2 710 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Såga till glipor mellan trall?
Hej, Lät lägga ett stort utedäck i lärk för tre år sedan. Jag och hantverkaren var eniga om att han skulle lägga trallen kloss i kloss och att det nog skulle torka ihop. (Jag gillar inte stora glipor, hade hoppats på att det efter torkning skulle bli kanske 5 mm). Nu har det visat sig att det blev inga glipor alls, vilket ställer till lite bekymmer eftersom vatten blir stående på vissa ställen.
Nu till min fråga. Vad tror ni om att såga upp glipor med cirkelsåg?
Och i så fall, kan man sätta dubbla klingor i sågen (en klinga ger bara ca 2 mm)?
Jag inser att det inte blir någon avfasning, med viss initial risk att få stickor i fötterna, men det kan jag leva med.
Tacksam för input.
Nu till min fråga. Vad tror ni om att såga upp glipor med cirkelsåg?
Och i så fall, kan man sätta dubbla klingor i sågen (en klinga ger bara ca 2 mm)?
Jag inser att det inte blir någon avfasning, med viss initial risk att få stickor i fötterna, men det kan jag leva med.
Tacksam för input.
Moderator
· Stockholm
· 57 787 inlägg
Har inget sakkunnigt svar. Men jag är inte säker på att din såg kommer att följa "springan", tror att du behöver skruva dit någon planka som du kan följa.
Dubbla klingor skulle inte jag våga köra med om det inte är ett klart uttalat användningsfall från sågtillverkaren. Klingorna kommer nog inte att ligga kloss mot varandra, tänderna är lite bredare än plåten i klingan.
Om vi antar att du ändå måste sätta en guidebräda. Då kan du ju sätta den så att klingan går 2mm in i den ena brädan, du får en 2mm remsa som kan lyftas bort sedan.
Dubbla klingor skulle inte jag våga köra med om det inte är ett klart uttalat användningsfall från sågtillverkaren. Klingorna kommer nog inte att ligga kloss mot varandra, tänderna är lite bredare än plåten i klingan.
Om vi antar att du ändå måste sätta en guidebräda. Då kan du ju sätta den så att klingan går 2mm in i den ena brädan, du får en 2mm remsa som kan lyftas bort sedan.
Hej @hempularen
Tack för input. Kan tillägga följande.
- provkörde med enkelklinga (utan motstöd) och det gick som en varm kniv i smör. Utan stöd. Massa sågsmulor blev det. Men väldigt liten glipa.
- svårt att tänka mig att någon tillverkare verkligen rekommenderar att ful-montera två klingor kloss. Tänderna tenderar ju att vara någon 1/10 mm bredare än klingan i övrigt, så om man sätter dem mot varandra med lite förskjutning, borde det väl bli som en "enhet", ca 4 mm bred?
Tack för input. Kan tillägga följande.
- provkörde med enkelklinga (utan motstöd) och det gick som en varm kniv i smör. Utan stöd. Massa sågsmulor blev det. Men väldigt liten glipa.
- svårt att tänka mig att någon tillverkare verkligen rekommenderar att ful-montera två klingor kloss. Tänderna tenderar ju att vara någon 1/10 mm bredare än klingan i övrigt, så om man sätter dem mot varandra med lite förskjutning, borde det väl bli som en "enhet", ca 4 mm bred?
Köp en notklinga, finns i olika dimensioner. Kolla först hur lång axel din såg har och följ rekommendationerna om sågklingor i sågens manual.
https://swedendro-tools.se/se/produ...r/cmt-notklinga-rak-d150-z12-d30-skarbredd-50
https://swedendro-tools.se/se/produ...r/cmt-notklinga-rak-d150-z12-d30-skarbredd-50
Klicka här för att svara