90 700 läst ·
139 svar
91k läst
139 svar
Säkringsändring från 20A till 16A, dyrt ?
Olika nätbolag har ju olika avgifter men i ditt exempel betalar du ju kanske 435 kronor till Boo helt i onödan, om så är fallet är det ju en enkel åtgärd att slippa. Gäller ju såklart att vara säker på att säkringssänkningen vekligen räcker till innan den utförs bara.J jocke31 skrev:
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 2 016 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 2 016 inlägg
Vattenfall tar 4 330:- för 16 A och 34 öre/kWh i överföringsavgift.J jocke31 skrev:
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 2 016 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 2 016 inlägg
Helt klart värt att undersöka om det inte går att fördela om förbrukarna mellan faserna för att nå ett jämnare uttag.R r.kaden skrev:Hej, vi har 7000 kWh per år med 25A säkring. Vi tänkte också gå nere till 16A men jag har först kollat med en el-logger som mäter i sekundtakt. Varje morgon har vi en 30s peak med 21A på en fas. Kolla det först. (Får man inte bara testa med 16A utan att registrera?)
Vi kommer installera en ACE från ferroamp. Den balanserar strömuttaget över alla faser.
Är det exakt samma tid och vet ni på vilken/vilka fas/er peak inträffar på. Isf. bör man enkelt kunna ta reda på vad som slukar ström.R r.kaden skrev:Hej, vi har 7000 kWh per år med 25A säkring. Vi tänkte också gå nere till 16A men jag har först kollat med en el-logger som mäter i sekundtakt. Varje morgon har vi en 30s peak med 21A på en fas. Kolla det först. (Får man inte bara testa med 16A utan att registrera?)
Vi kommer installera en ACE från ferroamp. Den balanserar strömuttaget över alla faser.
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 2 016 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 2 016 inlägg
20 A kostar 6 050:- hos Vattenfall. Uppgiften om överföringsavgift var mest för att jämföra med Boo energi som ligger på betydligt lägre nivå även där.J jocke31 skrev:
Vattenfall 34 öre/kWh (enkeltariff)
Boo energi 18,75 öre/kWh vid 16 A och max 10 000 kWh i årsförbrukning och
16,25 öre/kWh vid större förbrukning än 10 000 kWh.
Slutsats: Vattenfall är sjukt mycket dyrare.
Ja, verkligen. Märkligt att det skiljer så mycket.N Nalleman64 skrev:20 A kostar 6 050:- hos Vattenfall. Uppgiften om överföringsavgift var mest för att jämföra med Boo energi som ligger på betydligt lägre nivå även där.
Vattenfall 34 öre/kWh (enkeltariff)
Boo energi 18,75 öre/kWh vid 16 A och max 10 000 kWh i årsförbrukning och
16,25 öre/kWh vid större förbrukning än 10 000 kWh.
Slutsats: Vattenfall är sjukt mycket dyrare.
Jag har ett hus med ganska lika förutsättningar som dig TS. Enplanshus byggt 2006, 125 m2, 15000 kWh per år.
När vi flyttade in var det 20A säkringar i huset och en av de första kostnadsbesparande åtgärderna jag gjorde var att säkra ner till 16A. Jag fick aldrig napp på Offerta så jag mailade några lokala elfirmor och fick pris på 900 kr före ROT. Jag har Eon som nätägare och årlig besparing är ca 1400 kr per år.
Jag började med att skruva i 16A-säkringar första vintern för att testa att det skulle hålla, och det gjorde det. Någon gång gick en säkring när vi körde ugn, micro, tvättmaskin och diskmaskin samtidigt när elpatronen i frånluftsvärmepumpen gick igång, vilket den gör efter att vi duschat eller spolar mycket varmvatten.
Vi har ingen effektvakt på frånluftsvärmepumpen, så jag kopplade om effekten på elpatronen från 8 kW till 6 kW för att få ner topparna lite. Efter det har säkringen aldrig gått.
