1 831 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Sågklinga för fals / spår
Hej!
Jag undrar var / hur jag söker för att hitta en klinga som lämnar helt raka spår, dvs inte att det blir en "bula" i spåret om jag ska göra en fals eller ett spår för att sätta t ex tunn plywood eller masonit osv.
Klart det fungerar att köra med handöverfräsen men jag tycker det är svårt att vara exakt utan att bygga nya jiggar för varenda projekt jag gör, och oftast är det just spår för t ex botten i lådor etc jag vill göra.
Har kollat både Axminster och Toolab men hittar ingen 250mm Ø30 som är specificerad med den informationen. Någon som vet?
Jag undrar var / hur jag söker för att hitta en klinga som lämnar helt raka spår, dvs inte att det blir en "bula" i spåret om jag ska göra en fals eller ett spår för att sätta t ex tunn plywood eller masonit osv.
Klart det fungerar att köra med handöverfräsen men jag tycker det är svårt att vara exakt utan att bygga nya jiggar för varenda projekt jag gör, och oftast är det just spår för t ex botten i lådor etc jag vill göra.
Har kollat både Axminster och Toolab men hittar ingen 250mm Ø30 som är specificerad med den informationen. Någon som vet?
https://www.byggahus.se/forum/verkt...nga-modell-bast-4.html?perpage=15#post2410186
edit. scrolla till nästa sida så hittar du exakt klinga + lite fler alternativ.
Har du många gamla klingor hemma så är ett annat alternativ att få en "vanlig" klinga omslipad så den får flata toppar.
edit. scrolla till nästa sida så hittar du exakt klinga + lite fler alternativ.
Har du många gamla klingor hemma så är ett annat alternativ att få en "vanlig" klinga omslipad så den får flata toppar.
Redigerat:
Haha, har byggt liknande jig förut, inte så pass seriös och dynamisk dock. Hittade genom den andra tråden (visste inte att det kallas Flat Top Grind ens) en Freudklinga som går att få för 25€ på amazon.co.uk. Eller alternativet att lämna in för slipning och be dem slipa plant istället.
Tack för ert osvikliga engagemang. Byggahus är ju ett av internets bästa forum.
Tack för ert osvikliga engagemang. Byggahus är ju ett av internets bästa forum.
Klicka här för att svara