Status
Inte öppen för fler kommentarer.
P
Fairlane Fairlane skrev:
Ja så där såg det ut för 50 år sen. Inte alls bra. USA har begått en del misstag sedan dess, men till skillnad från ryssarna så har man inte det som standardförfarande. Det har hänt att amerikaner begått krigsbrott i både Irak och Afghanistan, det förnekar ingen och alla tycker det är förjävligt. Dock är det inte sanktionerat från högsta ort och de som gör sig skyldiga kan dömas för det (och det sker också).
Ryssarna begår krigsbrott dagligen och det finns inget problem alls med det från den ryska ledningen. Man förnekar givetvis allt och de i Sverige som medvetet eller omedvetet stöttar Ryssland brukar gärna låtsas om att Ukraina är lika goda kålsupare och lyfter gärna upp att USA också begått vidrigheter. De kan omöjligt säga att ryssarna begår en massa krigsbrott konstant utan att i samma andetag påstå att Ukraina också, eller Usa också etc.
USA skyddar de sina som begår allvarliga brott vid utlandstjänst att ryssarna begår fruktansvärda brott har väl ingen väntat sej något annat, ryssar är pack och med den ledaren/ladningen de har idag så finns det inte någon vettig framtid för det landet.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Fairlane
maxmsm skrev:
USA skyddar de sina som begår allvarliga brott vid utlandstjänst
Det hände också att se åtalas och döms, det sker aldrig i Ryssland.
maxmsm skrev:
att ryssarna begår fruktansvärda brott har väl ingen väntat sej något annat, ryssar är pack och med den ledaren/ladningen de har idag så finns det inte någon vettig framtid för det landet.
Ändå anser många att USA och Ryssland är ungefär lika illa. Märkligt.

• Gilla
  • Haha
TRJBerg och 6 till
  • Laddar…
P
Fairlane Fairlane skrev:
Ändå anser många att USA och Ryssland är ungefär lika illa. Märkligt.
Det farliga med USA är att vi har dem i trädgården, inser du inat faran med detta?
Ryssarna har vi lite avstånd till och de är just nu så pass upptagna att de kan mest ställa till med småskit mot oss, kineserna kapar lite intenetkablar för oss men kan inte just nu göra så mycket mera, Nord Korea, mycket snack och lite verkstad vad gäller oss så är det inte direkt farliga men ingen av dessa får absolut inte heller räknas bort.

Jag tacka för mej och lägger ner nu.

Intet Intet skrev:
Jag fyller på med ett färskt exempel. Afganistan, där våra godhjärtade vänner i vanlig ordning flydde i vild panik och lämnade både lokalanställda i fiendens händer samt massor av vapen och pengar till Tallibanerna. Vem beordrade det. Jo, Biden!🤣
Biden?
Imponerande att han gled in före han var vald och bestämde det. Som jag minns det var beslutet redan taget när han tillträde..
https://en.m.wikipedia.org/wiki/United_States–Taliban_deal

• Gilla
mikethebik och 5 till
  • Laddar…
maxmsm skrev:
Det farliga med USA är att vi har dem i trädgården, inser du inat faran med detta?
Kan du utveckla faran mer konkret? För oss som är lite för tröga?

• Gilla
RoAd och 6 till
  • Laddar…
Fairlane
maxmsm skrev:
Nej,

Det är ju som att ha grannar som beter sig som svin och sen säga, min familj har jag ju i trädgården så de är lika farliga som grannen som är på andra sidan staketet.

Från DN idag:
"

Ryssland bakom runt 100 ”misstänkta händelser” i Europa​

Det säger den tjekiska utrikesministern Jan Lipavsky som deltar på Natos toppmöte.

– I år inträffade cirka 500 misstänkta incidenter i Europa och omkring 100 av dem kan hänföras till ryska hybridattacker, spionage och påverkansoperationer. Vi måste skicka en stark signal till Moskva om att detta inte kommer att tolereras, sade han.

Det är inte första gången Ryssland pekas ut. De senaste åren har det regelbundet förekommit rapporter om ryska hybridattacker i Europa som flera europeiska ledare har hänfört till Ryssland."

Någon som tror att vi kommer ha samma artikel snart om USA i vår trädgård?

• Gilla
och en till och 3 till
  • Laddar…
Även om USA spionerar över hela världen (och din trädgård) med hjälp av t.ex. Pokémon Go, så skulle jag nog ändå placera Kina på plats 4 för Sveriges del.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Fairlane
Intet Intet skrev:
Jag fyller på med ett färskt exempel. Afganistan, där våra godhjärtade vänner i vanlig ordning flydde i vild panik och lämnade både lokalanställda i fiendens händer samt massor av vapen och pengar till Tallibanerna.
De onda i det fallet är väl ändå talibanerna?
Ryssarna och talibanerna är de som mördar, och torterar oskyldiga. USA försökte förhindra det i Afghanistan.

Man måste nog vara rätt djupt inne i de ryska drömmarna för att jämföra USAs reträtt med Rysslands anfallskrig. Vi övriga ser nog mer likheter mellan ryssar och talibaner, maktgalningar som vill bestämma över sin omgivning och tortera och mörda alla som inte accepterar dem.

• Gilla
  • Älska
  • Haha
pmd och 9 till
  • Laddar…
K
maxmsm skrev:
Sluta ljuga, visst fan anklagar du mej!!!
Behövs inte - dina inlägg är tydliga för alla.

/Krille

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
maxmsm skrev:
Det är inte bara tre länder som är de farligaste för oss, det är fyra
Jo, det är faktiskt exakt tre länder som är de tre farligaste för oss. Inte två, inte fyra, exakt tre.
Att det kommer fler länder längre ned på listan ändrar inte på att det är precis tre stycken som är topp tre.

• Gilla
  • Haha
pmd och 9 till
  • Laddar…
TRJBerg
maxmsm skrev:
Den här typen av kommentarer från sådana som dej gör att beslutet att lämna Hemvärnet blev lätt!
Tack, stort tack!

• Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
Biden?
Imponerande att han gled in före han var vald och bestämde det. Som jag minns det var beslutet redan taget när han tillträde..
[länk]
Såklart. Du har rätt. Det var den andre narcissisten som beordrade en panikartad flykt.
Äras den som äras bör.

P
MultiMan MultiMan skrev:
Senaste ryska budgeten innebär att 1/3 av utgiftsbudgeten läggs på krigsmakten, så spänning är garanterad! När Sverige la som mest på 1960-talet närmade vi oss 4%. Idag kämpar vi oss över 2%.
Jag tror att du blandar ihop statsbudget och BNP. Ryssland använder 33-35 % av statsbudgeten till militärutgifter medan Sveriges militära utgifter uppgår till cirka 2 % av landets BNP.

Ceterum censeo Moscovinem esse delendam.

P
tveksamt tveksamt skrev:
Man skickar knappast sitt bästa Spetznaz-förband för att se om det går att bryta sig in i en liten lada som huserar en vattenpump.
Man anlitar förstås nån lokal ligist med en metod som gör att kontakten inte går att spåra.

• Haha
Intet
  • Laddar…
P
MathiasS MathiasS skrev:
[…] se över vem som äger fastigheter på kritiska platser […]
Det kan väl Lantmäteriet sköta om …?

• Gilla
  • Haha
  • Ledsen
Bhp863 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.