Minnie Mesola Minnie Mesola skrev:
Jag öppnade fönstret, inget mer behövdes, för diesel är inte så flyktigt. Några pilsner under arbetets gång underlättar och då kan det även påpekas om vikten att såga så stora bitar som möjligt, för det är alltid bra att ha lite prima plåt hemma till nästa projekt.

Minnie
Njau... det blir "gaskammare" när man kommit en bit..
Så det blev alla fönsteri källaren och korsdrag.
 
Tänkte köra igång oljebrännaren och tömma den vägen, går väl att lyfta i bakkant när det börjar bli lite i tanken
 
Minnie Mesola
nino nino skrev:
Tänkte köra igång oljebrännaren och tömma den vägen, går väl att lyfta i bakkant när det börjar bli lite i tanken
Så gjorde jag. Lyfte allt eftersom det behövdes i ena änden så sakta som möjligt. Det blev nästan inget kvar alls när tanken lutade ordentligt. Fungerar jättebra, med andra ord.

Minnie
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
nino nino skrev:
Tänkte köra igång oljebrännaren och tömma den vägen, går väl att lyfta i bakkant när det börjar bli lite i tanken
Jo men jag hade en skvätt kvar som jag tog med minipumpen.
Funderade även på att lyfta skrället på ena sidan men kom inte på någon bra lösning.

En till viktig sak är att rigga en bra arbetsbelysning.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
wildeside
nino nino skrev:
Har en fläkt på kanske 30-40cm som man kanske skulle använda att suga ur röken ur rummet om man ska ha plasma


Då ska man helst inte ha 10mil till närmaste uthyrare :D
Suck!
Hur ska jag veta om någon har 5 meter eller 10 mil till någon som hyr ut maskiner?
Har man 10 mil att köra får man väl ta med det i beräkningen för kostnaden.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Nibbler ska jag definitivt kolla upp.
Min tank har inte använts på 15-20 år och jag har ingen aning om det finns olja kvar. Tycker inte det är självklart hur jag kontrollerar det heller
 
wildeside wildeside skrev:
Suck!
Hur ska jag veta om någon har 5 meter eller 10 mil till någon som hyr ut maskiner?
Har man 10 mil att köra får man väl ta med det i beräkningen för kostnaden.
Nej det ska du inte ha

Kostnaden vill man ju minimera
 
nimhed nimhed skrev:
Nibbler ska jag definitivt kolla upp.
Min tank har inte använts på 15-20 år och jag har ingen aning om det finns olja kvar. Tycker inte det är självklart hur jag kontrollerar det heller
När du bestämt dig att skrället ska bort så sågar du enkelt upp ett inspektionshål med en tigersåg.
Sen med en skarp ficklampa så ser man hur det ser ut.
 
  • Gilla
nimhed
  • Laddar…
Minnie Mesola
nimhed nimhed skrev:
Nibbler ska jag definitivt kolla upp.
Min tank har inte använts på 15-20 år och jag har ingen aning om det finns olja kvar. Tycker inte det är självklart hur jag kontrollerar det heller
Va! Hur är det möjligt att tycka att det inte är självklart att se efter hur mycket olja det finns kvar?! Helt obegripligt, faktiskt. Naturligtvis måste du se efter, lämpligen genom att lossa manluckan. Aj aj, nu blev jag sexistisk igen:surprised:. Personluckan, menar jag. Stick ner en tumstock och mät, för du bör ju inte såga ner den utan att veta ifall den är full eller tom.

Minnie
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Minnie Mesola
P paralun skrev:
Njau... det blir "gaskammare" när man kommit en bit..
Så det blev alla fönsteri källaren och korsdrag.
Så gjorde jag antagligen också. Tänkte mest att det inte behövs en massa kostsam och bökig skyddsutrustning.

Minnie
 
Minnie Mesola Minnie Mesola skrev:
Va! Hur är det möjligt att tycka att det inte är självklart att se efter hur mycket olja det finns kvar?! Helt obegripligt, faktiskt. Naturligtvis måste du se efter, lämpligen genom att lossa manluckan. Aj aj, nu blev jag sexistisk igen:surprised:. Personluckan, menar jag. Stick ner en tumstock och mät, för du bör ju inte såga ner den utan att veta ifall den är full eller tom.
Jo det här med manlucka bör nog nämnas och min var illa placerad och någon fd husägare hade målat manluckan inkl bultförband. Så då var det enklare att kapa ett nytt inspektionshål där sida/tak möts på tanken.
 
  • Gilla
Bananskalare och 1 till
  • Laddar…
nimhed nimhed skrev:
Nibbler ska jag definitivt kolla upp.
Min tank har inte använts på 15-20 år och jag har ingen aning om det finns olja kvar. Tycker inte det är självklart hur jag kontrollerar det heller
Säger som flera andra, en nibbler ska du definitivt ha, som att skära med en varm kniv i smör utan nackdelarna som plasman och diverse kapverktyg har.
Styckade själv upp min oljetank för ca 20 år sedan med en hyrd sådan (en blå Bosch har jag för mig) och jag var nästan förvånad över hur enkelt det gick.
 
  • Gilla
paralun och 1 till
  • Laddar…
En till kanske viktig detalj. Nuförtiden är sannolikheten låg men det har hänt att en tankbil förirrat sig till fel adress och börjat fylla.... så överfyllningsskyddet och rören bör man kapa. (snabbjobb) EDIT eller om jag hade gänga kommer inte ihåg.
(sen har jag lite restjobb....)

Två runda, rostiga föremål på en smutsvit vägg med fallande orange färgspår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Andreas_kalmar och 3 till
  • Laddar…
Minnie Mesola
snaggletooth snaggletooth skrev:
Säger som flera andra, en nibbler ska du definitivt ha, som att skära med en varm kniv i smör utan nackdelarna som plasman och diverse kapverktyg har.
Styckade själv upp min oljetank för ca 20 år sedan med en hyrd sådan (en blå Bosch har jag för mig) och jag var nästan förvånad över hur enkelt det gick.
Bra. Strunta då i mitt tips om tigersåg. Det här verkar mycket bättre.

Minnie
 
Spara plåtarna!
Jag har svetsat ihop mycket användbart av gamla oljetankar. Bland annat stora delar av skyddskåporna på bandsågen.
 
  • Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.