Hej! Nu har jag sågat nästan alla taklister som är 90grads vinkel (45 på sågen), har den svåraste väggen kvar i vardagsrummet, som har större än 90 grader hörn skulle säga, 120 grader kanske. Hur gör man? Tacksam för alla svar så att frugan blir nöjd när lister blir klara nån gång ;)

taklist.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Smygvinkel? Har du golvsockel i taket?
8873660776478.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ser ut som golvsockel. :)

Om du ställer plankan på högkant i sågen så kan du såga större vinklar än 45 grader.

Jag hade låtit golvlisterna sitta kvar i taket och hållit tyst om det, ingen kommer att upptäcka det.

Om det är 120 grader, så skall man ställa sågen på 30 grader. Formeln är 90-vinkeln/2
Och jag kan inte se att golvsockel i tak skulle vara fel. Ser det fint ut så är det väl bra? Socklar är normalt lättare att få snyggt i hörn än, exempelvis allmogelister.

• Gilla
Petrus1979
  • Laddar…
120/2 = 60 grader

M M.Kristensen skrev:
120/2 = 60 grader
Gammal tråd... men.
120/2=60
90-60=30
Det är formeln för geringar över 90°
Allt under delas på 2

Hedenhö Hedenhö skrev:
Gammal tråd... men.
120/2=60
90-60=30
Det är formeln för geringar över 90°
Allt under delas på 2
Nej. Jag skrev rätt formel redan i inlägg #5, november 2014. Den gäller för alla vinklar, så länge vinkeln definieras som den vinkel man gör i utrymmet utanför väggen. Antag att det är ett ytterhörn, då är vinkeln 270°. 90-270/2= -45°. Jag ser ingen god anledning till att väcka en 5 år gammal tråd för att komma med förvirrande information.

• Gilla
mrpeterteter
  • Laddar…
Hej

Jag har samma problem mem fattar inte formeln. Det är ett inre hörn som är kanske 120-130 grader ”öppet”. Hur skall jag såga de två bitarna i gersågen för att få ihop det? Inställning hår väl upp till strax över 45 om jag kommer ihåg rätt.

U
A Andreas Kneg skrev:
Hej

Jag har samma problem mem fattar inte formeln. Det är ett inre hörn som är kanske 120-130 grader ”öppet”. Hur skall jag såga de två bitarna i gersågen för att få ihop det? Inställning hår väl upp till strax över 45 om jag kommer ihåg rätt.
(180-130)/2=25 grader kap per list

Det är hur mycket vinkeln är stängd från rakt (180-hörnets vinkel) som du ska kapa bort. Det värdet fördelar du sen på båda listerna (/2)

Redigerat:
  • Gilla
Andreas Kneg
  • Laddar…
Aha, i mitt fall så är den öppna vinkeln i det inre hörnet större än 90, ca 130. Så då blir det ca 25 per list eftersom mer trä måste vara kvar…

• Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
U
A Andreas Kneg skrev:
Aha, i mitt fall så är den öppna vinkeln i det inre hörnet större än 90, ca 130. Så då blir det ca 25 per list eftersom mer trä måste vara kvar…
Samma formel fungerar ju även för ett stängt innerhörn, tex 70grader

(180-70)/2 = 55

• Gilla
Andreas Kneg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.