Jag ska sadla på en 170mm regel på den 95mm regel som sitter i gavlarna nu.

Behöver jag lägga 170 reglen längsgående eller kan jag bara salda på dem på 95mm reglen som dom sitter nu?

Jag sätter isoleringen med förskjutna skarvar räcker det eller måste man lägga ett lager åt andra hållet?

Totalt blir isoleringstjockleken 265 mm i gavlarna.

Lägg ett lager åt andra hållet så du får korsade reglar. Det blir bäst så.
Efter som reglarna isolerar mycket sämmre änn isoleringen. Du kommer att få kallras där reglarna är.

Mikael_L
Kan du inte sätta den nya 170-regeln förskjutet jämfört med de gamla...
Dvs 170 mitt mellan två 95'or. Då bryter du också köldbryggan.

Om du hade tänkt att plasta in isoleringen så kanske du skall 1 120 och 1 45 istället och sätta plasten mellan 120 och 45, på det visset så kan du dra elledningar innanför plasten och slipper punktera plasten för att dra elledningarn. Om du då lägger de i kors så bryts köldbryggan rätt så bra, även om det är lite "bökigt" att fästa 120 liggandes...

- M

Gladh skrev:
även om det är lite "bökigt" att fästa 120 liggandes...
- M
Hej!

Vi funderar på att göra exakt likadant, Om man skall ha 120 liggandes så undrar jag om tanken är att sätta fast dem med tex vinkeljärn underifrån så att de vilar på dessa?

Eller vilka metoder funderade ni på?

Om man skall ha 120 liggandes så undrar jag om tanken är att sätta fast dem med tex vinkeljärn underifrån så att de vilar på dessa?
Jag har sett de som sätter vinkeljärn för att fästa dessa, ovan eller under borde inte spela någon roll. Det borde dock gå att fasta de med en långskruv igenom istället, och när du sedan fäster en 45 ståendes så får du ju en ny fäst punkt för 120:an. Och det är ju inte direkt några laster på dessa liggande reglar. Men att fästa dem med skruv igenom är nog inte det enklaste...

- M

Mikael_L
Gladh skrev:
Jag har sett de som sätter vinkeljärn för att fästa dessa, ovan eller under borde inte spela någon roll.
Varannan ovanför varannan under, kanske ...?

Nackdelen med vinkeljärn, förutom den extra kostnaden är att dom i sig medför en köldbrygga. T.o.m en 100x3,4 spik är en, inte helt försumbar, köldbrygga.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.