Status
Inte öppen för fler kommentarer.
TRJBerg
En del kommentatorer här får mig att fundera på deras bevekelsegrunder. Och samhörigheter.

• Gilla
BirgitS och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
maxmsm skrev:
Nej, jag har inte glömt vad jag skrev men alla fyra länderna anser jag vara potentiellt farliga för oss och att lita på USA kan vara mycket ohälsosamt för oss.
Vi vet att Ryssland kontinuerligt har spionerat på Sverige, det har aldrig slutat sedan Sovjetunionens fall. Ryssland har genomfört mord i andra europeiska länder och planerat mord. Ryssland har genomfört sabotage i olika länder. Vi vet att de militärt angripit både Georgien och Ukraina och att de uttalat hot mot andra länder som inte gör som de vill, inklusive Sverige.

Kina har spionage i stor skala och har kidnappat personer utomlands och fängslat dessa, inklusive svenska medborgare.

Iran har utöver spioneri gripit svenska medborgare och fängslat dessa. Man spionerar på exiliranier och andra som är motståndare till Iran. Man har samarbete med gängkriminella som använt sig av handgranater etc

USA spionerar såklart också och så har de valt en ny president som vi inte riktigt vet hur han kommer agera, men än så länge har de iallafall inte hotat Sverige eller kidnappat/mördat folk. Baserat på det ska de alltså räknas med i topp 3 (som tydligen består av 4?)?

• Gilla
  • Haha
pmd och 7 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
men än så länge har de iallafall inte hotat Sverige eller kidnappat/mördat folk.
Hur vet du det?

• Gilla
Intet
  • Laddar…
A
Fairlane Fairlane skrev:
Vi vet att Ryssland kontinuerligt har spionerat på Sverige, det har aldrig slutat sedan Sovjetunionens fall. Ryssland har genomfört mord i andra europeiska länder och planerat mord. Ryssland har genomfört sabotage i olika länder. Vi vet att de militärt angripit både Georgien och Ukraina och att de uttalat hot mot andra länder som inte gör som de vill, inklusive Sverige.

Kina har spionage i stor skala och har kidnappat personer utomlands och fängslat dessa, inklusive svenska medborgare.

Iran har utöver spioneri gripit svenska medborgare och fängslat dessa. Man spionerar på exiliranier och andra som är motståndare till Iran. Man har samarbete med gängkriminella som använt sig av handgranater etc

USA spionerar såklart också och så har de valt en ny president som vi inte riktigt vet hur han kommer agera, men än så länge har de iallafall inte hotat Sverige eller kidnappat/mördat folk. Baserat på det ska de alltså räknas med i topp 3 (som tydligen består av 4?)?
Jag anser att din topp tre lista haltar, USA är minst lika farliga som de andra tre men visst får du ha en topp tre lista med vilka länder du vill......

Redigerat av moderator:
  • Gilla
  • Haha
Intet och 1 till
  • Laddar…
A
Det skulle vara intressant att veta hur många av medlemmarna på detta forum som har militärutbildning.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
K
maxmsm skrev:
Jag anser att din topp tre lista haltar, USA är minst lika farliga som de andra tre men visst får du ha en topp tre lista med vilka länder du vill......
Du får gärna förklara vad du baserar det på - du ser alltså USA som ett konkret hot mot Sverige? Vilken information och vilka händelser baserar du det på?

/Krille

• Gilla
och en till och 1 till
  • Laddar…
maxmsm skrev:
USA är minst lika farliga som de andra tre
Du tycker alltså att den tongivande medlemmen i den försvarsallians vi ingår i är lika farlig som Ryssland som just nu angriper ett grannland med vapenmakt? Rätt kontroversiell inställning kan jag tycka...

Du säger indirekt att du nästan lika gärna skulle vilja att Sverige allierade sig med Ryssland som med USA. Menar du verkligen det?

• Gilla
Bhp863 och 10 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Hur vet du det?
Innan man kidnappar och/eller mördar någon pratar man med Fairlane, det är sedan gammalt. 🙃

B b8q skrev:
Vårt eget försvar är rätt duktiga på att sabotera dricksvattnet också…

[länk]
[bild]
Förvisso inte medvetet kanske, men tragiskt ändå.

• Haha
Anonymiserad 405730 och 1 till
  • Laddar…
A
K Krille4 skrev:
Du får gärna förklara vad du baserar det på - du ser alltså USA som ett konkret hot mot Sverige? Vilken information och vilka händelser baserar du det på?

/Krille
USA har varit inne i många länder och "hjälpt" till och lämnat många av länderna i en katastrofal situation efteråt om du inte håller med om detta så ange gärna ett krig som USA har varit inblandade i efter WW2 som de har "vunnit", nu vet jag att det aldrig finns vinnare i ett krig men du förstår troligen vad jag menar.

En sak till är att lagar i landet där de är stationerade inte gäller soldater från USA dvs de kan begå våldtäkter och mord utan möjlighet att de straffas, det finns händelser det senaste året i Sverige redan(våldtäkt).

• Gilla
Intet
  • Laddar…
A
K Krille4 skrev:

/Krille
Konkret hot, inte just nu men jag anser att de är helt opålitliga och följer sin egen agenda om det passar dem vilket har blivit reella hot för länder de har "hjälpt" tidigare.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
A
Alfredo Alfredo skrev:
Du tycker alltså att den tongivande medlemmen i den försvarsallians vi ingår i är lika farlig som Ryssland som just nu angriper ett grannland med vapenmakt? Rätt kontroversiell inställning kan jag tycka...

Du säger indirekt att du nästan lika gärna skulle vilja att Sverige allierade sig med Ryssland som med USA. Menar du verkligen det?
Potentiellt även farligare då de är fullständigt opålitliga.

Den tolkningen får stå för dej själv, vad gäller Ryssland så ser vi alla vad de är kapabla till och endast personer med diktatoriska ambitioner önska nog att liera sej med dem.

maxmsm skrev:

Den tolkningen får stå för dej själv, vad gäller Ryssland så ser vi alla vad de är kapabla till och endast personer med diktatoriska ambitioner önska nog att liera sej med dem.
Njau, det är nog hög tid för världen att sätta sig ner och röka "fredspipa" innan det blir en total katastrof.

• Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
maxmsm skrev:

Men det är lite skillnad på skit och pannkaka här, eller hur.

Att trump är helt opålitlig är ju rätt uppenbart, och deras stöd till Nato är också högst osäkert. Men, inte ens med en sådan galenpanna vid rodret behöver vi ju frukta någon sorts krigshandling riktad mot vår nation. Dvs, det är svårt att säga att de potentiellt är farligare. EU behöver räkna med minskad stöd från Usa i NATO.

• Gilla
vcx och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.