Ännu en liten frågetråd om svartlim
Vet såklart att svaret är att lämna in på analys. men vill kolla om detta vanligt med svartlim på taklister?

Har ett pappspänt tak i ett hus från 1948, och håller på och renoverar lite smått. Tog ner taklister och trodde först det var svart färg på baksidorna, men sen fick jag den härliga tanken på asbest och svartlim….
Så min fråga är om det vanligt förekommande på listverk?? eller är det mer att man tager vad man haver?
 
  • Trälist med svart beläggning på baksidan, placerad på ett trägolv. Kan vara svartlim eller färg, diskussion om asbest i inlägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Satsuki
L Lououl skrev:
Ännu en liten frågetråd om svartlim
Vet såklart att svaret är att lämna in på analys. men vill kolla om detta vanligt med svartlim på taklister?

Har ett pappspänt tak i ett hus från 1948, och håller på och renoverar lite smått. Tog ner taklister och trodde först det var svart färg på baksidorna, men sen fick jag den härliga tanken på asbest och svartlim….
Så min fråga är om det vanligt förekommande på listverk?? eller är det mer att man tager vad man haver?
Asbest användes där det behövdes slitstyrka, värmebeständighet eller liknande. Exempelvis röringodringar, tak, fog utomhus, golvmatta etc. Svartlim användes till mattor.

Oerhört osannolikt att man målade asbest på taklister, och extremt mycket mer sannolikt att man målade/betsade dem svarta…
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Satsuki KristinaRT skrev:
Asbest användes där det behövdes slitstyrka, värmebeständighet eller liknande. Exempelvis röringodringar, tak, fog utomhus, golvmatta etc. Svartlim användes till mattor.

Oerhört osannolikt att man målade asbest på taklister, och extremt mycket mer sannolikt att man målade/betsade dem svarta…
Okej, tack för svar! det kan inte vara någon annan typ av lim då? Varför jag tänkte lim är för att det är inte ”målat”någonstans på den synliga delen av taklisten utan det svarta är endast där listen möter tak/vägg. Har heller inte hittat spår av mörk väggfärg eller liknande på väggarna i samma rum..
 
Satsuki
De kanske är återanvända från ett annat rum/hus/lgh?
Är inte ens säker på att man hade den typen av lister på 40-talet, de kan ju tillkommit senare? Typ 70-talet när man gillade mörkt trä? Som någon senare tagit bort
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Det ser ju verkligen ut som färg, och
Satsuki KristinaRT skrev:
De kanske är återanvända från ett annat rum/hus/lgh?
Är inte ens säker på att man hade den typen av lister på 40-talet, de kan ju tillkommit senare? Typ 70-talet när man gillade mörkt trä? Som någon senare tagit bort
Ja det skulle ju stämma fint överens med de renoveringar som gjorts tidigare här.. mycket på 70 talet. Okej! tack så mycket för dina svar :) Då kan man sova lugnt vad gäller detta iaf hehe!
 
  • Gilla
Satsuki
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.