Jag har ett innerhörn som är bara 64 grader. Detta betyder att listen (svanhals) skall kapas 90 - 64/2 = 58 graders vinkel från listens längdriktning.

Jag har en handgersåg och en kapgersåg men ingen av dem låter sig ställas på så stor vinkel.

Finns det någon som har en "patentlösning" på hur man bär sig åt, eller blir det till att rita ett streck (svårt på en sådan list) och såga på "fri hand".

hej.
man kan lägga en liten distans mella anhållet å listen så den kommer en bit ifrån..

mvh
snickar estwing

Om du vill använda din kap/gersåg borde du kunna göra så här:

1. Leta rätt på en bit skiva (tex MDF) som är rektangulär/kvadratisk. Vi låtsar att den är 25x30 cm för att göra det enklare att förklara.
2. Ställ in geringsvinkel = 0 grader
3. Lägg 30 cm sidan mot anhållet
4. Linjera klingan med 25 cm sidan
5, Spänn fast skivan. Nu har du fixat till ett enkelt 25 cm anhåll som är 90 grader mot sågens anhåll.
6. Ställ in geringsvinkel = 32 grader (90-58) mot det hållet skivan inte sitter fastspänd
7. Lägg listen längs 25 cm sidan du linjerade med klingan
8. Såga och njut av din 58-gradersvinkel

Ovanstående funkar förstås bara om skall såga till en ände på en list, men det räcker kanske för att lösa ditt problem? Skivbiten behöver givetvis inte heller vara helt rektangulär/kvadratisk, det räcker att de två sidorna som nämns ovan är i rät vinkel mot varandra.

Detta var bara något som jag kom på just nu. Jag har alltså inte testat det i verkligheten och måste därför reservera mig för eventuella tankevurpor ;) Sen finns det säkert enklare sätt att göra det på också...

tjenare ! här blir det tal om förkroppning. går inte att förklara

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.