Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Såga ut kvadrat i garderobsstomme

1. S
    Medlem · 6 inlägg

Soda1010

Medlem
    Hej!
    Har tagit mig an ett garderobsbygge i sovrummet, ganska exakt likt den bild jag bifogar nedan. Har dock lite lägre i tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    80791456-B613-4E19-97E9-0D7233ADD861.jpeg

Är det att ta sig vatten över huvudet att försöka såga ut en kvadrat likt bilden i mitten av garderobsstommen (IKEA Pax) där den står, på plats? Det är tänkt för att fungera som sängbord. Min tanke är sedan att fästa en trälåda i det utsågade utrymmet med vinkeljärn som fästes på insidan av garderoben. Tanken är att det ska se inbyggt ut, och runt om öppningen tänkte jag sedan sätta lister så att eventuella ojämna kanter döljs.

Jag är en nybörjare på alltsammans ska väl tilläggas, och gör allt själv. Detta är dock otroligt kul och jag gör det med glädje (och en gnutta rädsla för att göra fel). Ska jag strunta i det? Eller låter det rimligt? Vilken typ av såg använder jag isåfall? Har någon ett annat tips hur jag kan göra?

2. B
    Medlem · 9 inlägg

BjörnKarl

Medlem
    Hej.

Jag skulle använda en multisåg/multiverktyg. Ger ett fint snitt.

Kapa till en MDF-skiva lika stort som hålet ska bli. Skruva fast den på garderobssidan där du vill att hålet ska vara och använd skivan som anhåll vid sågning. Försiktig i hörnen bara så inte snittet sticker iväg för långt.

Tror Pax är spånskiva i gavlarna så snittytan blir inte så rolig men som du säger går det att täcka med tunn list.

Eller så låter du "trälådan" sticka ut genom urtaget för att dölja snittytan i spånskivan.

Lycka till!

• Laddar…
  3. P
    Medlem · Hallands län · 2 613 inlägg

Pysslarn

Medlem
    En väsentlig fråga är vad för slags verktyg och maskiner du har tillgång till? Multimaskin, elektrisk eller manuell sticksåg, handöverfräs eller bara borrmaskin och hållare för ett sågblad av något slag?

Du tänker rätt på det stora hela men med vilket instrument ska "operationen" genomföras?

Det här är inte jätteavancerat och du kommer att lyckas och få ett fint resultat om du bara tänker dig för.
    I ditt ställe skulle jag använt en sticksåg, manuell eftersom det inte är så mycket som ska sågas men om du vill fortsätta snickra kanske det är dags att skaffa en elektrisk men köp ingen Jula/Biltema/Clas Ohlson eller dylikt i så fall. Skaffa en "proffssåg" från Makita, Bosch, Dewalt, Hikocki eller någon annan. Det är gradskillnader mellan märkena men du får hjälp i beslutet om du forumsöker på sticksåg här.

Lycka till, återkom om du har fler frågor.
    //Ronnie

• Laddar…
  4. S
    Medlem · 6 inlägg

Soda1010

Medlem

Tack för svar!
    Om jag skulle införskaffa en manuell sticksåg, börjar jag isåfall med att borra några hål i hörnen och runt om för att skapa en ”ram”?

• Laddar…
  5. S
    Medlem · 6 inlägg

Soda1010

Medlem
    Tack för svar!

6. S
    Bannad · 114 inlägg
    Om du är ovan med sånt här så hade jag börjat med att bygga lådan som du ska ha på insidan för att se hur resultat ev den blir innan jag börjar såga i garderoben. Alternativet kan vara att du köper en färdig lämplig låda och då såga efter det måttet. Så ha lådan klar innan ingrepp i garderoben är mitt tips.

Hålet i garderoben hade jag tagit upp med en sticksåg.

Lycka till!

7. S
    Medlem · 6 inlägg

Soda1010

Medlem
    Tack för svar! Jag köper en färdig låda. Har ingen sticksåg men fick tips här i tråden att använda en manuell. Hade du också rekommenderat det?

8. P
    Medlem · Hallands län · 2 613 inlägg

Pysslarn

Medlem
    Ja, precis, ett lagom stort borrhål i varje hörn underlättar.

Jag rekommenderade manuell sticksåg pga att det är ett billigt verktyg att köpa om du inte har någon alls, manuell eller elektrisk men ska du fortsätta snickra kan en elektrisk vara användbar i framtiden också.

Här är en variant, från Toolab (https://www.toolab.se/produkt/bahco...MI6PCepqjJ8wIVbUaRBR2lxw66EAQYAiABEgLeg_D_BwE) men du hittar sådana här överallt:

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_1673.jpg

Lycka till!
    //Ronnie

• Laddar…
  9. S
    Medlem · Östergötlands län · 2 994 inlägg

sinuslinus

Medlem
    Sätt täcksidor om du vill att det ska se snyggt ut som på bilden. Ikeas melaminstomme är inte så vacker att ha synlig.

10. S
    Bannad · 114 inlägg
    Efter hålet är gjort och lådan är på plats, så är en enkel åtgärd, för att osynliggjöra den (eventuellt) lite snea sågningen, att sätta smyglist som en karm runt hålet.

• Laddar…
  11. S
    Medlem · 6 inlägg

Soda1010

Medlem
    Helt enig med dig! Utan täcksidor blir det mindre snyggt.
    Fick lov att skaffa egna dörrar i mdf då Ikea inte säljer passande dörrar till pax-stommen (vilket jag var medveten om, men är ändå irriterad på det) och då skaffade jag även täcksidor i 6mm mdf för att ”klä in” hela garderoben enhetligt.

12. S
    Bannad · 114 inlägg
    Jag hade alltså gjort hålet så du kan få lådan igenom hålet i garderoben, och sen satt smylist på glipan mellan gaderob och låda.

13. S
    Medlem · 6 inlägg

Soda1010

Medlem
    Karmlist är nu uppskrivet på inköpslistan! Räcker det med vinkelbeslag på insidan för fäste av lådan? Ska jag limma också?

14. S
    Bannad · 114 inlägg
    Jeg vet inte hur djup lådan ska vara eller hur tunga saker du ska ha i den, men montagelim utöver vinklar skadar ju inte..

15. M
    Medlem · Västra Götaland · 162 inlägg

morr

Medlem
    Japansåg/urtagssåg skulle jag använt. Har haft min till allt möjligt, bla såga i ikea-stommar.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.