Status
Inte öppen för fler kommentarer.
P
Intet Intet skrev:
Med det resonemanget kan allt förklaras med PUTIN.
Nej, det kan förklaras med Ryssland. Putin är visserligen Tsar av Ryssland, men han kan inte styra folks tankar. Den ryska kulturen är välmarinerad i imperialism.
Hur tror du att Ryssland blev så stort?

• Gilla
Dilato och 6 till
  • Laddar…
P
Intet Intet skrev:
Ja, det klart de gör. Vi skickar ju vapen till deras motståndare! Vad hade du förväntat dig?
Borde vi hellre skicka vapen till Ryssland? Eller vad menar du?

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
P
Fairlane Fairlane skrev:
Men vissa verkar ju tro att ryssarna är precis som alla andra, fast facit är tydligt att de är värre. Kanske var man också skeptisk till att det var Ryssland som landsatte militär på Krim 2014, Putin förnekade det ju...
Svenska media skrev (och talade) länge efter 2014 om "ryskstödda separatister" i Donbas.

P
Fairlane Fairlane skrev:
Kanske var man också skeptisk till att det var Ryssland som landsatte militär på Krim 2014, Putin förnekade det ju...
Jag tror inte att Ryssland behövde landsätta militär på Krim. Sevastopol har varit en rysk flottbas sen 1992 enligt ett avtal mellan Ryssland och Ukraina.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
P
Intet Intet skrev:
Visst. Som vilken stormakt som helst.
Ryssland är knappast en stormakt. Snarare en mediummakt, men inte vilken som helst.
Intet Intet skrev:
Det är så de gör. Och inte bara de. Säkert mindre länder också som har möjlighet och intresse. Vem vet. Vi kanske har en Karl Hammilton på riktigt.
Jag trodde att kålsuparteorin tappade sin kraft och tjusning efter kalla kriget.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
P
Intet Intet skrev:
Ja, de demonstrerade nyligen att de har vapen vi inte kan försvara oss emot.
Var det en nyhet?

P
MultiMan MultiMan skrev:
Blir man rädd av Rysslands demonstration av en rysk MIRV ballistisk missil över Dnipr, så går man enbart Rysslands ärenden eftersom enda anledningen till att de sköt iväg den är för att skrämma "vanliga" människor i väst och påverka opinionen mot Ryssland.
Ryssarna lyckades ju skada en förrådsbyggnad (eller nåt sånt). 😉

P
maxmsm skrev:
Du missade USA, de har svinat ordentligt mot många länder som varit deras allierade, även vårt land, annars så håller jag med dej.
Jag tror att Fairlane relaterade Säpos bedömning, vilken verkar vara rimlig.

P
maxmsm skrev:
Har åtminstone gjort, gör det kanske inte just nu.
Hur gick det till?

P pmd skrev:
Det kan väl Lantmäteriet sköta om …?
Det kan de säkert, men vad hjälper det om det inte finns lagstiftning som gör att vi kan konfiskera fastigheten.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
Maxmsm hävdar ju att USA är det fjärde största hotet mot Sverige och när The Donald blivit riktigt ljum i rollen igen kanske han får rätt.
En så impulsiv och oberäknelig person är inget man önskar i ledande ställning i den supermakt som USA fortfarande är.
Jag har de senaste 10-15 åren förutspått att USA kommer att rämna och i värsta fall hamna i ett inbördeskrig och när jag först sa det blev jag väl närmast idiotförklarad, jag hoppas att jag kommer att bli idiotförklarad annars hamnar världen i ett oöverblickbart kaos.

Det behövs alltid en balans, utan den ena balanserande parten går det åt helvete.

• Gilla
BirgitS och 3 till
  • Laddar…
TRJBerg
Jag är ju van vid ryska botar i vissa sociala media, men hade inte väntat mig att se dem här.

• Gilla
BirgitS och 3 till
  • Laddar…
maxmsm skrev:
Farligare för att de ska vara våra "bästa"/starkaste allierade.
Det är ett helt ologiskt påstående. Vi vet att de kommer ha ett mer nationellt fokus med Trump vid rodret, det kan inte göra dem till farligare än länder som konstant uttalar krigshot och utför krigshandlingar.

• Gilla
BirgitS och 5 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Ja, de demonstrerade nyligen att de har vapen vi inte kan försvara oss emot.

Ditt inlägg är för övrigt ett bra exempel på någon som går Rysslands väg genom att sprida propaganda om deras oförmåga, även om du säkert inte förstår det.
Jag växte upp i ett samhälle där alla över 60 hade egna minnen av hur det var när Ryssland hade luftherravälde och bombade som de ville. Med vanliga propellerdrivna bombplan. Finlands flygvapen var svagt och luftvärnet underdimensionerat.
Likväl sitter jag har idag i ett fritt demokratiskt land.

Kriget var ett rent helvete bortom allt vi fredliga nutidsmänniskor kan föreställa oss och förlusterna var enorma men på något vis gick det.
Sannolikt går det på något vis också nästa gång.

Det är ingen hemlighet direkt att missilen mot Dnipro var en delav en mycket väl planlagd rysk propaganda- och skrämseloperation riktad mot demokratierna i Väst. Uppenbarligen är du en del av operationen.

• Gilla
Byggaren Bengt och 13 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.