9 402 läst ·
13 svar
9k läst
13 svar
Säker vatten och golvblandare
Kan man ha en golvblandare (se länk nedan för exempel) och ändå följa säker vatten? Någon viskade i mitt öra att det inte går, men det låter ju konstigt. Kan man inte bygga upp en klack och montera blandaren där?
http://www.hemvaruhuset.se/westerbergs-surf-badkarsblandare-p-564.html
http://www.hemvaruhuset.se/westerbergs-surf-badkarsblandare-p-564.html
Medlem
· västra götaland
· 1 016 inlägg
På ritningen och beskrivningen verkar det nästan som anslutningen är i sidan av pelaren, hur blir det då om man ska ha badkaret och blandaren mitt på golvet som i reklamen?
Men finns det något sätt att göra detta utan att bryta mot "Säker Vatten"? Skulle man kunna sätta rör från vägg (ovanför tätskikt), upphöjd något över golvet? Nämnas bör att vi kommer inte he den mitt på golvet, men den är så långt från väggen att man inte kan använda sig av en väggblandare, dock så lite avstånd från väggen att man aldrig kommer att egentligen gå där...
ja det blir ju kattskit av alltihopa 
Dom där golvblandarna går inte ihop med säkervatten...
Även om man gör en klack så blir det ju inte så snyggt och hur stabilt är det? måste vara mycket lätt att den blir böjd?
Dom där golvblandarna går inte ihop med säkervatten...
Även om man gör en klack så blir det ju inte så snyggt och hur stabilt är det? måste vara mycket lätt att den blir böjd?
Nja, mer att skruvarna blir utdragna med plugg och silikon om ungarna skulle få för sig något eller om en vuxen är klantig och ramlar.nino skrev:
Bastun ligger nära badkaret: fyllerisklordi skrev:
3 åring och nyfödd: bådar inte gott...
Jag kanske ska strunta i den där golvblandaren och flytta badkaret närmare bastuväggen, vi talar om 50 cm
Enligt nyaste säkervatten reglerna (var på utbildningen förra veckan) så är klackar förbjudna och alla rörgenomföringar i golv är förbjudna,
Det är ingen skillnad utan fortfarande säker vatten 2011:1 som gäller och antingen är din utbildare förvirrad eller dålig på att förklara. Det är förbjudet att dra rör i golv precis som tidigare men det finn som vanligt en vidare koppling vid renovering av befintlig anläggning.Pataradiata skrev:
Undantag kan göras om åtgärd för att ändra är orimlig i proportion till skaderisk. Avvikelserapport skall skrivas och under övrigt i egenkontrollen skall undantaget dokumenteras
Klicka här för att svara