Jag är ensambarn och har inga syskon. Om de som bor i följande två bostäder (i södra Sthlm) inte själva har hunnit sälja, vilket ingen av dem är intresserad av att göra för tillfället, så kommer jag när det blir dags (om flertalet år får vi hoppas) att få ärva dessa båda bostäder.

Bostäderna ifråga är dels en villa byggd 1973-74 och inköpt av nuvarande ägare i jan 1989 samt en bostadsrätt byggd runt mitten av 1960-talet och inköpt av nuvarande ägare i sep 1995.

Till villan finns dessutom ett tillhörande lån som i dagsläget ligger på runt 800.000 kr.

Vi förutsätter/utgår från att reglerna och lagarna ser ut som idag.

Om jag då väljer att sälja för att sedan köpa nytt gör jag då en förlust? Kommer jag då att ha råd med en bostäder av samma värde? Hur mycket skulle skatten bli för respektive bostad om båda skulle säljas nu på studs? Skulle det alltså bli en mer lönsam affär om jag skulle behålla en eller båda och bosätta mig i den ena och hyra ut den andra kanske?

Värdet på likvärdiga lägenheter i samma brf ligger idag på runt två miljoner kr. Likvärdiga villor i området ligger på mellan 5-10 miljoner kr beroende på skick och storlek.

Hur skulle ni själva ha gjort om ni fick ärva bostäder med detta värde och denna värdeökning?
 
  • En bild på en kvittens från Svensk Fastighetsförmedling daterad 1995, med överstrukna personuppgifter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kvitto från Svensk Fastighetsförmedling för månadsavgift på bostadsrätt, daterat 1995.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Dokument från mäklare med avräkning för köparen daterat 1995, kontrakt och tillträdesdatum synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild av ett köpekontrakt för en fastighet från Svensk Fastighetsförmedling, daterat 1995, med svartmarkerade känsliga uppgifter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En liggande pappersdokument med svarta överstrykningar för att dölja känslig information.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Objektsbeskrivning för en villa byggd 1973-74 med tomtyta och bostadsyta, inklusive befintliga lån och uttagna pantbrev.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Du kommer ju beskatta alla vinst som gjorts genom åren, så på så sätt har du inte råd med en bostad med samma värde.
 
S johd01 skrev:
Du kommer ju beskatta alla vinst som gjorts genom åren, så på så sätt har du inte råd med en bostad med samma värde.
Fast skatten bör väl gå att skjuta upp tänker jag?
 
M MGA89 skrev:
Fast skatten går väl att skjuta upp tänker jag?
Ja om du köper något dyrare (samma år, tror jag), men då får du betala 2,4% ränta på skatteskuldan varje år (dras vid deklarationen)
 
S johd01 skrev:
Ja om du köper något dyrare (samma år, tror jag), men då får du betala 2,4% ränta på skatteskuldan varje år (dras vid deklarationen)
Detta system med kapitalvinstskatt låter ju helt sinnessjukt egentligen.
 
  • Gilla
jonmo
  • Laddar…
Det är inte så underligt. Du betalar skatt på vinsten. Du betalar ju även skatt på din lön! När det gäller uppskjutande av reavinstskatt förutsätts det att du varit mantalsskriven på fastigheten minst 12 månader (är lite osäker på antalet månader). I ögonblicket diskuteras slopandet av ränta på uppskjuten reavinst men det gäller isåfall först 2022.
 
  • Gilla
Hasse C
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Det är inte så underligt. Du betalar skatt på vinsten. Du betalar ju även skatt på din lön! När det gäller uppskjutande av reavinstskatt förutsätts det att du varit mantalsskriven på fastigheten minst 12 månader (är lite osäker på antalet månader). I ögonblicket diskuteras slopandet av ränta på uppskjuten reavinst men det gäller isåfall först 2022.
Så jag måste i så fall alltså bo i bostaden i minst ett år innan jag kan få skjuta upp skatten vid en försäljning?
 
M MGA89 skrev:
Så jag måste i så fall alltså bo i bostaden i minst ett år innan jag kan få skjuta upp skatten vid en försäljning?
Kolla först. Så var det i alla fall tidigare.
 
