Status
Inte öppen för fler kommentarer.
A
P paralun skrev:
Njau, det är nog hög tid för världen att sätta sig ner och röka "fredspipa" innan det blir en total katastrof.
Det har det varit länge men det kommer inte att gå med den lilla skalliga nazistclownen Puttefjutt vid makten i Ryssland, försvinner han så ökar sannolikheten att det ska gå att ro iland.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
A
MathiasS MathiasS skrev:
Men det är lite skillnad på skit och pannkaka här, eller hur.

Att trump är helt opålitlig är ju rätt uppenbart, och deras stöd till Nato är också högst osäkert. Men, inte ens med en sådan galenpanna vid rodret behöver vi ju frukta någon sorts krigshandling riktad mot vår nation. Dvs, det är svårt att säga att de potentiellt är farligare. EU behöver räkna med minskad stöd från Usa i NATO.
Farligare för att de ska vara våra "bästa"/starkaste allierade.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Fairlane
Alfredo Alfredo skrev:
Hur vet du det?
Att de inte mördat kan jag såklart inte vet, men om vi håller oss till kända delar så stämmer det.

Rysslandsvännerna säger att Ryssland aldrig skulle genomföra en operation så klantigt att de blev avslöjade, ändå har de blivit det. Antingen är USA bättre på att dölja det eller så har de inte åkt runt och tagit livet av folk på samma sätt som ryssarna.

Att de inte hotat Sverige på samma sätt som Ryssland är uppenbart.

• Gilla
  • Arg
pmd och 9 till
  • Laddar…
maxmsm skrev:
Det har det varit länge men det kommer inte att gå med den lilla skalliga nazistclownen Puttefjutt vid makten i Ryssland, försvinner han så ökar sannolikheten att det ska gå att ro iland.
Jo oavsett det så har stollen mäktiga kompisar i vörlden.

Så fredspipan måste fram och som i alla fredsförhandlingar så kan det bli kompromisser för att få en fred.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Fairlane
maxmsm skrev:
Jag anser att din topp tre lista haltar, USA är minst lika farliga som de andra tre men visst får du ha en topp tre lista med vilka länder du vill......
Jag anser att din matematik haltar högst betänkligt om du får in 4 länder i topp-tre.

Listan är inte min utan det är information Säpo och MUST. De är givetvis väl medvetna om att andra länder spionerar på Sverige också, men de har pekat ut 3 länder som farligare och skadligare än andra. Hoppet till 4:an på listan är stort.

Nu vet du säkert en massa som Säpo och MUST inte känner till så det förändrar såklart läget.

• Gilla
  • Haha
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
A
Fairlane Fairlane skrev:
USA spionerar såklart också och så har de valt en ny president som vi inte riktigt vet hur han kommer agera, men än så länge har de iallafall inte hotat Sverige eller kidnappat/mördat folk.
Visst har de mördat folk och troligen även kidnappat om man ska vara noga, nu är jag inte säker på vad de hette, Blackstone/Blackwater eller liknande i Irak inhyrda "säkerhetstrupper".

USA´s bästa kompisar är likadana, mördar och kidnappar oskyldiga människor utan för sitt lands gränser.

Redigerat av moderator:
TRJBerg
Ganska skrämmande att man jämställer USA och Ryssland.
Väntar på åsikten att Hitler egentligen var en hyvens kille.

• Gilla
  • Wow
pmd och 10 till
  • Laddar…
Var det Kissinger eller Carter som sade -Att vara fiende med USA är farligt men att vara vän med USA är mycket farligare.

• Älska
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
Kanske borde tråden istället fokusera på sveriges urusla beredskap.

• Gilla
Anonymiserad 170696 och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Kanske borde tråden istället fokusera på sveriges urusla beredskap.
Jo men nu har vi inte en urusel beredskap angånde vattenförsörjning.

Daterat 2011 men helt ok enligt min syn. Sen får ju VA-bolagen lägga pengar på att det verkligen fungerar.

https://www.svensktvatten.se/global...-fysiskt-tekniskt-skydd-dricksvatten_2011.pdf

Så ingen anledning till kvällstidningsrubriker och "ryssnojja".

• Gilla
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
K
maxmsm skrev:
USA har varit inne i många länder och "hjälpt" till och lämnat många av länderna i en katastrofal situation efteråt om du inte håller med om detta så ange gärna ett krig som USA har varit inblandade i efter WW2 som de har "vunnit", nu vet jag att det aldrig finns vinnare i ett krig men du förstår troligen vad jag menar.

En sak till är att lagar i landet där de är stationerade inte gäller soldater från USA dvs de kan begå våldtäkter och mord utan möjlighet att de straffas, det finns händelser det senaste året i Sverige redan(våldtäkt).
Vi diskuterar utifrån Sveriges situation och att du påstår att USA är ett lika stort hot som Ryssland, Iran och Kina.

Det är naturligtvis en fullständigt orealistisk propaganda direkt från trollfabrikerna i Ryssland. Att vuxna människor utanför diktaturer sprider sådan propaganda för att försvara Ryssland är ju bedrövlig pinsamt.

Sannolikheten att t ex USA skulle sabotera Sveriges dicksvattenstäkter är extremt liten i jämförelse med de andra tre länderna.

/Krille

• Gilla
pmd och 8 till
  • Laddar…
A
K Krille4 skrev:
Sannolikheten att t ex USA skulle sabotera Sveriges dicksvattenstäkter är extremt liten i jämförelse med de andra tre länderna.
Detta håller jag med dej om till 100%.
Även om jag hade valt att stava lite annorlunda....

P paralun skrev:
Jo men nu har vi inte en urusel beredskap angånde vattenförsörjning.

Daterat 2011 men helt ok enligt min syn. Sen får ju VA-bolagen lägga pengar på att det verkligen fungerar.

[länk]

Så ingen anledning till kvällstidningsrubriker och "ryssnojja".
Jag får läsa den där senare, hinner inte nu. Men, det var många saker vi tyckte var ok 2011 som inte är i närheten av ok idag, men nuvarande omvärldsläge. Är riskbedömningarna verkligen relevanta fortfarande?

• Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
maxmsm skrev:
Så trots att USA är mycket mindre sannolika att sabotera viktig infrastruktur i Sverige håller du dem ändå som minst lika farliga som de övriga tre?
På vilket sätt då? Vad gör USA i mycket större omfattning än de övriga tre som väger upp en sådan sak?

• Gilla
FredrikR och 8 till
  • Laddar…
K
maxmsm skrev:
Absolut - låt oss fokusera på stavningen istället för att hålla oss till ämnet och fundera vem som ligger bakom propagandan du sprider.

Så utifrån ämnet är alltså inte USA det fjärde av de "tre-i-topp" länderna som är ett hot mot Sverige?

/Krille

• Gilla
och en till och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.