1 026 läst ·
6 svar
1k läst
6 svar
Såga, kutterspån och strumpor
Medlem
· Västra Götaland
· 399 inlägg
Kan någon ett trick annat än med pinnsett ta bort spåna en efter en. Tar ju en timma för ett par. Försökt med dammsugare men det funkar inte. Särskilt raggsockar verkar älska kutterspån.
Det är ett helvete. Jag pillar bort så mycket som möjligt, sedan tar tvättmaskinen lite i taget och lagom tills nästa arvskifte är de fria från cellulosa.johnjensen skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 399 inlägg
Ja, det gör de. Det blir rena pandemin i tvättmaskinen med hör smittspridning. Därför tvättar jag sockorna tillsammans med textilier som redan varit drabbade och därför blivit immuna såsom overaller, mattor o.dy.johnjensen skrev:
Barfota i foppatofflor löser det problemet, är det snö ute så åker ullsockorna på, dessa förvaras i garaget och tvättas aldrig utan slängs när de är utslitna efter ungefär tre år.
Och ja, man behöver inte tvätta ullsockor de blir liksom aldrig *ofräscha.
*Ref. Lars Monsen😉
Och ja, man behöver inte tvätta ullsockor de blir liksom aldrig *ofräscha.
*Ref. Lars Monsen😉
Mitt svar hänger kanske mer samman med hur man på bästa sätt blir av med katt/ hund- hår men kanske eller troligen hjälper dig med kutterspån.TorpAnders skrev:
Använd en diskhandske eller skydds-gummihanske på en hand ha den andra handen till att hålla dammsugarmunstycke nära där du försiktigt stryker bort hund/ katt hår eller som du nu nämner kutterspån.
Ganska säker på att du uppnår bra resultat men absolut inte lika magiskt som att bli av med hår i textilier. Försökte själv för länge sedan bli av med invävt hundhår i bilen det var i princip omöjligt! Fick då tipset från god vän i Sthlm att testa med just knepet jag förklarat! På i princip nolltid- fel Men på kort tid blev jag av med håren.
Detta är en av mängder bra tips som man kan fånga upp under sin ändliga tid.
När jag sågar med klinga/sänksåg så har jag av någon konstig anledning oftast foppatofflor och "svarta CAT strumpor" vilka snabbt ser ut som "sockeplast" gjort av sågspån, det smidigaste sättet jag kommit på är att använda en vanlig pisava-kvast (den "moderna med röd plastborst") och borsta fötterna med funkar faktiskt ganska bra även om det är svårt att få bort precis allt...
Klicka här för att svara