H hempularen skrev:
Jag tror att det i princip bara är just de två exemplen som finns på absolut ansvar i Sverige (men jag är inte jurist).
Även sjöfart, luftfart och järnvägstrafik har som jag förstår det liknande regler. Tror även att "farlig verksamhet" typ sprängningsarbete kan ha motsvarande regler men jag är inte heller jurist. Bifogar ett exjobb inom ämnet.

Trädägande är dock inte ett område där strikt ansvar föreligger.

• Gilla
Falckman
  • Laddar…
L
F Falckman skrev:
Ja men i det ansvaret ingår inte de förpliktelser du försöker lägga på fastighetsägaren. En fastighetsägare är INTE skyldig att "...ta till någon som kan om träd...". En fastighetsägare kan tvingas betala om denne anses ha varit försumlig, men det är inte samma sak som någon stående plikt att undersöka trädens skick för att någon granne fått för sig att träden eventuellt inte är i bra skick. Ej heller kan bestämmelserna i JB om att nyttja fastigheten på ett skäligt sätt sägas omfattas någon form av plikt att ha en fackmannamässig undersökning av trädens skick. Mig veterligen finns ej heller några sådana bestämmelser i Miljöbalken eller andra lagar som hanterar rättsförhållanden mellan grannar.

Jag tror det är hög tid att du börjar hänvisa till lite lagrum och/eller praxis istället för att presentera dina egna spekulationer och önskemål som om det vore gällande rätt. Det här forumet är ju trots allt till för att hjälpa folk med gällande rätt, inte diskutera dina önskemål och spekulationer om hur det borde vara...
Gå in på kommunenshemsida. Där står det under: Fastighetsägare

• Haha
1
  • Laddar…
L
D Daniel 109 skrev:
Nej, det finns inget krav på att ha koll på det. Det är inte alla gånger möjlige att se skicket på ett träd.
Jo du som fastighetsägare är du det. Men nu precis utanför våra två tomter röjer skogsbolagen ner alla granar. Så nu blir det ljust och fint ett tag. Barkborrar. Så som kommer nog till dessa två stora granar oxå.

• Haha
1
  • Laddar…
Nej, det har man inte. Var har du fått det ifrån?

• Gilla
1
  • Laddar…
L
D Daniel 109 skrev:
Nej, det har man inte. Var har du fått det ifrån?
Meen... som fastighetsägare ansvarar du för din tomt. Och vad innebär det?? Dina träd är oxå dina Eller. ?? Det är väl inte så svårt att se om ett träd är friskt eller dåligt. Om inte annat så kan man ju googla på det för att slippa framtida problem.

L
L Lowley skrev:
Gå in på kommunenshemsida. Där står det under: Fastighetsägare
Nej inte skyldig att ta till någon om träd. Men är iaf ansvarig om träden står på hens tomt. Det är väl bara och googla på trädet. Inte svårt att se hur det mår.

Jo, i många fall är det svårt att se. Vissa träd kan se fullt friska ut fast de är helt uppruttna. Fastighetsägare är inte skyldiga att ha den kompetensen eller att anlita någon som har det.

Redigerat:
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Vad jag vet så vill "kommunenshemsida" mest att det ska vara X meter fri höjd över trottoar/GC-bana/väg. Samt att sikttriangeln ska efterlevas.
Nu har jag ju en sikttriangel då kommunen för många år sedan inlöste mark för att anlägga trottoar och då passade de på att köpa även triangeln för att dumpa snö på. Men inte är det något som jagas efter aktivt? Det finns väldigt många täta häckar som inte uppfyller kraven på "kommunenshemsida". Framförallt är det spännande när kommunhuset har kass sikt runt sina hörn, sten i glashus ni vet...

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
L Lowley skrev:
Nej inte skyldig att ta till någon om träd. Men är iaf ansvarig om träden står på hens tomt. Det är väl bara och googla på trädet. Inte svårt att se hur det mår.
Nja, det stämmer inte riktigt. Har du jobbat med träd och skog så kan du oftast se det, men att googla fram riskerna med träd? Ta t.ex. en ek och googla fram det.
Och nej det är inte självklart med ansvar..

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
L
D Daniel 109 skrev:
Jo, i många fall är det svårt att se. Vissa träd kan se fullt friska ut fast de är helt uppruttna. Fastighetsägare är inte skyldiga att ha den kompetensen eller att anlita någon som har det.
Det går både att knacka på stammen eller köra in en kniv lite grann. Hur som så är det den som äger tomten som åker på det om det händer något med ett dåligt träd. Går väl oxå att kanske fråga någon man känner om man vet att den människan kan något om träd. Men nej inte skyldig att ha den kompetensen.Men lite vet man kanske om man har trädgård. Bra för en själv och plånboken.

A
L Lowley skrev:
Det går både att knacka på stammen eller köra in en kniv lite grann. Hur som så är det den som äger tomten som åker på det om det händer något med ett dåligt träd. Går väl oxå att kanske fråga någon man känner om man vet att den människan kan något om träd. Men nej inte skyldig att ha den kompetensen.Men lite vet man kanske om man har trädgård. Bra för en själv och plånboken.
Och hur låter centrum röta?
Hur låter tjurved?
skiljer det mellan trädslagen?

Hur når jag centrumet med kniv?
Vad ger knivtest för resultat?

• Gilla
gaia
  • Laddar…
Ytveden är i allmänhet frisk även om det är röta i trädet. Så metoden med kniv funkar inte. Fastighetsägaren är bara skyldig om denne varit vårdslös. Det är inte vårdslöst att missa ett träd med röta.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
L Lowley skrev:
Du forsätter att hävda att fastighetsägaren har ett absolut ansvar. Har du någon källa i lagtext?

Innan vi fällde ett gäng stora aspar som stod för nära elledningen, försökte vi gissa vilka som var friska och inte. Varken vi amatörer, trädfällaren eller grannen som är arborist lyckade speciellt bra. De flesta såg friska ut och vi gissade lite olika, men sedan visade det sig att inget av träden hade någon kärna kvar utan bara brunt mos i olika grad. Inte skitenkelt att veta och om man ska fälla alla som kan vara dåliga, blir det inte mycket skog kvar.

• Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
L
A AndersS skrev:
Nja, det stämmer inte riktigt. Har du jobbat med träd och skog så kan du oftast se det, men att googla fram riskerna med träd? Ta t.ex. en ek och googla fram det.
Och nej det är inte självklart med ansvar..
Nu var det granar det var.. inte ek. Och googla fram.. ja om inte annat få mer kött på benen. Samt det finns bilder. Alltid lär man sig något.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.