Hej,

Håller på och sågar i askskivor och har insett att min såg sågar skevt på något sätt. Sågar med 2 sammanfogade skenor och spänner fast de med festools snabbtvingar i skivan, men när jag sågar så nyper sågen efter cirka halva vägen. Tar upp den och när jag sätter ner den igen så sågar den någon mm bredvid. Kör på 3an eftersom det är ask. Kan ställa sig på sniskan på något sätt? Det finns inget spel i justeringen mot skenan.
Bifogar en bild på sågsnittet.

/Erik

• Närbild av askskiva med ojämnt sågsnitt och sprickbildning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dubbelkollat att skenorna är rakt skarvade? Har skarvat skenor några gånger och tycker det är lite lurigt att få till bra (använt långpass som rätskiva).

En slö klinga gör även det att bladet drar iväg lite åt något håll - Speciellt i lite tjockare material och definitivt i fibrernas längdriktning...

E erik8308 skrev:
Hej,

Håller på och sågar i askskivor och har insett att min såg sågar skevt på något sätt. Sågar med 2 sammanfogade skenor och spänner fast de med festools snabbtvingar i skivan, men när jag sågar så nyper sågen efter cirka halva vägen. Tar upp den och när jag sätter ner den igen så sågar den någon mm bredvid. Kör på 3an eftersom det är ask. Kan ställa sig på sniskan på något sätt? Det finns inget spel i justeringen mot skenan.
Bifogar en bild på sågsnittet.

/Erik
Hej!

Något tycks vara snett. Brännmärken i snittet indikerar att klingan trycker åt det hållet.
Har du klyvkniven monterad? Är klingan sliten eller full av harts? Har du kollat att klingan är 90 grader mot sågen?

D DejvidK skrev:
Dubbelkollat att skenorna är rakt skarvade? Har skarvat skenor några gånger och tycker det är lite lurigt att få till bra (använt långpass som rätskiva).
Japp. Kör 1.5 meters vattenpass. Ska vara rakt.

stigen stigen skrev:
Hej!

Något tycks vara snett. Brännmärken i snittet indikerar att klingan trycker åt det hållet.
Har du klyvkniven monterad? Är klingan sliten eller full av harts? Har du kollat att klingan är 90 grader mot sågen?
Håller med. Bara brännmärken på ena sidan av snittet. Klingan är nyligen rengjord med hartslösare.
Kan klingan sluta vara 90 mot sågen??

slacker slacker skrev:
En slö klinga gör även det att bladet drar iväg lite åt något håll - Speciellt i lite tjockare material och definitivt i fibrernas längdriktning...
Den kan vara slö, jag vet inte hur man avgör. Är inte yrkesanvändare. Har haft den i ett par år. Har väl sågat en del, men inte kopiöst.

• Gilla
bulleribock
  • Laddar…
jac jac skrev:
Vilken klinga är det du använder?
Kör du original 48 tänders klingan kan jag tänka mig att det blir problem. Du bör använda en klyvklinga till detta.

Denna ska vara riktigt bra:
[länk]
Jag antar att den går att hitta till bättre pris någon annan stans, tog bara första bästa träff.
Jag kör original. Trodde den var allaround, med fokus på klyv, eftersom det känns som sågen primära uppgift? 12 tänder, ger inte det ett ganska grovt snitt?

Originalklingan är en kapklinga med fint snitt.

Tror sågens ”primära uppgift” anses vara kapning av skivmaterial

Jag har nämnda panther-klinga för klyvning. Blir toppenbra tycker jag! Men jag finsnickrar inte direkt...

• Gilla
Björn Melander
  • Laddar…
jag känner att dammsugarslangen blir bra varm efter en liten stund. Kan de vara så att klingan blir så varm så den skevar sig bortom vad expansionsspringorna klarar och då börjar såga konstigt?

Kanske

Klarar pantherklingan av att ge fina snitt när man klyver? Vill inte behöva hyvla eller slipa ner 1 mm för att man ser klingan tydligt lite här och där...

Eller borde man köra w28?

Jag har som sagt upplevt att den ger fina snitt. Men jag brukar inte ha så höga krav på snitten.

• Gilla
bulleribock
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.