Medlem
· Västra Götaland
· 664 inlägg
Har brutit av ett gammalt metallstativ till en bildskärm. Finns det något super-duper-mega-extra-plus allt-lim som kan lösa detta?
Det är troligen aluminium, och det behöver inte hålla i all tid. Men tillräckligt för att man ska kunna använda stativet. Brottet sitter lite dumt till en bit in i ett hål med plast runt, så det är svårt att komma åt också.
Inser att det här är en sån där "hur långt är ett snöre"-fråga, men det kanske finns någon med erfarenhet kring just superfräcka limvarianter tänker jag...
Det är troligen aluminium, och det behöver inte hålla i all tid. Men tillräckligt för att man ska kunna använda stativet. Brottet sitter lite dumt till en bit in i ett hål med plast runt, så det är svårt att komma åt också.
Inser att det här är en sån där "hur långt är ett snöre"-fråga, men det kanske finns någon med erfarenhet kring just superfräcka limvarianter tänker jag...
Att limma aluminium är möjligt. Det är bra med stora ytor. Så att bara smeta lim på en smal brottyta är inte rätt metod. Men om du kan lägga en lapp utanpå för att förstora limytorna kanske det kan fungera. Beroende på hur det set ut kanske det går att förstärka med skruv också. Lägg upp en bild på biten och skadan så blir det lättare att komma med förslag.
Medlem
· Västra Götaland
· 664 inlägg
Ja, självklart är det bättre med bilder. Men jag var lat, tänkte att nån direkt hade ett supersvar typ "Ja, det bästa limmet som du nånsin kan ha är Tjabo tjabo XX, och det är bättre än att svetsa!"
Men här kommer bilder. Förhoppningsvis framgår brottyta och behov på bilderna. Jag vill alltså kunna limma tillräckligt mycket för att kunna vrida hela stödbenet bakåt lite mer.
(Gammal Apple-skärm från 2000 ca)
Men här kommer bilder. Förhoppningsvis framgår brottyta och behov på bilderna. Jag vill alltså kunna limma tillräckligt mycket för att kunna vrida hela stödbenet bakåt lite mer.
(Gammal Apple-skärm från 2000 ca)
Allvetare
· Västra götaland
· 9 891 inlägg
Har skärmen VESA går det ju att köpa ett nytt universalstativ..
Medlem
· Västra Götaland
· 664 inlägg
Som jag trodde. Vad hände med "limmet som kan lyfta en bil" och allt sånt där tjafs? 😆
Produkter som diskuteras: "superlim"

Snabblim & superlim
Snabblim och superlim är kraftfulla, snabbverkande limtyper som passar för ett brett spektrum av material och användningsområden. Deras omedelbara bindning gör dem till utmärkta val för hushållsreparationer och gör-det-själv-projekt. Med
Läs mer
Håller med @Avemo ovan att en reservdel är det bästa, men en annan tanke: Är det OK att steloperera stödet? Du skulle kunna trycka den på plats i rätt position och sedan fixera det hela med en rejäl utfyllnad av genomskinlig epoxy eller UV-härdande resin. Framförallt UV-resin kan nog bli ganska diskret. Men stelt!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden