8 503 läst ·
6 svar
9k läst
6 svar
Såga snäva cirklar med sticksåg - noggrannhet
Medlem
· Blekinge
· 12 255 inlägg
Jag vill såga hörnen på ekplanka med R=50 mm. Plankorna är 25 mm tjocka. Jag har en Bosch 1000 PEL och testade med sågblad T234X som ska vara bra på figursåg.
Försökte såga med cirkelsågsanslaget men bladet flexade bara utåt och det blev som ett kägelsnitt. Försökte såga frihand och lyckades få en bra kurva fast med obestämd radie, ganska snävt dock.
Är Boschen skräp? Jag märkte också att fotplattan har lätt att vicka även om låsningen är på.
Funderade även använda fräsen men har svårt att göra en jigg med liten radie.
Alla tipps är välkomna.
Försökte såga med cirkelsågsanslaget men bladet flexade bara utåt och det blev som ett kägelsnitt. Försökte såga frihand och lyckades få en bra kurva fast med obestämd radie, ganska snävt dock.
Är Boschen skräp? Jag märkte också att fotplattan har lätt att vicka även om låsningen är på.
Funderade även använda fräsen men har svårt att göra en jigg med liten radie.
Alla tipps är välkomna.
25mm ek i en rätt tight radie är surt med även modellen bättre sticksåg. Ska du göra ett antal hörn så hade jag gjort en mall till handöverfräsen. Ska man bara göra något enstaka och du har tillgång till tex bandslip skulle jag grovsågat med sticksåg och sedan putsat till hörnet med slipen
Medlem
· Blekinge
· 12 255 inlägg
Tyvärr har jag inget fräsbord. Mina experiment idag:
Sticksåg enligt ovan, frihandssågning efter en kvartscirkel ritad med passare, r=50. Blev gnska hyvsatt, inte helt.
Sågning med cirkelskärare: dåligt, sågbladet trycks utåt.
Fräs med hemmabyggd jigg: sådär, måste finlira med radier, diametrar och styrhål. Bosch-fräsen är ganska dålig med.
Sticksåg enligt ovan, frihandssågning efter en kvartscirkel ritad med passare, r=50. Blev gnska hyvsatt, inte helt.
Sågning med cirkelskärare: dåligt, sågbladet trycks utåt.
Fräs med hemmabyggd jigg: sådär, måste finlira med radier, diametrar och styrhål. Bosch-fräsen är ganska dålig med.
Har gjort det med både såg och fräs.
Med fräs gör jag en mall och sedan ett frässtål med stödlager. Mallen görs så stor att den kan spännas fast med tvingar.
Idag kör jag med en enkel Bosch kantfräs, tidigare en MOF96.
Med fräs gör jag en mall och sedan ett frässtål med stödlager. Mallen görs så stor att den kan spännas fast med tvingar.
Idag kör jag med en enkel Bosch kantfräs, tidigare en MOF96.
Klicka här för att svara