Sedan ett halvår tillbaks har vi dessutom kompletterat med en luftvärmepump vilket gör att elpatronen i flvp kan stängas av helt. Nu kan samtliga hushållsapparater vara igång samtidigt utan att en säkring går.
Vi loggar husets totala elförbrukning i realtid med Eliq, då får man en väldigt bra bild av hur topparna ser ut. Sedan luftvärmepumpen installerades är den högsta toppen endast 8000 W.
När vi flyttade in var det 20A säkringar i huset och en av de första kostnadsbesparande åtgärderna jag gjorde var att säkra ner till 16A. Jag fick aldrig napp på Offerta så jag mailade några lokala elfirmor och fick pris på 900 kr före ROT. Jag har Eon som nätägare och årlig besparing är ca 1400 kr per år.
Jag började med att skruva i 16A-säkringar första vintern för att testa att det skulle hålla, och det gjorde det. Någon gång gick en säkring när vi körde ugn, micro, tvättmaskin och diskmaskin samtidigt när elpatronen i frånluftsvärmepumpen gick igång, vilket den gör efter att vi duschat eller spolar mycket varmvatten.
Vi har ingen effektvakt på frånluftsvärmepumpen, så jag kopplade om effekten på elpatronen från 8 kW till 6 kW för att få ner topparna lite. Efter det har säkringen aldrig gått.
Sedan ett halvår tillbaks har vi dessutom kompletterat med en luftvärmepump vilket gör att elpatronen i flvp kan stängas av helt. Nu kan samtliga hushållsapparater vara igång samtidigt utan att en säkring går.
Vi loggar husets totala elförbrukning i realtid med Eliq, då får man en väldigt bra bild av hur topparna ser ut. Sedan luftvärmepumpen installerades är den högsta toppen endast 8000 W.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Jag köpte huset för 20 år sedan, är 30 år gammalt, med luftburen värme, direktel och ftx.
Var säkrat med 20 A , bad en elfirma ett par kvarter bort att byta passdelarna till 16 A, la en hundralapp eller två i ett kuvert i mätarskåpet. Har inget minne av att någon säkring gått sen dess.
Var säkrat med 20 A , bad en elfirma ett par kvarter bort att byta passdelarna till 16 A, la en hundralapp eller två i ett kuvert i mätarskåpet. Har inget minne av att någon säkring gått sen dess.
Lämna ett par öl hos honom så du blir skuldfri.A aweste00 skrev:Då kom jag undan billigt. Jag fick hjälp av en elektriker jag känner, 10 minuters jobb och han skötte det administrativa med elbolaget. När jag frågade vad det kostade sa han att jag kunde bjuda på en öl nästa gång vi sågs på krogen, nu har det gått 10 år och jag har inte sett honom en enda gång....
N Nalleman64 skrev:Inte helt enligt regelboken men jag bytte passdelarna själv från 25A till 16A (en stor elförbrukare försvann så 16 räckte). Har god kännedom om el så det var ett helt ofarligt arbete för mig att utföra. Dessutom slapp elfirman en lång resa (bor på landsbygden).
Sedan skrev en elfirma intyg till nätbolaget. Kostnad 250:-. Är ganska många år sedan nu.
Nätbolaget själva utför inga säkringsändringar.
Nejdå, det var nog ingen brottslig handling, man intygar inte på något vis vem som bytt passkontakter, utan man anmäler en förändring av säkringsabbonemnget helt enkelt.GlennB skrev:
Möjligen gjorde Nalleman en olaglig sak, men det är inte heller helt säkert.
Om han bytte dessa "på uppdrag av elfirman/den behörige" så är det kanske helt korrekt, eller åtminstone i en gråzon.
Jag har skrivit mitt eget egenkontrollprogram på det viset att ifall jag säger åt en kund att denna kan göra vissa saker, så blir de med i mitt egenkontrollprogram för just detta.
Det var ju just det jag syftade på, själva bytet utfördes av någon utan behörighet.
Sen kan man tycka vad man vill om att det är så, men olagligt iaf, och troligen emot regler för elektrikern även om kanske inte ett lagbrott.
Och att skriva in kunder generellt i ett egenkontrollprogram är jag tämligen säker på att det är otillåtet av flera skäl.
Sen kan man tycka vad man vill om att det är så, men olagligt iaf, och troligen emot regler för elektrikern även om kanske inte ett lagbrott.
Och att skriva in kunder generellt i ett egenkontrollprogram är jag tämligen säker på att det är otillåtet av flera skäl.
Egentligen tänkte jag att jag skulle bidra med lite mer i tråden, för de som funderar över kostnad för säkringsändring.
Jag skickade precis iväg fakturan.
Och här var det två grannar (dessutom tidigare kunder till mig) som båda ville byta ner till 16A från 25A (de har dessutom fjärrvärme, radhus, inget garage osv så 25A är ju bara löjligt högt).
Så jag satt mig och gjorde anmälan för båda samtidigt (en anings mindre tid än att göra det två ggr vid olika tillfällen)
Sen åkte jag ut och bytte PK och säkringar samtidigt, naturligtvis.
De sa direkt att jag kunde skicka en enda faktura så delar de upp det sen mellan varandra - sparar också tid och bokföringskostnader för mig)
Så nu har jag skickat den, det blev en timme (delat på två då) och 6 st PK och 10 st säkringar, totalt 823 inkl moms, inget ROT (som jag inte håller på med för sådana här små jobb)
Den absolut mesta tiden blev ju tid i bilen, grossen, till deras radhus, därifrån.
Den näst största tidåtgången var anmälan, meddela vilka uppgifter jag behöver och plita in dom.
Jag tror att jag faktiskt lade lite över en timme totalt, men orkar inte bry mig mer, jag får se det som kundvård, bra relationer.
Vad gäller trådens ämne, så skulle jag tro att många elfirmor kör typ ett fast pris, som på ett ungefär motsvarar något mellan en och två timmar arbete.
Så jag tror att de flesta som beställer ett säkringsbyte kommer att få betala något i häraden 600-1200 kr, inkl moms.
Är det högre så leta efter en annan firma, är det lägre - grattis.
Jag skickade precis iväg fakturan.
Och här var det två grannar (dessutom tidigare kunder till mig) som båda ville byta ner till 16A från 25A (de har dessutom fjärrvärme, radhus, inget garage osv så 25A är ju bara löjligt högt).
Så jag satt mig och gjorde anmälan för båda samtidigt (en anings mindre tid än att göra det två ggr vid olika tillfällen)
Sen åkte jag ut och bytte PK och säkringar samtidigt, naturligtvis.
De sa direkt att jag kunde skicka en enda faktura så delar de upp det sen mellan varandra - sparar också tid och bokföringskostnader för mig)
Så nu har jag skickat den, det blev en timme (delat på två då) och 6 st PK och 10 st säkringar, totalt 823 inkl moms, inget ROT (som jag inte håller på med för sådana här små jobb)
Den absolut mesta tiden blev ju tid i bilen, grossen, till deras radhus, därifrån.
Den näst största tidåtgången var anmälan, meddela vilka uppgifter jag behöver och plita in dom.
Jag tror att jag faktiskt lade lite över en timme totalt, men orkar inte bry mig mer, jag får se det som kundvård, bra relationer.
Vad gäller trådens ämne, så skulle jag tro att många elfirmor kör typ ett fast pris, som på ett ungefär motsvarar något mellan en och två timmar arbete.
Så jag tror att de flesta som beställer ett säkringsbyte kommer att få betala något i häraden 600-1200 kr, inkl moms.
Är det högre så leta efter en annan firma, är det lägre - grattis.