Hej!

Blir tokig!

Jag försöker såga till passbitar till mitt IKEA-kök men det går inge bra!!!
Ska även såga bänkskivor senare. Har sågat hål för diskbänk o det gick bra,, behövde ju inte vara spikrakt då...

Jag är i desperat behov av tips!!!

Jag började med att såga på frihand med sticksåg sen köpta jag en "linjal" som man kunde spänna fast för att följa med en sticksåg eller cirkelsåg. Men ack,,, sågen drog i alla fall iväg bort från linjalen o gick inte att styra tillbaka ..... *suck*

Vad är det som blir fel???
Sågen (en dewalt typ ny)
Mina sågblad??? (Ger ett jättefint snitt upptill men inte på undersidan, fast det inte är ett bakvänt laminatblad)
Eller,,, ve o fasa är det JAG som gör fel ???

Vi har även en cirkelsåg även den en dewalt, kan detta gå bättre???

Vad ska jag göra???? Tips om verktyg eller tillvägagångssätt eller vad som helst... snälla :'(

Det är absolut cirkelsågen du ska använda till det här. Det kommer gå mycket bättre!
Sticksågen använder du egentligen bara till sånt där du inte kommer åt med cirkelsågen, tex hålet för diskbänken.
En grundregel när det gäller sticksågar brukar också vara att man ska såga med den "fula" sidan av materialet mot sågen, dvs den sidan som inte kommer synas. Den sidan får nämligen alltid ett fulare snitt.

Tack för det svaret,, jag ska prova med cirkelsågen istället!!! :-/

Spänn fast en riktskena på baksidan med hjälp av skruvtvingar och såga med cirkelsåg.
Låt sågen arbeta lugnt, så flisas inte arbetsstycket upp så mycket.

Och såga med baksidan uppåt. När bladet/ klingan rör sig så skall tänderna jobba "mot materialet" om du förstår hur jag menar? Är du osäker så tag en gammal skiva och prova på, så ser du i vilket läge du får det bästa resultatet.

Ok!

Jag ska ta fram cirkelsågen, vända skivan upp och ner, skruva fast en riktskena och såga lungt!

Testar ikväll eller i helgen.. lite hopp har man ju fått!!!
Tack alla ni som tipsat!!! (O tänk vad man lär sig här!!! :D )

Min erfarenhet är att det brukar bli ett bättre snitt om du tejpar med tex maskeringstejp och sågar i den . Sen finns det en såg som gör det lekande lätt Festool TS55 :D

Jag kapade vår bänkskiva med en ganska enkel cirkelsåg. Som nämnt ska man såga från baksidan och se till att inte slarva med riktskenan. Men, en sak till, se till att sågdjupet är rätt inställt. Klingan ska bara gå igenom någon (2 eller så) millimeter. Har du för stort sågdjup så blir snittet sämre med mer flisor.

/O

Vad menar ni med riktskena? och vart kan man isåfall köpa en sån?

Funderar på att be att få hjälp med sågningen på brädgården istället tror inte de tar alldeles för mycket?

Riktskena är någon rak linjal som du monterar så att du kan föra cirkelskenan emot för att lyckas såga rakt, lämna in för att en verkstad kan vara en bra lösning men det tar ofta lite tid att hitta en som man vill anlita. Det går betydligt fortare om man själv sågar.

Guran1

Riktskena kan köpas på K-rauta, bauhaus m.m finss i flera olika längder.
Guran1

Bosch har dessutom speciella sticksågblad som är precis så breda att dom passar i styrrullen på sticksågen. Allt för att snittet skall bli korrekt och för att undvika att bladet vandrar. Används för vinkelräta snitt

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.