Jag är less på dessa tafliga mäklare, och tänker försöka sälja min bostadsrätt själv, Några falll gropar mna bör se upp för? Kontrakt finns det bra färdiga att köpa i exempelvis bokhandeln? Har ni tagit någon form av handpenning? hur har ni gjort med betalningen, postväxel eller har ni löst det på något annat sätt?? Jag vet sedan tidigare att kontraktet kommer att skrivas på tillsammans med personer från bostadsrättsföreningens styrelse, då de är noga med att allt skall gå rätt till.

Ta kontakt med en mäklare för själva överlåtelsen. Det bör inte kosta många tusenlappar.

Hej

Jag och frugan har ägt två bostadsrätter de senaste tio åren, och har sålt båda. I första fallet försökte vi först sälja privat, men gav upp eftersom det var svårt att hitta köpare, trots idog annonsering i flera tidningar samt lappar på stora företag i närheten (mäklaren lyckades bättre). Den andra lägenheten anlitade vi mäklare för direkt. Vi köpte dock båda bostadsrätterna privat.

Ja, det finns kontrakt att köpa i välsorterade bokhandlar. Googla också och kolla vad du kan hitta - det är alltid bra att få fler idéer.

Handpenning ska du absolut ta. 10% vid kontraktskrivandet är standard. Handpenningen betalas lämpligtvis som postväxel. Överlåtelsen brukar ske på köparens bank, så då hjälper de till med överföringen (köparen bokar tid).

Är du säker på att BRF är med vid kontraktskrivandet? I samband med våra bostadsrättsaffärer har BRF varit inblandad vid senare tillfälle: först skriver köpare och säljare ett kontrakt, varefter köparen själv får gå till BRF och bli godkänd. I vårt senaste kontrakt stod det något om att ifall köparen inte omedelbart blir godkänd har säljaren rätt att omedelbart avbryta köpet (säljaren vill inte behöva vänta långa tider medans köparen överklagar).

I övrigt skulle jag vilja säga att jag som säljare bara haft positiva erfarenheter av att sälja via mäklare. Det är mycket att tänka på vid en bostadsrättsaffär, och åtminstone våra mäklare har varit duktiga på sitt jobb. Dessutom är deras kontaktnät oslagbart, och åtminstone i vårt område är exponering på hemnet praktiskt taget ett krav om man vill nå ut till många. Jag tror definitivt att det har lönat sig ekonomiskt att anlita mäklare i våra fall, men hur läget ser ut just där du bor har jag givetvis ingen aning om. Du känner ingen som kan rekommendera en mäklare de varit nöjd med där du bor?

Lycka till med säljandet!

Du kan ju ta hjälp av t.ex. Hemverket så får du kontrakt och annons på Hemnet billigt.

H
En vanlig mäklare gör ingenting billigt. Hemverket eller Privatmäklaren sköter det juridiska och avtalsmässiga och du kan själv välja vilken nivå du vill ha på hjälpen. Fördelen är att du får ut annonserna på Bospindeln, Boligan och mäklarnas egna Hemnet.

Vi tog en handpenning dagar efter vunnen budgivning. Då stod det även på bankpappret att resterande summa skall betalas "098098"bla bla.. och båda skrev under. Så det blev ett kontrakt på själva bankkvittensen från handpenningen. Sen vill nog bostadsrättsföreningen ha personnummer på den nya ägaren innan allt slutförs. (bara en tanke)

Sen träffades vi på banken den dagen vi skulle få resterande pengar och förde över dem. Gick hur bra som helst.
Vi annonserade på blocket och hade två datum utsatta för visning och bad folk ringa för att få veta tiden.
För oss gick det kanon =)

Lycka till!

En stor del av de arvode en mäklare tar ut går till annonsering och marknadsföring av lägenheten. Det kan tyckas vara ett ytterst enkelt jobb, men det är sällan en privatperson kan synas med sitt objekt i större tidningar etc. Mäklaren har oftast koll på hur utbudet och efterfrågan är på den lokala marknaden.

Byggboom skrev:
En stor del av de arvode en mäklare tar ut går till annonsering och marknadsföring av lägenheten.
Annonseringen i lokaltidningar (för jag antar att det är det du menar) är ju mer en reklam för mäklarfirman. Det finns väl inte en människa som letar bostad i detta land som inte har järnkoll på Hemnet? Att man skulle snubbla på den perfekta bostaden i lokaltidningen låter ytterst otroligt.

Jag gjorde det - alltså snubblade över villan som jag senare köpte via en annons i lokaltidningen, trots att jag ofta kollat hemnet. Fattade inte hur jag missat den innan.

Lokaltidningens mäklarannonser är absolut ett bra komplement till hemnet. Vi som hänger på byggahus.se använder förmodligen hemnet mycket, men visst finns det folk som föredrar pappersmedier!

Är själv Hemnetknarkare boende i Stockholms innerstad, men vet att det är många som är mindre hängivna Hemnet än vad jag själv är - framförallt de som ännu inte vet att de letar efter en ny bostad.

Ett exempel på "lokaltidning" är ju DN Bostad som går ut till 1.5m hushåll tror jag... Men visst är det reklam för firman.

För det första så är det inte många banker som är sugna på att ge ett lån till en bostad som inte går via mäklaren. Vet att min egen har som krav att affären skall gå genom en mäklare.

Jag personligen skulle aldrig köpa en lägenhet via en privatperson. Ända gången är om det skulle vara ett riktigt drömhus, fast i det fallet hade jag bara blivit fundersam vad för något som är fel med huset i och med att säljarna inte går genom en mäklarfirma.

Sedam skulle det känns lite knepigt att kolla på en bostad som säljaren visar. En lägenhet är väl lite lättare än ett hus men det skulle ändå kännas lite knepigt. Skulle jag sålt privat hade jag använt mig av exempelvis hemverket, utan nu ha direkt koll på hur det fungerar mer i detaljnivå:). Dock ser vissa annonser ut som fan där med gräsliga bilder från en privatpersons 5 år gamla mobilkamera och så vidare.

Lägenheten har hittat en ny ägare, blocket plus lokaltidning, några problem att ta hand om visningarna tyckte jag inte att det var, jag kan ju objektet mycket bättre än någon mäklare. Möjligen hade det kommit mer folk å tittat, kanske hade priset blivit högre om jag anlitat en mäklare men min bedömning är att det i så fall hade försvunnit i form av mäklar arvode. Förvånad att inte fler säljer utan mäklare det är ju inte direkt rymdfysik att sälja en lägenhet, är ungefär lika svårt som att sälja en begagnad bil.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.