20 118 läst ·
11 svar
20k läst
11 svar
HJÄLP! Hur såga till raka passbitar o bänkskivor?
Hej!
Blir tokig!
Jag försöker såga till passbitar till mitt IKEA-kök men det går inge bra!!!
Ska även såga bänkskivor senare. Har sågat hål för diskbänk o det gick bra,, behövde ju inte vara spikrakt då...
Jag är i desperat behov av tips!!!
Jag började med att såga på frihand med sticksåg sen köpta jag en "linjal" som man kunde spänna fast för att följa med en sticksåg eller cirkelsåg. Men ack,,, sågen drog i alla fall iväg bort från linjalen o gick inte att styra tillbaka ..... *suck*
Vad är det som blir fel???
Sågen (en dewalt typ ny)
Mina sågblad??? (Ger ett jättefint snitt upptill men inte på undersidan, fast det inte är ett bakvänt laminatblad)
Eller,,, ve o fasa är det JAG som gör fel ???
Vi har även en cirkelsåg även den en dewalt, kan detta gå bättre???
Vad ska jag göra???? Tips om verktyg eller tillvägagångssätt eller vad som helst... snälla :'(
Blir tokig!
Jag försöker såga till passbitar till mitt IKEA-kök men det går inge bra!!!
Ska även såga bänkskivor senare. Har sågat hål för diskbänk o det gick bra,, behövde ju inte vara spikrakt då...
Jag är i desperat behov av tips!!!
Jag började med att såga på frihand med sticksåg sen köpta jag en "linjal" som man kunde spänna fast för att följa med en sticksåg eller cirkelsåg. Men ack,,, sågen drog i alla fall iväg bort från linjalen o gick inte att styra tillbaka ..... *suck*
Vad är det som blir fel???
Sågen (en dewalt typ ny)
Mina sågblad??? (Ger ett jättefint snitt upptill men inte på undersidan, fast det inte är ett bakvänt laminatblad)
Eller,,, ve o fasa är det JAG som gör fel ???
Vi har även en cirkelsåg även den en dewalt, kan detta gå bättre???
Vad ska jag göra???? Tips om verktyg eller tillvägagångssätt eller vad som helst... snälla :'(
Det är absolut cirkelsågen du ska använda till det här. Det kommer gå mycket bättre!
Sticksågen använder du egentligen bara till sånt där du inte kommer åt med cirkelsågen, tex hålet för diskbänken.
En grundregel när det gäller sticksågar brukar också vara att man ska såga med den "fula" sidan av materialet mot sågen, dvs den sidan som inte kommer synas. Den sidan får nämligen alltid ett fulare snitt.
Sticksågen använder du egentligen bara till sånt där du inte kommer åt med cirkelsågen, tex hålet för diskbänken.
En grundregel när det gäller sticksågar brukar också vara att man ska såga med den "fula" sidan av materialet mot sågen, dvs den sidan som inte kommer synas. Den sidan får nämligen alltid ett fulare snitt.
Produkter som diskuteras: "maskeringstejp"
Sinuz smart maskeringstejp
UV-resistent tejp med trackfinder
49 kr inkl moms
Läs mer
Jag kapade vår bänkskiva med en ganska enkel cirkelsåg. Som nämnt ska man såga från baksidan och se till att inte slarva med riktskenan. Men, en sak till, se till att sågdjupet är rätt inställt. Klingan ska bara gå igenom någon (2 eller så) millimeter. Har du för stort sågdjup så blir snittet sämre med mer flisor.
/O
/O
Riktskena är någon rak linjal som du monterar så att du kan föra cirkelskenan emot för att lyckas såga rakt, lämna in för att en verkstad kan vara en bra lösning men det tar ofta lite tid att hitta en som man vill anlita. Det går betydligt fortare om man själv sågar.
Guran1
Guran1
Bosch har dessutom speciella sticksågblad som är precis så breda att dom passar i styrrullen på sticksågen. Allt för att snittet skall bli korrekt och för att undvika att bladet vandrar. Används för vinkelräta snitt
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden