T Troberg skrev:
De var standard under vartenda skrivbord
Fortfarande standard under mina skrivbord. Jag tycker det blir så grisigt om man slänger allt skräp direkt på golvet.

• Gilla
  • Haha
Blazermannen och 6 till
  • Laddar…
Postkorg för inkommande och utgående post på varje skrivbord. Där postbudet lämnade och hämtade post fyra ggr om dagen. Försvann nog omkring 1990. Ersattes då av postfack i korridoren.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Suvi5700
B Bitterhetsakademin skrev:
Tänker på hur tiderna förändrats sedan åttio och nittiotalet och särskilt attityden till knivar, då ett redskap idag ett livsfarligt vapen. Den ena kniven fick jag då ett företag hade öppet hus och vid entren fick alla en påse med reklamprodukter, även barnen. Den andra vann jag vid en tävling på torget som lokaltidningen arrangerade men då var jag iallafall något äldre.
På den tiden var knivar vanligt som presentreklam, idag ser man de sällan.
Jag har haft en likadan som den vita. Fast min var blå. Minns ingen logotyp på min.

• Gilla
Bitterhetsakademin
  • Laddar…
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Jag har haft en likadan som den vita. Fast min var blå. Minns ingen logotyp på min.
Den hette Swede 38 och ritades av Sigvard Bernadotte i början på sjuttiotalet och blev en av fabrikens storsäljare. På den tiden var Eskilstuna en knivstad med en mängd fabriker som tillverkade oräkneliga knivar som exporterades över hela världen. Idag är så gott som allt borta. När det gick som bäst fanns över femtio tillverkare av knivar i staden, de flesta småföretag men även flera större industrier.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Suvi5700
Den hette Swede 38 och ritades av Sigvard Bernadotte i början på sjuttiotalet och blev en av fabrikens storsäljare. På den tiden var Eskilstuna en knivstad med en mängd fabriker som tillverkade oräkneliga knivar som exporterades över hela världen. Idag är så gott som allt borta. När det gick som bäst fanns över femtio tillverkare av knivar i staden, de flesta småföretag men även flera större industrier.
Vad trevligt

Inte glömt. Fickknivar med reklam ( El-ugnar från Uppsala och Fagersta stål) .
Tillverkare EKA Eskilstuna.

Två fickknivar med reklam från El-ugnar Uppsala och Fagersta stål, tillverkade av EKA Eskilstuna, ligger på ett papper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fickkniv med texten "Osmund Uppsala" ingraverad på bladet, tillverkad av EKA Eskilstuna.
Skapa konto
Fickkniv med reklam för el-ugnar och Fagersta stål, tillverkad av EKA Eskilstuna, med logotyp på bladet.
Skapa konto

• Gilla
Suvi5700
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Inte glömt. Fickknivar med reklam ( El-ugnar från Uppsala och Fagersta stål) .
Tillverkare EKA Eskilstuna.

[bild][bild][bild]
De tillverkade många tekniskt intressanta knivar. EKA var först i världen med knivar där sidostyckena svetsades ihop och i stället för nit sitter en liten stålkula som led. Det tog flera år av experimenterande innan processen var fulländad, det läggs en tunn film i mellan innan svetsningen så det blir lagom stort spel. Annars skulle bladet svetsas fast.

• Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
På 1970-talet fanns inte så många kvar. EKA hade tagit över eller konkurrerat ut de flesta.

Som udda merit har jag träffat den som renoverade knivar åt Arne Marmer som hade en av de största samlingarna av knivar från Eskilstuna.

Som iakttagelse mer i trådens mening så fanns det i Eskilstuna både en knivutställning med nämnda samling och ett vapenmuseum där man fick känna på vapnen.Det senare tvivlar jag på kommer finnas igen.

Z z_bumbi skrev:
På 1970-talet fanns inte så många kvar. EKA hade tagit över eller konkurrerat ut de flesta.

Som udda merit har jag träffat den som renoverade knivar åt Arne Marmer som hade en av de största samlingarna av knivar från Eskilstuna.

Som iakttagelse mer i trådens mening så fanns det i Eskilstuna både en knivutställning med nämnda samling och ett vapenmuseum där man fick känna på vapnen.Det senare tvivlar jag på kommer finnas igen.
Marmers bok är ju en klassiker för alla som är intresserade av Eskilstunas industrihistoria. Jag tror jag träffat samme man som du refererar till, en äldre trevlig man som är en flitig loppissäljare här i staden. Han hade en imponerande knivsamling och berättade att han gjort arbeten åt Marmer.

• Omslag till boken "Knivar från Eskilstuna" med illustrationer av olika knivtyper mot en grön bakgrund.
    Skapa konto
  • Gilla
Suvi5700
  • Laddar…
GAAAAHHHH-tråden.

• Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Tidstypisk reklamaffisch för Ami-Rose handkräm, 60 öre för en liten tub och en hel krona för den stora.

• Reklamaffisch för Ami-Rose handkräm med illustration av kvinna, en tub handkräm och priserna 1 krona och 60 öre, text: "För händerna skönhet".
    Skapa konto
När SVT Play funkade på vår smarttv. Egentligen inte, för det var igår.

Det var nästan igår vi köpte tvn, eller åtminstone typ förra veckan, trots att kvittot säger 2017.

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Jag har glömt bort vad denna är bra till..
Röd plastanordning med två metalldetaljer, funktion okänd.
Skapa konto
Röd plastenhet med två metallskruvar, oklart ändamål.
Skapa konto
Röd plastanordning med metallnitar, okänd funktion.
Skapa konto

TorpAnders TorpAnders skrev:
Jag har glömt bort vad denna är bra till..
[bild][bild][bild]
Är väl till för att skära tapeter med, sätt bara i ett rakblad.

• Gilla
Dilato och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.