1 757 516 läst ·
15 869 svar
1758k läst
15,9k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Jean Skoglund 1908-1948 var en av våra mest produktiva konstnärer men är idag nästan helt glömd. Han började sin bana med avancerade oljemålningar men gick snart över till mer säljande motiv som såldes i ramaffärer under trettio och fyrtiotalet.
Han använde sig av flera pseudonymer varav Theddy Skoog är den mest kända.
Hans verk måste hängt i snart sagt varje svenskt hem vid den tiden, fortfarande ser man då och då hans etsningar på loppis för några tior styck och för några årtionden sedan var de ännu vanligare.
Här en trevlig etsning med en kattunge i en sko.😻
Han använde sig av flera pseudonymer varav Theddy Skoog är den mest kända.
Hans verk måste hängt i snart sagt varje svenskt hem vid den tiden, fortfarande ser man då och då hans etsningar på loppis för några tior styck och för några årtionden sedan var de ännu vanligare.
Här en trevlig etsning med en kattunge i en sko.😻
Visst lyser de läckert i mörkret, efterrättsskålar i uranglas.
Uranglaset var populärt årtiondena kring sekelskiftet men vid andra världskriget kom uranet till annan användning och man blev mer medveten om riskerna med strålningen.
Glaset i sig själv är knappast farligt då strålningen är låg.
Däremot finns keramik som innehåller många procent rent uran som man knappast bör använda idag, det mest kända exemplet är väl de mattallrikar som tillverkades av Homer Laughlin Company och som idag är eftertraktade samlarobjekt. De tallrikarna innehöll 14 procent uran!
Produktionen av dessa stoppades då fabrikens lager av pigment konfiskerades för att användas i Manhattanprojektet.
Uranglaset var populärt årtiondena kring sekelskiftet men vid andra världskriget kom uranet till annan användning och man blev mer medveten om riskerna med strålningen.
Däremot finns keramik som innehåller många procent rent uran som man knappast bör använda idag, det mest kända exemplet är väl de mattallrikar som tillverkades av Homer Laughlin Company och som idag är eftertraktade samlarobjekt. De tallrikarna innehöll 14 procent uran!
Produktionen av dessa stoppades då fabrikens lager av pigment konfiskerades för att användas i Manhattanprojektet.
Uranglas är kul. Och ja, de lyser väldigt läckert i UV-ljus 😀 Har en liten (nåja) samling uranglas och en ännu större samling uranhaltig keramik. Faktum är att våra svenska keramik- och porslinstillverkare använde en hel del uranoxid i tillverkningen också. Jag har föremål i min samling som ligger i samma härad som Homer Laughlin Company (Fiestaware som de hette). Uppsala Ekeby, Rörstrand och Gustavsberg m fl använde en god portion i vissa serier. Har mattallrikar från Gustavsberg som absolut inte är nyttiga att äta på men de bär tydliga spår av flitigt användande. Inte utan man också undrar hur de som ofta handmålade föremålen mådde senare i livet. Bifogar ett par bilder dels på en del av min uranglas-samling och dels på ett ljusfat från Uppsala Ekeby. Strålningen från ljusfatet kan jämföras med bakgrundstrålning som ligger runt 0,2 µSv per timme där jag bor. Ljusfatet har drygt 750 gånger högre värde än bakgrundstrålningen. Fascinerande saker det där, haha.B Bitterhetsakademin skrev:Visst lyser de läckert i mörkret, efterrättsskålar i uranglas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Nu nytillverkas de köksinredningar nya husägare river ut för att få ett "nytt och fräscht" spånskivekök.
Hittade denna affär på Gibraltargatan i Göteborg.
Finns tydligen på fler ställen.
https://funkiskok.se/kontakt
Hittade denna affär på Gibraltargatan i Göteborg.
Logga in
Skapa konto
Finns tydligen på fler ställen.
https://funkiskok.se/kontakt
Du har två fina solflaskor från Riihimäen Lasi formgivna av Nanny Still, dessa ser man oftast i andra färger. Här i Sverige gjorde Reijmyre en hel del uranglas på den tiden, bland annat en del formgivet av Monica Bratt.J joran skrev:Uranglas är kul. Och ja, de lyser väldigt läckert i UV-ljus 😀 Har en liten (nåja) samling uranglas och en ännu större samling uranhaltig keramik. Faktum är att våra svenska keramik- och porslinstillverkare använde en hel del uranoxid i tillverkningen också. Jag har föremål i min samling som ligger i samma härad som Homer Laughlin Company (Fiestaware som de hette). Uppsala Ekeby, Rörstrand och Gustavsberg m fl använde en god portion i vissa serier. Har mattallrikar från Gustavsberg som absolut inte är nyttiga att äta på men de bär tydliga spår av flitigt användande. Inte utan man också undrar hur de som ofta handmålade föremålen mådde senare i livet. Bifogar ett par bilder dels på en del av min uranglas-samling och dels på ett ljusfat från Uppsala Ekeby. Strålningen från ljusfatet kan jämföras med bakgrundstrålning som ligger runt 0,2 µSv per timme där jag bor. Ljusfatet har drygt 750 gånger högre värde än bakgrundstrålningen. Fascinerande saker det där, haha.
[bild][bild]
Tack, Riihimäen Lasi gjorde mycket fint. Under solflaskorna har jag en vas från dem också. Längst ner i mitt skåp är det lite Rejmyre, en vas och två Pärlan ljuslyktor. Lite svårt att se på bilden dock, haha.B Bitterhetsakademin skrev:
Medlem
· Korpilombolo
· 3 741 inlägg
Jag har en på mitt kontor men använder den aldrig. När allt ska källsorteras blir det inget "restavfall".T Troberg skrev:
När vi ändå är inne på äldre glas, under tjugotalet tillverkade Eda glasbruk en mängd föremål i lysterglas, ett billigt pressglas som såg exklusivt ut och blev populärt bland de mindre bemedlade.
Den metalliska lystern skapades genom att metalloxider slängdes in i ugnen.
Det sägs att iden till glaset kom till av en ren slump då ett kraftigt fyrverkeri brändes av på ett glasbruk och röken orsakade en metallisk glans på glaset i ugnen.
Den metalliska lystern skapades genom att metalloxider slängdes in i ugnen.
Det sägs att iden till glaset kom till av en ren slump då ett kraftigt fyrverkeri brändes av på ett glasbruk och röken orsakade en metallisk glans på glaset i ugnen.
Någon kommande ransonering av kaffe behöver vi nog inte oroa oss för, en eventuell ransonering av bränsle kan väl inte uteslutas men den blir nog digital i så fall och inte med papperskort.
Så här såg korten ut för åttio år sedan.
Så här såg korten ut för åttio år sedan.