Hej
Här kommer en fråga från en glad amatör..
Jag fick tag på två feta ek plankor, möbeltorra. 45mm och ca 500mm i bred. Tänkte bygga en mediabänk.
Längd 180, höjd 50-55, Bredd 400mm. 45 grader vid hörnorna.
Blev lite osäker om man bör såga fram två mindre plankor på 200mm/st och limma ihop med ena plankan uppvänd dvs ”
” möter ”
” ?
Jag vill egentligen gärna köra på 400mm bredd direkt utan att limma ihop två 200mm..
Men jag vet inte om det kommer att slå sig med tiden? Vad tror ni ?
Tack på förhand
Här kommer en fråga från en glad amatör..
Jag fick tag på två feta ek plankor, möbeltorra. 45mm och ca 500mm i bred. Tänkte bygga en mediabänk.
Längd 180, höjd 50-55, Bredd 400mm. 45 grader vid hörnorna.
Blev lite osäker om man bör såga fram två mindre plankor på 200mm/st och limma ihop med ena plankan uppvänd dvs ”
Jag vill egentligen gärna köra på 400mm bredd direkt utan att limma ihop två 200mm..
Men jag vet inte om det kommer att slå sig med tiden? Vad tror ni ?
Tack på förhand
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hrmm.. 50-70mm ? Låter väl för tunna och tråkiga. Ungefär som när man köper stavlimmade ekskivor på Bauhaus.T TotteH skrev:
Har sett många som sågar bredare…
Ja, precis. Fräs ur ett antal spår på undersidan (inte hela vägen fram, dölj ändarna.F Fluals skrev:
Sedan i med en C-skena och skruva fast. Ju fler skenor, ju säkrare blir det att det inte slår sig.
Vore väldigt synd att dela de där i smalare bitar än vad du måste för att få rätt djup på hyllorna.
Tack, finns de där C-skenorna att köpa färdigt eller måste man tillverka fram något själv ?Dowser4711 skrev:
Det finns många varianter att köpa färdiga, däremot får du nog ha mer tur än annat om du ska slippa kapa i rätt längd och borra hål för skruvar.M magnlar skrev:
Förutom att skruva fast den är det nog lämpligt att kladda rejält med epoxy innan du fäster skenan slutgiltigt.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
Spärrar man på undersidan så är det näst intill säkert att plankan kommer kupa sig.
Jag föreslår att du behandlar med något, lack eller olja på båda sidor så fukten inte går in och ut så fort.
Protte
Jag föreslår att du behandlar med något, lack eller olja på båda sidor så fukten inte går in och ut så fort.
Protte
Smala plankor eller inte, jag hade definitivt klyvt bort mitten av plankorna som mest består av sprickor. Så ja, 2×200mm där några cm tas bort i mitten + det värsta av kanterna är att föredra framför 1×400.
...och nä man kan inte handla hellängdsstavskivor på Bauhaus. Det dom säljer är upphackade småbitar i längsled med typ 40mm bredd som limmas ihop. En skiva med 50-70mm hellängdsstavar ser inte alls ut som en bänkskiva från bauhaus. Tror dock inte du får ihop det med smalare stavar då det ser ut att bli väldigt mycket spill på dom planken.
Dock blir mitt förslag kanske mest beroende på maskinpark o snickerivana. Du behöver i princip en rikt o planhyvel för att få till hoplimningen av 2×200mm. Har du inte tillgång till en sådan eller är en fena med handöverfräsen eller på att handhyvla så hade jag inte gett mig på att klyva o sen limma ihop.
...och nä man kan inte handla hellängdsstavskivor på Bauhaus. Det dom säljer är upphackade småbitar i längsled med typ 40mm bredd som limmas ihop. En skiva med 50-70mm hellängdsstavar ser inte alls ut som en bänkskiva från bauhaus. Tror dock inte du får ihop det med smalare stavar då det ser ut att bli väldigt mycket spill på dom planken.
Dock blir mitt förslag kanske mest beroende på maskinpark o snickerivana. Du behöver i princip en rikt o planhyvel för att få till hoplimningen av 2×200mm. Har du inte tillgång till en sådan eller är en fena med handöverfräsen eller på att handhyvla så hade jag inte gett mig på att klyva o sen limma ihop.
Och nu när @Ola C sagt sitt har du fått facit. 
Dock kanske du har något "lägre krav" än Ola och inte räknar bort lika mycket spill.
Det hänger ju lite på vilket slutresultat du vill få.
(Däremot förstår jag fullt ut att det inte duger till de fantastiska alster som Ola sätter sin stämpel på, hatten av!)
Dock kanske du har något "lägre krav" än Ola och inte räknar bort lika mycket spill.
(Däremot förstår jag fullt ut att det inte duger till de fantastiska alster som Ola sätter sin stämpel på, hatten av!)
TackDowser4711 skrev:
Och nu när @Ola C sagt sitt har du fått facit.
Stort tack @Ola C för dina klargörande och förslag. Mycket uppskattat.
Tror att jag ger mig på att såga fram 2x200mm och limma enligt ditt förslag, känns säkrare. Har ingen en stor maskinpark men jag har tillverkat en ”fräs sled” av extruded alu-profiler sedan tidigare.
Provat ett par gånger med överraskat bra resultat. Dock i mindre storlekar än nu.
Om det skiter sig så lovade en bekant att rikta och planhyvla åt mig mot en mindre summa pengar.
Blir ett kul projekt och säkert lärorikt för en glad amatör som jag.
Tror att jag ger mig på att såga fram 2x200mm och limma enligt ditt förslag, känns säkrare. Har ingen en stor maskinpark men jag har tillverkat en ”fräs sled” av extruded alu-profiler sedan tidigare.
Provat ett par gånger med överraskat bra resultat. Dock i mindre storlekar än nu.
Om det skiter sig så lovade en bekant att rikta och planhyvla åt mig mot en mindre summa pengar.
Blir ett kul projekt och säkert lärorikt för en glad amatör som jag.
Ska kanske tilläggas ett det inte gör nåt om det blir 180/220 tex, du får helt enkelt kolla hur du får ut mest av planken o hur du ska lägga centrumsnitten. Lycka till.M magnlar skrev:Stort tack @Ola C för dina klargörande och förslag. Mycket uppskattat.
Blir ett kul projekt och säkert lärorikt för en glad amatör som jag.![]()
Klicka här för att svara