1 749 490 läst ·
15 773 svar
1749k läst
15,8k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Jag har haft en likadan som den vita. Fast min var blå. Minns ingen logotyp på min.B Bitterhetsakademin skrev:Tänker på hur tiderna förändrats sedan åttio och nittiotalet och särskilt attityden till knivar, då ett redskap idag ett livsfarligt vapen. Den ena kniven fick jag då ett företag hade öppet hus och vid entren fick alla en påse med reklamprodukter, även barnen. Den andra vann jag vid en tävling på torget som lokaltidningen arrangerade men då var jag iallafall något äldre.
På den tiden var knivar vanligt som presentreklam, idag ser man de sällan.
Den hette Swede 38 och ritades av Sigvard Bernadotte i början på sjuttiotalet och blev en av fabrikens storsäljare. På den tiden var Eskilstuna en knivstad med en mängd fabriker som tillverkade oräkneliga knivar som exporterades över hela världen. Idag är så gott som allt borta. När det gick som bäst fanns över femtio tillverkare av knivar i staden, de flesta småföretag men även flera större industrier.Suvi5700 skrev:
Vad trevligtB Bitterhetsakademin skrev:Den hette Swede 38 och ritades av Sigvard Bernadotte i början på sjuttiotalet och blev en av fabrikens storsäljare. På den tiden var Eskilstuna en knivstad med en mängd fabriker som tillverkade oräkneliga knivar som exporterades över hela världen. Idag är så gott som allt borta. När det gick som bäst fanns över femtio tillverkare av knivar i staden, de flesta småföretag men även flera större industrier.
Inte glömt. Fickknivar med reklam ( El-ugnar från Uppsala och Fagersta stål) .
Tillverkare EKA Eskilstuna.
Tillverkare EKA Eskilstuna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
De tillverkade många tekniskt intressanta knivar. EKA var först i världen med knivar där sidostyckena svetsades ihop och i stället för nit sitter en liten stålkula som led. Det tog flera år av experimenterande innan processen var fulländad, det läggs en tunn film i mellan innan svetsningen så det blir lagom stort spel. Annars skulle bladet svetsas fast.HasseTeknik skrev:
På 1970-talet fanns inte så många kvar. EKA hade tagit över eller konkurrerat ut de flesta.B Bitterhetsakademin skrev:Den hette Swede 38 och ritades av Sigvard Bernadotte i början på sjuttiotalet och blev en av fabrikens storsäljare. På den tiden var Eskilstuna en knivstad med en mängd fabriker som tillverkade oräkneliga knivar som exporterades över hela världen. Idag är så gott som allt borta. När det gick som bäst fanns över femtio tillverkare av knivar i staden, de flesta småföretag men även flera större industrier.
Som udda merit har jag träffat den som renoverade knivar åt Arne Marmer som hade en av de största samlingarna av knivar från Eskilstuna.
Som iakttagelse mer i trådens mening så fanns det i Eskilstuna både en knivutställning med nämnda samling och ett vapenmuseum där man fick känna på vapnen.Det senare tvivlar jag på kommer finnas igen.
Marmers bok är ju en klassiker för alla som är intresserade av Eskilstunas industrihistoria. Jag tror jag träffat samme man som du refererar till, en äldre trevlig man som är en flitig loppissäljare här i staden. Han hade en imponerande knivsamling och berättade att han gjort arbeten åt Marmer.Z z_bumbi skrev:På 1970-talet fanns inte så många kvar. EKA hade tagit över eller konkurrerat ut de flesta.
Som udda merit har jag träffat den som renoverade knivar åt Arne Marmer som hade en av de största samlingarna av knivar från Eskilstuna.
Som iakttagelse mer i trådens mening så fanns det i Eskilstuna både en knivutställning med nämnda samling och ett vapenmuseum där man fick känna på vapnen.Det senare tvivlar jag på kommer finnas igen.
Medlem
· Västmanland
· 2 087 inlägg
Jag har glömt bort vad denna är bra till..
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto