Hej har ett nyinförskaffat bandsågverk med 7,5kw elmotor. Har problem att den emellanåt löser ut automatsäkringarna c-16 som går till 3-fasuttag direkt bredvid mätarskåpet, inget annat på samma säkring. Porslinssäkringarns som är på 16a som även försörjer huset går aldrig trots att vi förbrukar ström som vanligt inne, eldar dock ved så ingen el till värme på. Men åtminstone varmvattenberedaren har gått samtidigt som sågverket. C16 gruppen har inte löst ut direkt utan när jag hunnit en bra bit in i stocken. Det har även bara skett i relativt tunna stockar där jag tyckt det gått lätt för sågen. Kan automatsäkringarna va dåliga eller är det sådan skillnad på trögheten mot porslinsäkringarna? 7,5 kw ska väl gå utan problem på 16a? Dubbla 25m skarvkablar till sågverket om de har någon inverkan. Mvh Tobias

L lodin92 skrev:
Hej har ett nyinförskaffat bandsågverk med 7,5kw elmotor. Har problem att den emellanåt löser ut automatsäkringarna c-16 som går till 3-fasuttag direkt bredvid mätarskåpet, inget annat på samma säkring. Porslinssäkringarns som är på 16a som även försörjer huset går aldrig trots att vi förbrukar ström som vanligt inne, eldar dock ved så ingen el till värme på. Men åtminstone varmvattenberedaren har gått samtidigt som sågverket. C16 gruppen har inte löst ut direkt utan när jag hunnit en bra bit in i stocken. Det har även bara skett i relativt tunna stockar där jag tyckt det gått lätt för sågen. Kan automatsäkringarna va dåliga eller är det sådan skillnad på trögheten mot porslinsäkringarna? 7,5 kw ska väl gå utan problem på 16a? Dubbla 25m skarvkablar till sågverket om de har någon inverkan. Mvh Tobias
Är sågen 1 eller 3-fas?

Är det 3-fas får du kolla hur mycket ström den egentligen behöver. Har du någon typskylt på motor/motorer du kan lägga upp?

R Robert-san01 skrev:
Är sågen 1 eller 3-fas?

Är det 3-fas får du kolla hur mycket ström den egentligen behöver. Har du någon typskylt på motor/motorer du kan lägga upp?
Lär garanterat vara 3 fas.

Dvärgbrytare löser ju snabbare än porslin så är det.

Spontant hade jag gissat på långa kablar som ger spänningsfall vilket gör motorn klen

Kan ju även vara dvärgbrytaren som är dålig

Som jag förstår det har du 16A huvudsäkring och en 16A dvärg till ditt 3 fas uttag en omoralisk person hade byglat sdvärgbrytaren och se om problemet försvinner eller flyttar till huvudsäkringarna.

Men jag tror nog mer på grövre kablar eller flytta närmare.

Vad är det för sågverk?

7,5 kW, då är det till 100% en 3-fasmotor.
Och då märkströmmen ligger nära 16 A vilket gör det till ett konststycke att köra den på en C16 dvärg.
Att du ens kan starta den innebär nog att det är YD-start, mjukstart eller t.o.m. en frekvensomvandlare inblandad.
Så jag skulle säga att det är fullt normalt att dvärgbrytaren löser ut emellanåt, du måste helt enkelt köra försiktigare.
Att porslinssäkringarna klarar sig beror på att de är betydligt mer förlåtande vid överlast än motsvarande dvärgbrytare.

• Gilla
lodin92 och 2 till
  • Laddar…
Dvärgbrytare är bättre på att bryta snabbt vid överlast än smältsäkringar och smältsäkringarna är bättre på att bryta vid kortslutningar. Dvs göra det jobb som dom ska göra. Håller inte säkringarna är dom/anläggingen under dimensionerade.

snaggletooth snaggletooth skrev:
7,5 kW, då är det till 100% en 3-fasmotor.
Och då märkströmmen ligger nära 16 A vilket gör det till ett konststycke att köra den på en C16 dvärg.
Att du ens kan starta den innebär nog att det är YD-start, mjukstart eller t.o.m. en frekvensomvandlare inblandad.
Så jag skulle säga att det är fullt normalt att dvärgbrytaren löser ut emellanåt, du måste helt enkelt köra försiktigare.
Att porslinssäkringarna klarar sig beror på att de är betydligt mer förlåtande vid överlast än motsvarande dvärgbrytare.
16A 3-fas tål 11kW. Är det två faser 16A kan du ta ut 7,4kW.

Kan du inte byta ut dina 16c till 16d? Om det är ett startströmsproblem så borde det hjälpa..

M mojjen skrev:
Kan du inte byta ut dina 16c till 16b? Om det är ett startströmsproblem så borde det hjälpa..
Du menar väl D16? B löser ännu snabbare än C.

R Robert-san01 skrev:
Du menar väl D16? B löser ännu snabbare än C.
R Robert-san01 skrev:
Du menar väl D16? B löser ännu snabbare än C.[/QUOT
Ja jag såg och rättade men du var snabbare

Vi installerade en stor led vögg på en arena förra året. Driftström var inga problem, men rusningen på led vid påslag var mkt stor. Då satte de in d säkringar. Gått 1år utan problem nu. Borde gå tex med denna. https://www.elbutik.se/product.html/aut-sdkr-d-10ka-05a-2-p-ndn20ndn200

• Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
M mojjen skrev:
Ja jag såg och rättade men du var snabbare

Vi installerade en stor led vögg på en arena förra året. Driftström var inga problem, men rusningen på led vid påslag var mkt stor. Då satte de in d säkringar. Gått 1år utan problem nu. Borde gå tex med denna. [länk]
Han skriver dock inte att den löser vid start utan efter han sågat en bit. Det tyder på överlast och inte på för hög startström.

• Gilla
mojjen
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
16A 3-fas tål 11kW. Är det två faser 16A kan du ta ut 7,4kW.
Nej, det gäller inte motordrifter.
Märkeffekten är axel-effekten så man har verkningsgrad samt effektfaktor att ta hänsyn till.

• Gilla
Mikael_L och 3 till
  • Laddar…
Exakt, bifoga en bild på motorskylten så får du hjälpa att beräkna tillförd skenbar effekt. En dvärgbrytare ska enligt standard klara 1,13 x märkströmmen i över en timma. För en 16A dvärg ger det 18A. Avgiven effekt ger cirka 11A, det låter osannolikt att motorn skulle ha så dålig effektfaktor och verkningsgrad att den drar uppåt 16A. Här borde man titta på en annan lösning med separata kortslutnings- och överlastskydd och då kanske inte använda en dvärgbrytare till denna motor.

R Robert-san01 skrev:
Är det två faser 16A kan du ta ut 7,4kW.
Var hittar du en 7,5 kW motor som går på två faser ??

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
nisse123 nisse123 skrev:
En 3-fas plus en kondensator?

nisse123 nisse123 skrev:
Kan även vara så att hela sågverket har flera motorer+ manöver och två motorer ligger på var sin fas och styr går på den 3:e.

Inte ovanligt på ex värmepumpar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.