Byggahus.se

Sälja bostadsrätt nu, inflytt 1 feb, deklarera 2022?

1. N
    Medlem · Norrköping · 287 inlägg

naggen

Medlem
    Jag vet att reglerna är som så att man ska deklarera året efter att man säljer en lägenhet eller hus, även om tillträder blir året efter.
    Dvs kontraktsskrivning november 2020, tillträde feb 2021 blir deklaration maj 2021.

Eller extremexemplet:
    Kontraktsskrivning dec 2020, tillträde augusti 2021,
    deklaration och skatt maj 2021 (dvs innan man fått alla pengar)

Nu till saken.
    Har en bekant som gjort slut med sin partner i år och de sålde sin lägenhet de precis flyttat in, såldes i juni 2020.
    Han köpte även en mindre lägenhet för några år sedan (nyprod) som står klar nu och som han fått nycklarna till.
    Den vill han dock sälja snarast möjligt, då han fått jobb på annan ort.

Saken är den att han tror att det ser konstigt ut från skatteverkets synvinkel om han säljer 2 st nyproducerade lägenheter samma år som han tillträtt dom.
    Han är rädd att de ska tro att han köpt i spekulation (som ju inte är helt ovanligt) och att det ses som näringsverksamhet och att det blir mkt mer skatt.

Visst, han har ju bra förklaringar på allt ifall frågan skulle komma på tal men han är ändå inte bekväm med det.
    Så, han vill inte deklarera båda samma år.

Antingen så får han ju vänta 3-4 månader och sen sälja med hjälp av mäklare och det, tillträdet blir kanske då i april nästa år om allt går enligt plan. Det kan också dra ut på tiden ytterligare månader.
    Nackdelen är bara att han har räntekostnader och månadsavgiften en bra bit in på nästa år vilket inte känns jättekul. Att hyra ut den i andrahand verkar bökigt, föreningen verkar inte vilja gå med på det heller.

Men finns det andra alternativ?
    Jag tänker om man kan lägga ut den redan nu som ”kommande” på Hemnet (via mäklare då) och se om man får napp. Om ngn intressent dyker upp så kan man signera kontrakt nu och sätta tillträdet till 1 feb tex.
    Egentligen ska det ju då deklareras 2021 om kontraktet är skrivet innan årsskiftet, men, kommer någon någonsin märka det?
    Sedan deklarerar han ju som vanligt för denna då 2022 när deklarationen kommer.

2. C
    Medlem · 9 129 inlägg
    Ha ha, det låter riktigt dumt att medvetet uppge falska uppgifter i deklarationen för att undvika en så gott som obefintlig risk att bli misstänkt för att sålt en lägenhet i ren spekulation. :seenoevil:

• Laddar…
  3. N

naggen

Medlem
    Alltså, bara deklarera 2022 istället för 2021.

obefintlig risk? Tror du inte Skatteverket höjer på ögonen och börjar ställa frågor om man säljer 2 bostadsrätter samma år?
    Hör väl knappast till vanligheterna?

4. Isakare
    Medlem · Stockholm · 3 099 inlägg

Isakare

Medlem
    Hur undviker man att skatteverket får reda på att man sålt ??
    När jag sålt har det stått på deklarationen "Du ska deklarera försäljning av bostad"
    Hur de har fått reda på det har jag inte en aning om.

5. C
    Medlem · 9 129 inlägg
    Man skall aldrig säga aldrig, men nej, det tror jag faktiskt inte. Men om de skulle göra finns det ju som du säger en bra förklaring som är lätt att "bevisa".

6. N

naggen

Medlem
    jag vet inte exakt, men antar att de får en signal från bostadsrättsföreningen om att en lägenhet bytt ägare.
    Men antar att de får signalen att en bostadsrätt bytt ägare 1 feb 2021 och således Skriver ”du ska deklarera bostad” när deklarationen kommer 2022.

7. 1
    Medlem · Stockholm · 470 inlägg

16386

Medlem
    Det stämmer. Bostadsrättsföreningen skickar in en kontrolluppgift till Skatteverket med uppgifter om försäljningen, inklusive pris och datum.

• Laddar…
  8. N

naggen

Medlem
    Okej vad bra. Vad står det för tid och datum där menar du?
    När tillträdet sker enbart eller även när kontraktet skrevs?

9. 1

16386

Medlem
    Jag kommer inte ihåg om tillträdesdagen är med - men pris och försäljningsdagen är med.

10. N

naggen

Medlem
    Med försäljningsdagen menar du den dagen man skrev kontraktet?

11. 1

16386

Medlem
    Ja. Det är då försäljningen sker - på tillträdesdagen sker själva överlämningen, men försäljningen, den bindande överenskommelsen, sker när köpare och säljare skriver under avtalet.

12. N

naggen

Medlem
    okej då blir det svårt med andra ord.
    Han får nog vänta tills nästa år då.

13. H
    Moderator · Stockholm · 43 099 inlägg

hempularen

Moderator
    Men det är väl ändå lite onödigt. Sannolikheten för att skattemyndigheten överhuvudtaget reagerar är liten, och om de reagerar, så borde det räcka med en enkel förklaring. På den nyproducerade lägenheten blir det väl knappast någo vinst att skatta för. De flest med ”nyproduktionsproblem” har väl snarare problem med att värdet vid tillträde är lägre än priset man bundit sig för.

14. K
    Lägenhetsfixare · stockholm · 1 890 inlägg

klimt

Lägenhetsfixare
    Jag har svårt att se vad problemet är. Om man har en relevant förklaring till att sälja två bostäder under samma år så kan det knappast ses som näringsverksamhet. Jag vet inte om den nybyggda bostaden ger någon vinst, men om det är så beskattas den vinsten högre, det akn ju vara vårt att tänka på. Om man väntar till nästa år med en försäljning är det på en annan marknad. Priserna kan ha gått upp, det är bra i så fall, men de kan också ha gått ner, så det är en risk att vänta.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.