Hej!

Jag undrar var / hur jag söker för att hitta en klinga som lämnar helt raka spår, dvs inte att det blir en "bula" i spåret om jag ska göra en fals eller ett spår för att sätta t ex tunn plywood eller masonit osv.

Klart det fungerar att köra med handöverfräsen men jag tycker det är svårt att vara exakt utan att bygga nya jiggar för varenda projekt jag gör, och oftast är det just spår för t ex botten i lådor etc jag vill göra.

Har kollat både Axminster och Toolab men hittar ingen 250mm Ø30 som är specificerad med den informationen. Någon som vet?

Pysslarn skrev:
Här är en grej som gör handöverfräsen till förstahandsvalet inär det gäller spår.

[länk]

//Ronnie
Båda ja och nej. För en göra ett spår till 3 eller 4mm lådbotten så är den där jiggen en väldig omväg jämfört med sågen. För att göra ett brett spår är jiggen däremot väldigt användbar.

Helt rätt, Ola. Får sluta läsa inläggen så slarvigt!
Min rekommendation blev alltså "en bra grej som är bra när den är bra att använda — annars är den inte så bra!" Usch...

//Ronnie

Haha, har byggt liknande jig förut, inte så pass seriös och dynamisk dock. Hittade genom den andra tråden (visste inte att det kallas Flat Top Grind ens) en Freudklinga som går att få för 25€ på amazon.co.uk. Eller alternativet att lämna in för slipning och be dem slipa plant istället.

Tack för ert osvikliga engagemang. Byggahus är ju ett av internets bästa forum.

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.