Jag har en gammal oljetank som jag vill bli av med.
Lidl har en plasmaskärare för 1600 spänn, som kanske skulle kunna underlätta.
Andra alternativet jag funderar på är tigersågen.
Vad skulle ni valt?
Jag förstår ju att det går lättare med plasman, men det är en dyrare lösning (om man inte hittar massa andra användningsområden för den, vilket jag just nu inte gör).
Ökan brandrisk med plasman?
Lidl har en plasmaskärare för 1600 spänn, som kanske skulle kunna underlätta.
Andra alternativet jag funderar på är tigersågen.
Vad skulle ni valt?
Jag förstår ju att det går lättare med plasman, men det är en dyrare lösning (om man inte hittar massa andra användningsområden för den, vilket jag just nu inte gör).
Ökan brandrisk med plasman?
Inget svar på frågan, men en enklare variant kan ju vara att annonsera ut det som bortskänkes mot avhämtning.
Brukar alltid finnas en del olja kvar och de väger ju en del så med dagens metallpriser finns ju ett värde där. Kan säkert finnas någon som vill ha tanken.
Brukar alltid finnas en del olja kvar och de väger ju en del så med dagens metallpriser finns ju ett värde där. Kan säkert finnas någon som vill ha tanken.
Hyr en nibbler, går snabbt och inga gnistor och rök.nimhed skrev:
Jag har en gammal oljetank som jag vill bli av med.
Lidl har en plasmaskärare för 1600 spänn, som kanske skulle kunna underlätta.
Andra alternativet jag funderar på är tigersågen.
Vad skulle ni valt?
Jag förstår ju att det går lättare med plasman, men det är en dyrare lösning (om man inte hittar massa andra användningsområden för den, vilket jag just nu inte gör).
Ökan brandrisk med plasman?
Jo inget roligt projekt men en Nibbler kan vara lösningen? Sen är ju plåten ganska tjock.
En sådan här minipump är bra för att tömma tanken
https://www.banggood.com/DC-12V-51m...r-Diesel-Pump-p-1818829.html?cur_warehouse=CN
Sen med en tigersåg går det åt många sågblad och svordomar.
En sådan här minipump är bra för att tömma tanken
https://www.banggood.com/DC-12V-51m...r-Diesel-Pump-p-1818829.html?cur_warehouse=CN
Sen med en tigersåg går det åt många sågblad och svordomar.
Tigersåg går utmärkt. Köp bara några blad i reserv så går det som en dans. Det är nästan omöjligt att tända eld på Diesel, förutom i Amerikanska filmer
. Men töm och gör rent tanken hjälpligt, sedan är det bara att såga på. Så gjorde jag iallafall.
Minnie
Minnie
3mm i sidor 4mm i botten brukar vara vanligt.
Har själv sett en firma tagit ut en 3m2 tank med nibbler och tigersåg. Det gick snabbt och smidigt.
Tror nibblern de hade klarade 4-5mm så det är ingen tunplåtsnibbler.... Och förmodligen dyr.
Plasma skapar en hel del rök och os från kvarvarande oljefilm och målarfärgen...
För hemmabruk är nog tigersåg det som är lättast att få tag på.
Har själv sett en firma tagit ut en 3m2 tank med nibbler och tigersåg. Det gick snabbt och smidigt.
Tror nibblern de hade klarade 4-5mm så det är ingen tunplåtsnibbler.... Och förmodligen dyr.
Plasma skapar en hel del rök och os från kvarvarande oljefilm och målarfärgen...
För hemmabruk är nog tigersåg det som är lättast att få tag på.
Jag öppnade fönstret, inget mer behövdes, för diesel är inte så flyktigt. Några pilsner under arbetets gång underlättar och då kan det även påpekas om vikten att såga så stora bitar som möjligt, för det är alltid bra att ha lite prima plåt hemma till nästa projekt.P paralun skrev:
Minnie
Besserwisser
· östergötland
· 2 773 inlägg
Jag har gjort några gånger med tigersåg,klar fördel med ordentliga blad... jag föredrar ett rivningsblad från millwaukee
https://www.proffsmagasinet.se/mask...vRhY6aDvPobcGhqiccDySvZ6uJ4RcoChoCmsAQAvD_BwE
https://www.proffsmagasinet.se/mask...vRhY6aDvPobcGhqiccDySvZ6uJ4RcoChoCmsAQAvD_BwE