Jag har en gammal oljetank som jag vill bli av med.

Lidl har en plasmaskärare för 1600 spänn, som kanske skulle kunna underlätta.

Andra alternativet jag funderar på är tigersågen.

Vad skulle ni valt?

Jag förstår ju att det går lättare med plasman, men det är en dyrare lösning (om man inte hittar massa andra användningsområden för den, vilket jag just nu inte gör).

Ökan brandrisk med plasman?
 
Inget svar på frågan, men en enklare variant kan ju vara att annonsera ut det som bortskänkes mot avhämtning.

Brukar alltid finnas en del olja kvar och de väger ju en del så med dagens metallpriser finns ju ett värde där. Kan säkert finnas någon som vill ha tanken.
 
wildeside
nimhed nimhed skrev:
Jag har en gammal oljetank som jag vill bli av med.

Lidl har en plasmaskärare för 1600 spänn, som kanske skulle kunna underlätta.

Andra alternativet jag funderar på är tigersågen.

Vad skulle ni valt?

Jag förstår ju att det går lättare med plasman, men det är en dyrare lösning (om man inte hittar massa andra användningsområden för den, vilket jag just nu inte gör).

Ökan brandrisk med plasman?
Hyr en nibbler, går snabbt och inga gnistor och rök.
 
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Hyr en nibbler, går snabbt och inga gnistor och rök.
Funkar det med så pass tjock plåt som det är i dom? Det kanske det gör
 
Minnie Mesola
Tigersåg går utmärkt. Köp bara några blad i reserv så går det som en dans. Det är nästan omöjligt att tända eld på Diesel, förutom i Amerikanska filmer:D. Men töm och gör rent tanken hjälpligt, sedan är det bara att såga på. Så gjorde jag iallafall.

Minnie
 
  • Gilla
Blodsoppen och 1 till
  • Laddar…
3mm i sidor 4mm i botten brukar vara vanligt.
Har själv sett en firma tagit ut en 3m2 tank med nibbler och tigersåg. Det gick snabbt och smidigt.

Tror nibblern de hade klarade 4-5mm så det är ingen tunplåtsnibbler.... Och förmodligen dyr.

Plasma skapar en hel del rök och os från kvarvarande oljefilm och målarfärgen...

För hemmabruk är nog tigersåg det som är lättast att få tag på.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
wildeside
nino nino skrev:
Funkar det med så pass tjock plåt som det är i dom? Det kanske det gör
Inga problem, har nibblat ett antal villatankar genom tiderna.
 
  • Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Inga problem, har nibblat ett antal villatankar genom tiderna.
Ok men det är väl en dyr maskin antar jag?
 
H HSP skrev:
För hemmabruk är nog tigersåg det som är lättast att få tag på.
Jo men när man kommit en bit i tigersågandet så börjar det spänna och vrida sig och bladen går av.
(lyckades även kapa min sladd bland alla svordomar)
En kraftigare Nibbler som klarar dimensionen kan man nog hyra.
 
  • Gilla
lob och 2 till
  • Laddar…
wildeside
nino nino skrev:
Ok men det är väl en dyr maskin antar jag?
Ja att köpa den är dyrt, men brukar inte kosta många hundra att hyra den ett dygn eller över helgen.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
En till sak som är viktig är ventilation för det stinker petroleum något fruktansvärt när man öppnat upp tanken.
Sen bör man nog ha en mask med petroleumfilter.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Minnie Mesola
P paralun skrev:
En till sak som är viktig är ventilation för det stinker petroleum något fruktansvärt när man öppnat upp tanken.
Sen bör man nog ha en mask med petroleumfilter.
Jag öppnade fönstret, inget mer behövdes, för diesel är inte så flyktigt. Några pilsner under arbetets gång underlättar och då kan det även påpekas om vikten att såga så stora bitar som möjligt, för det är alltid bra att ha lite prima plåt hemma till nästa projekt.

Minnie
 
  • Gilla
Andreas_kalmar och 4 till
  • Laddar…
Har en fläkt på kanske 30-40cm som man kanske skulle använda att suga ur röken ur rummet om man ska ha plasma
wildeside wildeside skrev:
Ja att köpa den är dyrt, men brukar inte kosta många hundra att hyra den ett dygn eller över helgen.
Då ska man helst inte ha 10mil till närmaste uthyrare :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.