Hej,

Se bild, golvspånskivorna går från rummet på vänstra sidan av väggen till hallen på högra sidan (blåa pilarna). Under spånskivorna finns cellplast och betongplatta. Jag vill komma åt betongplattan samt byta golvspånskivorna.

Jag tänkte såga golvet längs med innerväggarna (röda linjerna). Är det OK med skarvarna som hamnar längs med väggarna eller innebär det någon risk?

• En vit dörr som är delvis öppen, med markeringar som visar hur den hänger snett.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
är du säker på att spånplattorna går under väggen? normalt brukar man inte ställa väggar på flytande golv
eller finns där golvreglar under spånplattorna?

• Gilla
hapazard
  • Laddar…
T tergo skrev:
är du säker på att spånplattorna går under väggen? normalt brukar man inte ställa väggar på flytande golv
eller finns där golvreglar under spånplattorna?
Bärande väggarnas reglar går under golvspånet, som du säger, se bild 1 nedan. Men ickebärande innerväggar ligger ovanpå golvspånet som flyter ihop med golvet i andra rum, se de andra två bilderna nedan.

• Reglar för en bärande vägg under golvspånet där en mätsticka syns vid skarven mellan vägg och golv.
    Skapa konto
  • Närbild av väggens nederdel där reglarna är dolda under golvspånet.
    Skapa konto
  • Detaljbild av en bärande vägg där reglarna går under golvspånet vid en konstruktionsdetalj.
    Skapa konto
jag har själv flytande golv som ligger på frigolit inga väggar står på spånplattan utan jag träsyll under väggarna som motsvarar spån+frigolit på höjden
troligen är det inget problem att kapa spånplattan intill väggen,möjligtvis att väggen kommer att stå på en smal remsa spån och då inte fäst i sidled i golvet

T tergo skrev:
jag har själv flytande golv som ligger på frigolit inga väggar står på spånplattan utan jag träsyll under väggarna som motsvarar spån+frigolit på höjden
troligen är det inget problem att kapa spånplattan intill väggen,möjligtvis att väggen kommer att stå på en smal remsa spån och då inte fäst i sidled i golvet
Verkar även som att cellplasten flyter ihop så även den måste sågas i så fall. Vad skulle kunna vara risken med att sätta en skarv längs röda linjerna? Kan man stärka skarven genom att limma? Bättre om man lägger skarven någon decimeter eller två från innerväggen?

M Mjolnir skrev:
Bättre om man lägger skarven någon decimeter eller två från innerväggen?
om du lägger skarven ca10 cm från väggen så kan du lägga en ca 10-12 cm plåtremsa under skarven och limma o skruva fast spånplattan 30mm spånskruv borde funka till det

T tergo skrev:
om du lägger skarven ca10 cm från väggen så kan du lägga en ca 10-12 cm plåtremsa under skarven och limma o skruva fast spånplattan 30mm spånskruv borde funka till det
Tack för tipset, om nått skulle hända med en skarv längs innerväggarna, vad skulle det vara tro?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.