11 828 läst ·
62 svar
12k läst
62 svar
Såga ner grannens träd
Nej om det faller på din tomt. Men annars så är du ansvarig. Vem ska annars vara det ? Och stå för skador hos grannen?D Daniel 109 skrev:
Men nu var det inte skog. Och en fastighet med två gigantiska granar som står ca 10 m från ett hus och ca 15 m från ett annat. Och jag undrar hur man tänker( eller inte tänker) när man låter just granar bli så stora en m från wn tomtgräns + hus!! Hur som det har ordnat sig nu! Såå skönt.Hep skrev:
Innan vi fällde ett gäng stora aspar som stod för nära elledningen, försökte vi gissa vilka som var friska och inte. Varken vi amatörer, trädfällaren eller grannen som är arborist lyckade speciellt bra. De flesta såg friska ut och vi gissade lite olika, men sedan visade det sig att inget av träden hade någon kärna kvar utan bara brunt mos i olika grad. Inte skitenkelt att veta och om man ska fälla alla som kan vara dåliga, blir det inte mycket skog kvar.
Men va fan gnäller du för fortfarande?L Lowley skrev:
i annan tråd så är ju detta löst..
vilket jag betvivlar... Då jag gissar att de inte ens varit i närheten varken med skördare eller annat..
Nu var mina träd i sig inte det viktiga, utan mer att det är väldigt svårt att avgöra hur ett träd ser ut inuti jag ville ge exempel. Men om det är viktigt för dig var mina träd stod, så var det inte ute i någon skog utan på vår tomt i stockholmsförort och skulle de rasat hade både en mindre väg och ett hus på grannfastigheten legat illa till.L Lowley skrev:
Ja det förstår jag. Tråkigt att du inte kunde se det.Hep skrev:
Nu var mina träd i sig inte det viktiga, utan mer att det är väldigt svårt att avgöra hur ett träd ser ut inuti jag ville ge exempel. Men om det är viktigt för dig var mina träd stod, så var det inte ute i någon skog utan på vår tomt i stockholmsförort och skulle de rasat hade både en mindre väg och ett hus på grannfastigheten legat illa till.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 934 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 934 inlägg
Är det inte enklare om du länkar till kommunens hemsida och texten?L Lowley skrev:
Det finns 290 kommuner i Sverige och jag kollade just in Stockholms stads hemsida utan att hitta något om det. Det känns lite jobbigt att gå igenom övriga 289 kommuners hemsidor.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 917 inlägg
Nej det gör det inte... Du är välkommen att länka till en endaste kommunhemsida av landets cirka 290 stycken jag törs sätta det mesta på att ingen kommunhemsida kommer hålla med dig om det påståenden du kommit dragens med i den här tråden.L Lowley skrev:
Nej en fastighetsägare har inte det ansvar du påstår. Endast om fastighetsägaren kan anses vara försumlig är denne ansvarig för den eventuella skada som ett fallande träd ställt till med. Det är inte att betrakta som försumligt att avstå från att ha en rullande undersökning av samtliga träd som står på en fastighet för att säkerställa att inga träd är ruttna eller liknande. Du har alltså återigen helt fel i sak.L Lowley skrev:
Nej det finns inget strikt skadeståndsansvar för fallande träd, ej heller finns det någon plikt att googla träds utseende för att avgöra huruvida dessa är sjuka eller inte, varför sprider du desinformation? Det är bara att acceptera att du har fel i sak. Att du tycker din granne borde bet sig annorlunda är klarlagt, det är möjligen ett diskussionsämne som kan vara intressant för dig och några andra att prata om. Men upphör omgående med att sprida lögner om hur svensk lagstiftning fungerar, det riskerar bara att någon stackare tror på dina påhitt och sedan sätter sig i en minst sagt prekär situation.L Lowley skrev:
Så varför hävdar du då att det är en skyldighet för en fastighetsägare? Återigen, sluta sprida desinformation.L Lowley skrev:Det går både att knacka på stammen eller köra in en kniv lite grann. Hur som så är det den som äger tomten som åker på det om det händer något med ett dåligt träd. Går väl oxå att kanske fråga någon man känner om man vet att den människan kan något om träd. Men nej inte skyldig att ha den kompetensen.Men lite vet man kanske om man har trädgård. Bra för en själv och plånboken.
Jaså och vilka är dessa mystiska jurister? Hänvisa till lagrum, förarbeten, praxis eller doktrin i fortsättningen istället för anonyma icke existerande källor som du inbillar dig stödjer dina påståenden.L Lowley skrev:
Vad gäller skadestånd för fallande träd har jag redan redogjort för gällande rätt. I det fall som fastighetsägaren kan anses vara försumlig eller ha agerat med uppsåt är denne ansvarig att ersätta de skador som uppstått när ett träd fallit och skadat någon annans egendom. Annars finns inget skadeståndsansvar. Det betyder att om en fastighetsägare INTE är att anse som försumlig (eller att denne inte ansetts ha agerat med uppsåt) så är denne fri från ansvar, även om träd faller ned och skadar en grannes egendom.
Det är ett solklart svar. Argument...? Åter igen ta hänsyn till grannar. Under kommunens hemsida. Samt INGA LAGAR! Utan lite sunt förnuft till dom som inget har. Sen så finns det lagar oxå. Men det får du söka rätt på själv.S Strontus skrev: