
Medlem
· Korpilombolo
· 3 722 inlägg