N Nilzie skrev:
Jag vill såga upp en vak att bada i
Går utmärkt att såga is. Men det finns ett aber. När bladet går igenom till vatten så kommer sågen att sköljas med vatten, det sprutar bra på hela sågen och det tränger in överallt och kan bli motorstopp då det elektriska inte gillar vatten. Någon form av tillfälligt skydd direkt framför på sågen, framför allt i underkant av blad/kedja är nog inte fel. Det går att såga lagom djupt i isen med och knäcka sista biten med isbill eller yxa. Sen som sägs, att låta sågen bo i värmen några dygn är bra, för att torka upp. Men var inte överraskat om det blir motorstopp. Använde motorsåg vid nätläggning under isen och vet vad som kan hända.

Jag har sågat upp vakar många gånger med motorsåg och jag har aldrig fått problem eller motorstopp när sågen når ned till vattnet.
Å andra sidan låter jag inte vattnet skölja över hela sågen, men visst stänker det.

• Gilla
Heij83
  • Laddar…
K knipo skrev:
Jag har sågat upp vakar många gånger med motorsåg
Vi som gjort det vet vad som kan hända och sågar efter det. Skrev bara vad som kan hända, då TS inte verkar ha gjort det tidigare. Annars utmärkt redskap att få större hål i isen, går snabbt.

Jo, det är sant.
O är man oförsiktig så kan det lätt gå fel.....:cool:

Det har jag faktiskt aldrig testat.
Tror minsann att jag skall göra det nu när isen ligger.:p

Redigerat:
Jo, bara för att det råkar vara is istället för träd, så bör man ju alltid ha adekvat skyddsutrustning!

• Gilla
Heij83
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Jo, bara för att det råkar vara is istället för träd, så bör man ju alltid ha adekvat skyddsutrustning!
Flytväst?

;)

Hörselskydd.:cool:

Tack för alla tips. Ville bara återkoppla - vak sågad med både hälsa och fungerande motorsåg i behåll. Badat i dagarna 2, det enda jag kan klaga på är att jag blivit lite kallare. Inga nämnvärda mängder kedjeolja i vattnet, men så var det också en ganska liten vak, och jag försökte att inte låta svärd och vatten få onödigt mycket kontakt.

• Gilla
Heij83 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.