B Bitterhetsakademin skrev:
Äldre spik och nubb från Mustadsfors bruk grundat 1898 och Gunnebo grundat redan 1764.
Gunnebo såldes 2009 till det mycket kontroversiella riskkapitalbolaget Segulah som var inblandade i flera processer och sålde vidare Gunnebo 2019.
Mustadfors gjorde hästskosöm fram till 2023 i fabriken i Dals Långed. Sen flyttades produktionen till Colombia. Kontoret med försäljning och sånt finns dock kvar. Fabriken ligger väldigt fint, mitt i Dalslands kanal

https://www.bengtsfors.se/images/18.26f2f3a18b37c3ec30d0b3/1697541555695/Mustadsfors_juli_2018.jpg

• Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Dals Långed var väl där man kunde hamna i livet efter detta om man inte varit snäll, i alla fall enligt Hasse & Tage i deras sketch om Robert Lind.

• Gilla
Blazermannen
  • Laddar…
Registerutdrag från SCB på tidigt nittiotal:
Registerutdrag från SCB på papper med matrisskrivare, nummer 9-880309, på ett skrivbord med tangentbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skrivet med matrisskrivare.
Innehåller alla data från de register som sorterar under SCB. Det fanns en mängd register, även rätt skumma:
Register för utförande av ersättningsberäkningar för skördeskadeskyddet
Registret över missbrukare
Galthållarregistret
mm mm

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Tror inte riktigt på det av mina elräkningar att döma för underhållsuppvärmningen av kåken...

• Gilla
Bitterhetsakademin
  • Laddar…
Kapsyl Kapsyl skrev:
Mustadfors gjorde hästskosöm fram till 2023 i fabriken i Dals Långed. Sen flyttades produktionen till Colombia. Kontoret med försäljning och sånt finns dock kvar. Fabriken ligger väldigt fint, mitt i Dalslands kanal

[länk]
Man funderar ju på hur mycket billigare det kan bli att tillverka hästskosöm i Colombia.
Jag antar att det är helt automatiserat.

På sextiotalet skulle designen vara futuristisk och gärna rymdinspirerad. Här ett våffeljärn från Husqvarna ritat av Sixten Sason, mannen som designat många av Saabs modeller samt den ikoniska Hasselbladskameran.

• Våffeljärn från Husqvarna, designat av Sixten Sason på 60-talet, med futuristisk och rymdinspirerad stil.
    Skapa konto
  • Gilla
mexitegel och 10 till
  • Laddar…
Frimärken som hedrar Kameruns fotbollslag. Kommer att tänka på Arne Hegerfors citat och om han verkligen sade det. I vm-matchen England -Kamerun från 1990 finns det inte så möjligen har det sagts i ett annat sammanhang eller är ett rent påhitt. Det var väl Lasse Anrell som hade med det i sin bok om sportgrodor. Även om det var påhitt så har orden: Det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk blivit odödliga.

• Frimärken från Kamerun som hedrar landets fotbollslag, inklusive spelare, emblemet och stadion.
    Skapa konto
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Apparat för uppspolning av tråd i nyare och äldre utförande.

• Två tråduppspolningsapparater av gammalt och nytt utförande, med kugghjul och vev, på en lila bakgrund.
    Skapa konto
Finns och används fortfarande av textilare.

• Gilla
Bitterhetsakademin
  • Laddar…
P Pin skrev:
[bild]
Tog fram och spelade en match idag.
Nymodighet att kunna åka in bakom kassen. Går inte på mitt spel...

• Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Brukar finnas "drösvis" på loppisar. Har för mig att man spolar upp tråd som sedan används när man väver.

imported_Benno imported_Benno skrev:
Brukar finnas "drösvis" på loppisar. Har för mig att man spolar upp tråd som sedan används när man väver.
Ja det har jag också sett , prisbilden verkar spreta en hel del. Har sett priser på allt mellan en femma och upp till trehundra kronor. Den sista lär nog inte fått den såld i första taget.

Konsum var tidigt ute med reklamalbum med rikliga och färggranna illustrationer för att marknadsföra sina produkter hos de mindre barnen Här ett axplock från tidningen Jorden runt med Per och Lisa från 1955.

• Tecknad figur i röda kläder och prickig fluga från Konsums reklamalbum, illustration från tidningen "Jorden runt" med Per och Lisa, 1955.
    Skapa konto
  • Illustration av barn i vinterkläder som bär Konsums matvarukartonger, inklusive corn flakes och Snabbhavre, framför en igloo, från albumet "Jorden runt" 1955.
    Skapa konto
  • Illustration från 1955 med färgglada figurer, inhemska teman och produkter från Konsum, del av reklam för barn, med texten "Jorden runt med Per och Lisa".
    Skapa konto
  • Illustration av kängurur med Jästbolaget-produkter, en afrikansk person med mat och en kock i en gryta, från en tidning 1955.
  • Illustration från tidningen Jorden runt 1955 med barnen Per och Lisa, en figur framför en burk sko-polish, och djur vid en damm.
    Skapa konto
  • Illustration från 1955 visar familj under körsbärsblom, med två barn och vuxna, plus reklam för Konsums bakprodukter på förpackningar.
  • Illustration av ett barn med kikare, en vulkan och pärla syns i linserna, från tidningen Jorden runt med Per och Lisa, 1955.
    Skapa konto
  • Illustration från 1955 med djungeldjur och två barn vid ett träd med hav i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Haha
Tule54 och 4 till
  • Laddar…
Gammal Johnson Sea Horse utombordsmotor lutad mot en röd vägg, bredvid en bensintank på gräsmattan.
Skapa konto

Mindes plötslig att denna står längst in i förrådet. Gick att starta men gick illa. bensinen är nog bortåt tio år gammal. Motorn snart 70 år.

• Gilla
  • Älska
  • Wow
Tule54 och 12 till
  • Laddar…
Flaska med texten "STARKDENATURERAD T-SPRIT" för fönsterputs och rengöring.
Skapa konto

Hade jag fortfarande jobbat hade denna diskats noggrant samt fyllts med nån form av rosa bubbel och medtagits till valfri firmafest!

Notera producenten!🙂

Mvh

• Gilla
Tule54 och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.