11 010 läst ·
65 svar
11k läst
65 svar
Såga ner en oljetank
Njau... det blir "gaskammare" när man kommit en bit..Minnie Mesola skrev:
Så det blev alla fönsteri källaren och korsdrag.
Så gjorde jag. Lyfte allt eftersom det behövdes i ena änden så sakta som möjligt. Det blev nästan inget kvar alls när tanken lutade ordentligt. Fungerar jättebra, med andra ord.nino skrev:
Minnie
Jo men jag hade en skvätt kvar som jag tog med minipumpen.nino skrev:
Funderade även på att lyfta skrället på ena sidan men kom inte på någon bra lösning.
En till viktig sak är att rigga en bra arbetsbelysning.
Produkter som diskuteras: "arbetsbelysning"
Arbetsbelysning LED 800 laddbar Ansmann
Utmärkt för arbeten inom- och utomhus
555 kr inkl moms
Läs mer
Suck!nino skrev:
Hur ska jag veta om någon har 5 meter eller 10 mil till någon som hyr ut maskiner?
Har man 10 mil att köra får man väl ta med det i beräkningen för kostnaden.
När du bestämt dig att skrället ska bort så sågar du enkelt upp ett inspektionshål med en tigersåg.nimhed skrev:
Sen med en skarp ficklampa så ser man hur det ser ut.
Va! Hur är det möjligt att tycka att det inte är självklart att se efter hur mycket olja det finns kvar?! Helt obegripligt, faktiskt. Naturligtvis måste du se efter, lämpligen genom att lossa manluckan. Aj aj, nu blev jag sexistisk igennimhed skrev:
Minnie
Jo det här med manlucka bör nog nämnas och min var illa placerad och någon fd husägare hade målat manluckan inkl bultförband. Så då var det enklare att kapa ett nytt inspektionshål där sida/tak möts på tanken.Minnie Mesola skrev:
Va! Hur är det möjligt att tycka att det inte är självklart att se efter hur mycket olja det finns kvar?! Helt obegripligt, faktiskt. Naturligtvis måste du se efter, lämpligen genom att lossa manluckan. Aj aj, nu blev jag sexistisk igen. Personluckan, menar jag. Stick ner en tumstock och mät, för du bör ju inte såga ner den utan att veta ifall den är full eller tom.
Säger som flera andra, en nibbler ska du definitivt ha, som att skära med en varm kniv i smör utan nackdelarna som plasman och diverse kapverktyg har.nimhed skrev:
Styckade själv upp min oljetank för ca 20 år sedan med en hyrd sådan (en blå Bosch har jag för mig) och jag var nästan förvånad över hur enkelt det gick.
En till kanske viktig detalj. Nuförtiden är sannolikheten låg men det har hänt att en tankbil förirrat sig till fel adress och börjat fylla.... så överfyllningsskyddet och rören bör man kapa. (snabbjobb) EDIT eller om jag hade gänga kommer inte ihåg.
(sen har jag lite restjobb....)
(sen har jag lite restjobb....)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bra. Strunta då i mitt tips om tigersåg. Det här verkar mycket bättre.snaggletooth skrev:
Säger som flera andra, en nibbler ska du definitivt ha, som att skära med en varm kniv i smör utan nackdelarna som plasman och diverse kapverktyg har.
Styckade själv upp min oljetank för ca 20 år sedan med en hyrd sådan (en blå Bosch har jag för mig) och jag var nästan förvånad över hur enkelt det gick.
Minnie