Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Såga ut kvadrat i garderobsstomme

1. S
    Medlem · 6 inlägg

Soda1010

Medlem
    Hej!
    Har tagit mig an ett garderobsbygge i sovrummet, ganska exakt likt den bild jag bifogar nedan. Har dock lite lägre i tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    80791456-B613-4E19-97E9-0D7233ADD861.jpeg

Är det att ta sig vatten över huvudet att försöka såga ut en kvadrat likt bilden i mitten av garderobsstommen (IKEA Pax) där den står, på plats? Det är tänkt för att fungera som sängbord. Min tanke är sedan att fästa en trälåda i det utsågade utrymmet med vinkeljärn som fästes på insidan av garderoben. Tanken är att det ska se inbyggt ut, och runt om öppningen tänkte jag sedan sätta lister så att eventuella ojämna kanter döljs.

Jag är en nybörjare på alltsammans ska väl tilläggas, och gör allt själv. Detta är dock otroligt kul och jag gör det med glädje (och en gnutta rädsla för att göra fel). Ska jag strunta i det? Eller låter det rimligt? Vilken typ av såg använder jag isåfall? Har någon ett annat tips hur jag kan göra?

2. B
    Medlem · 9 inlägg

BjörnKarl

Medlem
    Hej.

Jag skulle använda en multisåg/multiverktyg. Ger ett fint snitt.

Kapa till en MDF-skiva lika stort som hålet ska bli. Skruva fast den på garderobssidan där du vill att hålet ska vara och använd skivan som anhåll vid sågning. Försiktig i hörnen bara så inte snittet sticker iväg för långt.

Tror Pax är spånskiva i gavlarna så snittytan blir inte så rolig men som du säger går det att täcka med tunn list.

Eller så låter du "trälådan" sticka ut genom urtaget för att dölja snittytan i spånskivan.

Lycka till!

• Laddar…
  3. P
    Medlem · Hallands län · 2 613 inlägg

Pysslarn

Medlem
    En väsentlig fråga är vad för slags verktyg och maskiner du har tillgång till? Multimaskin, elektrisk eller manuell sticksåg, handöverfräs eller bara borrmaskin och hållare för ett sågblad av något slag?