M MGA89 skrev:
Så jag måste i så fall alltså bo i bostaden i minst ett år innan jag kan få skjuta upp skatten vid en försäljning?
Men om räntan på uppskovet är 2.4% så är det ju billigare att betala skatten direkt och låna pengarna du skattar bort. En ränta under 2.4% är ju inget problem att få i dagsläget. Detta förutsätter såklart att din inkomst tillåter ett större lån.
 
  • Gilla
Hasse C
  • Laddar…
Henkan Sundberg Henkan Sundberg skrev:
Men om räntan på uppskovet är 2.4% så är det ju billigare att betala skatten direkt och låna pengarna du skattar bort. En ränta under 2.4% är ju inget problem att få i dagsläget. Detta förutsätter såklart att din inkomst tillåter ett större lån.
Så hur man än väljer att göra så blir det en förlustaffär?
 
Magnus E K
Sälj båda och köp något betydligt billigare i glesbygd (eller utomlands) och använd resten av pengarna för att slippa jobba (eller slippa välja jobb efter lön).
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
M MGA89 skrev:
Så hur man än väljer att göra så blir det en förlustaffär?
Vad menar du med förlustaffär? Betala skatt måste vi alla göra på ett eller annat sätt tyvärr. Jag bara belyser att med de låga räntor vi har på bolån just nu så är det ingen vinst med att skjuta på skatten.
 
  • Gilla
Hasse C och 2 till
  • Laddar…
M MGA89 skrev:
Så hur man än väljer att göra så blir det en förlustaffär?
Om du ska försöka sälja dem med "förlust" för att slippa skatten så är det enda du komma uppnå att bryta mot lagen.

Istället för att försöka undvika skatt så uppskatta att din föräldrar har gjort väldigt bra bostadsaffärer och njuta av pengarna som blir kvar. Vilket fortfarande är miljonbelopp

Och personligen hade jag inte funderat på detta när mina föräldrar fortfarande lever.
 
  • Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
Niklasloow Niklasloow skrev:
Om du ska försöka sälja dem med "förlust" för att slippa skatten så är det enda du komma uppnå att bryta mot lagen.

Istället för att försöka undvika skatt så uppskatta att din föräldrar har gjort väldigt bra bostadsaffärer och njuta av pengarna som blir kvar. Vilket fortfarande är miljonbelopp

Och personligen hade jag inte funderat på detta när mina föräldrar fortfarande lever.
Men den dagen då de inte finns mera (jag hoppas att det dröjer länge innan det sker) kommer ju att komma och då vill jag veta hur jag bör gå till väga för i en sådan situation kanske man inte orkar ta tag i dessa saker på ett korrekt och bra sätt tänker jag samt att det bör gå fort kanske i och med att bostäder kostar pengar varje månad.

Att sälja med förlust är ingen idé att göra, det tjänar jag knappast på. Men kanske finns det en gräns för hur billigt jag kan sälja och samtidigt tjäna så mycket som möjligt på det hela efter skatt. Som säljare är man väl fri att sätta vilket pris man vill eller? Så jag måste väl inte sälja till marknadspris tänker jag? Alltså om man på det sättet kan få ner skatten och ändå få så hög summa som möjligt kvar efter avdragen skatt.

Skulle min egen ekonomi då se ut som idag (student) så skulle jag själv ej ha råd att betala månadskostnaden på ens en av bostäderna. Eller det beror på hur mycket villan kostar per mån vilket jag ej är insatt i. Dock om jag ej bor i den så minskar ju kostnaden för vatten, el och värme tänker jag. Men man får ju kanske inte ha en hyresrätt samtidigt som man äger en bostad. Kanske görs undantag vid arv av bostad men jag vet inte.
 
Redigerat:
Magnus E K Magnus E K skrev:
Sälj båda och köp något betydligt billigare i glesbygd (eller utomlands) och använd resten av pengarna för att slippa jobba (eller slippa välja jobb efter lön).
Så kan man också göra, men skulle jag få ärva båda med kort tids mellanrum så har jag ju säkert, även efter avbetald skatt, råd med i alla fall en lägenhet eller litet radhus (kanske) eller något hus som inte ligger i Stockholm eller annan storstad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.