Intressant att få lite information från någon som verkligen kan sitt ämne. Tack för det!

När man lyckats förebygga alla sannolika olycksrisker så återstår bara de osannolika. Se bara på stora flygolyckor. Idag beror de nästan alltid på de mest osannolika felkombinationer. Typ lågt kabintryck som leder både till förvirring hos piloterna OCH felaktiga larm pga dålig kylning av avioniken.

Att någon förr eller senare styrker med pga motfasförhållande i en JFB håller jag inte alls för osannolikt.

Kan det vara så att den pulserande likströmmen (som finns i tex steglösa borrmaskiner) som inte gamla jordfelsbrytare av typ:AC känner och som gör att man "fastnar" ? Dom flesta handmaskiner har ju dioder som gör pulserande likström. Då ska man ju inte använda gamla av typ: AC för vägguttag där man ansluter tex den steglösa borrmaskinen. Falsk trygghet ?

Då ska man tydligen byta gamla jordfelsbrytare av typ AC till typ A. Eftersom dom inte bryter strömmen säkert när man tex borrar med en steglös borrmaskin i lite regn och får ström i sig ?

Ja, det stämmer. Har man inte ren, sinusformad ström,
så ska man ha "typ A". En handhållen borrmaskin med variabelt varvtal
är troligen fasvinkelstyrd. Då måste man ha JFB "typ A".

/Hasse

Men "vanligt" folk vet ju inte detta förrän olyckan är framme och det är för sent. Det borde ju varnas mer om detta innan någon dör på grund av fel jordfelsbrytare.

"gamla" eller "enkla" JFBn fungerar helt enkelt så att strömmarna genom den passerar en "strömtransformator". (Denna fungerar som bekant bäst /endast för växelström... ) Strömmarna genom den summeras och tar ut varandra i normala fall.
(Dvs om all ström som går in även går ut)
Tjuvas en del ström ut genom jorden efter brytaren kommer "sekundären" i transformatorn att "aktiveras" och dra den solenoid som triggar JFBn. DC komponenter ignoreras

Då är det väl fel att ha gamla jordfelsbrytare av typ:AC om dom ignorerar DC komponenterna som bildas i steglösa maskiner som är kopplade i vägguttag med jordfelsbrytare av typ AC ?

Paulo1 skrev:
Då är det väl fel att ha gamla jordfelsbrytare av typ:AC om dom ignorerar DC komponenterna som bildas i steglösa maskiner som är kopplade i vägguttag med jordfelsbrytare av typ AC ?
Hmmm, jag trodde att frågan redan var besvarad i den här tråden.
Ja, handhållna maskiner med variabelt varvtal ska INTE användas med JFB "typ AC".

Ska man sedan vara petig så är det AC-komponenten som får
både "typ AC" och "typ A" att lösa ut.

Skillnaden är att "typ AC" bara har garanterad funktion för sinusformad AC-komponent,
och dessutom får det inte finnas någon DC-komponent.

"Typ A" har inte dessa begränsningar.

Handhållna maskiner med variabelt varvtal har inte sinusformad AC-komponent.
Dessutom kan det bli en DC-komponent i läckströmmen vid isolationsfel.

/Hasse

Redigerat:
om man använder uppladningsbara maskiner kan man minimera dom riskerna....

pellefant skrev:
om man använder uppladningsbara maskiner kan man minimera dom riskerna....
då uppkommer andra risker... så vansinnig som jag blivit på batteriborrmaskiner kan ingen människa i världen bli, tänk att det ska ta en timme att borra ett 13mm hål i en 5mm rostfri plåt, batteriet hinner ta slut innan man kommer ner en millimeter i plåten, så ska det laddas en kvart och man kan inte heller häva sig på borrmaskinen med hela sin tyngd för då orkar den inte.. ett tag var jag inne på att slänga batteriet åt helsike och koppla nätspänning direkt till maskinen:mad: aldrig mer en batteridriven pryl i mitt garage.

luftdrivet då?

pellefant skrev:
luftdrivet då?
ja det skulle väl vara nåt men lite jobbigt att ladda upp lufttanken varje gång man ska borra ett hål eller kapa av ett plattjärn.. jag håller mig till maskiner med sladd!

Och jag håller mig till den maskin som är mest lämpad för det jobb jag ska utföra, dvs batteridrivet när det passar sladd när det passar och luft när det passar. Bara som ett tips för INGEN maskin är bäst i alla lägen.

Du funderade inte på att byta borr? hehe...

electrocuted skrev:
aldrig mer en batteridriven pryl i mitt garage.

ingen ficklampa då?;) eller batteridrivet armbandsur?;) eller startbatteri i bilen?;)

(kunde inte hålla mej)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.