4 307 läst ·
52 svar
4k läst
52 svar
Såg ni PLUS om golvvärme?
Sweli skrev:När det var dags att börja att bygga huset (betong).
Läste jag en massa rapporter om just golvvärme och grundkonstruktion.
Det gjorde att vi la 30cm isolering i grunden (Stockholm)
Det är det optimala dimension om man ska ha golvvärme.
Vi har lagt klinker i hela bottenvåningen så vi kommer inte att ha problem med värmeförlust.
På övervåningen har vi också golvvärme. I några rum har vi parkett. I vårt sovrum och badrummen är det klinkers.
Vi har bergvärme och välisolerat tak och väggar.
Vi har bott nu 2 år i huset.
Jag såg inte Plus, men av egen erfarenhet:
Innomhusklimatet är underbar, visst känns huset ibland varmare några dagar en andra, men samma problem hade jag i tidigare hus med bara element.
Varken element eller golvvärme hinner ställa in sig hela tiden vid den perfekta temperaturen.
Efter 2 år i de rum vi har parkett ser vi inga sprickor överhuvudtaget.
Fördelarna jag upplever:
Jag kan moblera rummen utan att behöva ta hänsyn till element.
Slipper damma av element.
Skönt att gå på varma golv. Detta upplever vi mera där vi har klinkers.
Fötterna reglerar värmen i kroppen.
På vinter att gå på varma golv gör att man känner sig varm i kroppen, på samma sätt på sommar är det svalt på golvet, känner inte kroppen att det är så varmt.
Om jag skulle bygga nytt hus igen, skulle jag absolut ha golvvärme.
Det viktigaste är att man isolerar tillräckligt mycket under grunden.
Tack för de lugnande orden, eftersom vi nu har lagt ner slingorna på plattan.Dock 35 cm isolering under...
ClasseClas skrev:
Håller fullständigt med.
Vi har rumsreglering med termostater i alla rum, hall och tvättstugan.
Där vi inte har dock är i badrummen och biutrymmen, där man styr från fördelarna.
I badrummen ångrar jag lite att jag lyssnade på installatörerna. Jag skulle vilja ha termostat där också idag.
Ett till inlägg i debatten:
http://www.viivilla.se/articles.asp?articleid=1894&categoryid=156&mode=ShowArticle
Många som vill skrämmas att golvärme inte är bra för huset... Men om man bara har rejält med isolering ska det väl va lugnt...?
http://www.viivilla.se/articles.asp?articleid=1894&categoryid=156&mode=ShowArticle
Många som vill skrämmas att golvärme inte är bra för huset... Men om man bara har rejält med isolering ska det väl va lugnt...?
Bara lite om luftfuktare.
Se upp med (som det tidigare sagts) bakteritillväxt och annat som det alltid blir i stillaståendevatten.
Driftkostnad, att få 1 liter (kg) vatten till vattenånga kostar cirka 700W.
Det är så att oavsett om man kokar upp vattnet i luften eller låter det dunsta så kostar det värmeenergi (uppvärming + ångbildningsenergi).
Bara ytterligare en sak att tänka på.
Se upp med (som det tidigare sagts) bakteritillväxt och annat som det alltid blir i stillaståendevatten.
Driftkostnad, att få 1 liter (kg) vatten till vattenånga kostar cirka 700W.
Det är så att oavsett om man kokar upp vattnet i luften eller låter det dunsta så kostar det värmeenergi (uppvärming + ångbildningsenergi).
Bara ytterligare en sak att tänka på.
Det är väl inget problem att sätta in en radiator. Köp en 42 tums plasmaskärm så har du ett snyggt element på 375 watt!M@ZE skrev:
Visst är det så, har alltid varit och kommer kanske alltid att vara. Jag tror att problemet är golvvärme i kombination med dåligt golv. Vore intressant att veta vad det var för golv. Vad jag förstod var det på några få ställen som parketten släppt från stommen. Funderar på om det även kan ha med klicktekniken att göra som ju faktiskt är rätt ung. Möjligt att dessa kan röra sig mer än limmat golv. Känns rätt långsökt men vem vet. Kan ju även vara det motsatta.AndersG skrev:
Får väl göra som Fasting65 och lägga in riktig parkett.
"Vad jag förstod var det på några få ställen som parketten släppt från stommen"
Är det så så är det värre. Jag menade glipor mellan (perkett)bräderna. Men det säger väl sig självt att om man bränner på så att man får blåsor under fötterna så kommer golvet att reagera.
Även "riktiga" parkettgolv får springor på vintern. Trä lever. Det är bara så..
Är det så så är det värre. Jag menade glipor mellan (perkett)bräderna. Men det säger väl sig självt att om man bränner på så att man får blåsor under fötterna så kommer golvet att reagera.
Även "riktiga" parkettgolv får springor på vintern. Trä lever. Det är bara så..