Jag vill såga upp en vak att bada i. Om jag använder min lilla Husqvarna, är det risk att vattnet pajar motorn då, att det kommer in genom kedja och svärd? Eller kan jag helt enkelt låta den droppa sig torr inomhus efter att sågen, och jag, antagligen blivit rejält blöta?

Om du bara googlar i ämnet så har flera provat.

Det enda vissa verkar skeptiska till är att man kan få en hinna av väldoftande kedjeolja i din vak...

Och såget mår säkert bra att få bo under sängen efter detta för att få torka upp..

Tänk bara på att använda biologisk kedjeolja, för det kommer att komma en del i sjön.

Varför inte bara skippa oljan helt? Tror inte det blir några problem med kylningen av kedja precis.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
O Octavianus skrev:
Varför inte bara skippa oljan helt? Tror inte det blir några problem med kylningen av kedja precis.
Tror jag inte är bra, för oljan har ju andra egenskaper som utnyttjas av sågen och inte enbart den kylande effekten.

Ok tack! Då sågar jag på, med biologisk kedjeolja och lite försiktigt så jag inte oljar ner hele sjön.

• Haha
cpalm
  • Laddar…
N Nilzie skrev:
Ok tack! Då sågar jag på, med biologisk kedjeolja och lite försiktigt så jag inte oljar ner hele sjön.
Lycka till!

Jag skulle nog ha knutit ett litet snöre i sågen så att det inte hamnar på botten hela vintern...

Såga utan olja.

Matti_75 Matti_75 skrev:
Såga utan olja.
Om det bara gäller en vak och ett såg som inte är ens favorit...

Oljan smörjer väl mer än bara kedjan..

Fällebyggarn Fällebyggarn skrev:
Om det bara gäller en vak och ett såg som inte är ens favorit...

Oljan smörjer väl mer än bara kedjan..
Vad skulle det vara? Kedjan, svärdet o kanske en skvätt på kugghjulet längst fram på svärdets
Övriga delar på min maskin verkar torra iaf

P Poxeman skrev:
Vad skulle det vara? Kedjan, svärdet o kanske en skvätt på kugghjulet längst fram på svärdets
Övriga delar på min maskin verkar torra iaf
Så sant, men jag funderar på att det finns en oljepump som kanske känner sig torr efter en stund...

Fällebyggarn Fällebyggarn skrev:
Så sant, men jag funderar på att det finns en oljepump som kanske känner sig torr efter en stund...
Har du sett hur en oljepump på en motorsåg är uppbyggd?
Nej ingen olja behövs när du sågar is.

• Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Oljan för motorn är blandad i/blandas i bensinen, så det hänger som andra varit inne på inte ihop med kedjeoljan.

Jag skulle dock rekommendera att sågen körs lite med olja efter att vaken sågats om denna sågas upp utan olja. Det är nog inte helt bra att låta svärd, kedja och drev stå ooljade efter den här övningen.

• Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Har du sett hur en oljepump på en motorsåg är uppbyggd?
Nej ingen olja behövs när du sågar is.
Har sett två.
Antar att det finns olika, men det märker väl sågaren då.

När jag läste i denna tråden så uppstod mina farhågor om att olika sågar kan reagera olika.

https://skogsforum.se/viewtopic.php?f=12&t=15481&start=15

Men om du är säker på din sak så har dom väl fel.

Heij83
Har sågat mycket vak med motorsåg utan problem.
Tänk bara på att inte stå på ”insidan” av sågsnittet. Lättare gjort än vad man kan tro.

• Haha
  • Gilla
oobum och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.