Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Fairlane Fairlane skrev:
Det har vi gjort sista 2 åren. Ryssarna har spionerat, saboterat och mördat folk mycket längre än så.
Visst. Som vilken stormakt som helst. Det är så de gör. Och inte bara de. Säkert mindre länder också som har möjlighet och intresse. Vem vet. Vi kanske har en Karl Hammilton på riktigt.

• Haha
  • Gilla
Anonymiserad 170696 och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Intet Intet skrev:
Visst. Som vilken stormakt som helst. Det är så de gör. Och inte bara de. Säkert mindre länder också som har möjlighet och intresse. Vem vet. Vi kanske har en Karl Hammilton på riktigt.
Ja, alla länder gör samma... Ryssland gör inget konstigt alls. 🙄

• Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Fast det finns många och det finns jämförbara alternativ. Kanske samlar man bara in information och eftersom svenskarna ändå vara tolkar det som "det kan aldrig vara ryssarna" så bygger man bara ett halvdant skydd.
Eller så vill man bara visa att man kan störa.

Ja och kanske är det där du har de riktiga målen, men man använder något annat för att testa respons?

Men vissa verkar ju tro att ryssarna är precis som alla andra, fast facit är tydligt att de är värre. Kanske var man också skeptisk till att det var Ryssland som landsatte militär på Krim 2014, Putin förnekade det ju...
Jag kommenterade bara påståendet att Ryssland skulle vara så oproffessionella att de lämnade spår efter sig.
Att de planerar och har planerat under lång tid att sabotera vårt civilsamhälle är väl fullkomligt uppenbart. Det ligger i deras intresse att kartlägga en eventuell fiende. Jag har inga som helst illusioner om något annat.
Själv är jag överraskad att inget större sabotage ännu utförts.

• Gilla
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Jag kommenterade bara påståendet att Ryssland skulle vara så oproffessionella att de lämnade spår efter sig.
Att de planerar och har planerat under lång tid att sabotera vårt civilsamhälle är väl fullkomligt uppenbart. Det ligger i deras intresse att kartlägga en eventuell fiende. Jag har inga som helst illusioner om något annat.
Så du tror Sverige kartlägger hur vi kan förstöra civil infrastruktur i Ryssland också då? Eftersom så gör alls med potentiella fiender?

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Så du tror Sverige kartlägger hur vi kan förstöra civil infrastruktur i Ryssland också då? Eftersom så gör alls med potentiella fiender?
Nu har du nog citerat fel inlägg.

Intet Intet skrev:
Det ligger i deras intresse att kartlägga en eventuell fiende.
Du menar alltså att detta bara gäller specifikt för Ryssland då? Normala länder gör inte så?

K
Intet Intet skrev:
Såklart de gör. Det är lite av en skyldighet att spionera på andra länder. Vi har ju till och med officiella spioner. De tituleras: Militärattache. Ifzll du är gammal nog, minns du de polska tavelförsäljarna som råkade knacka på dörren till varenda stridspilot. Praktiskt nog stod de i telefonkatalogen😱. Undrar om det fortfarande är så?

USA avlyssnade Merkels telefon, så det är naturligtvis inte bara de dumma ryssarna som sysslar med sådant utan även våra "vänner"😡.

Så visst förstår jag att det spioneras.
Men att ta för givet att rysska spioner agerar så klantigt, är ogenomtänkt och kanske ett resultat av ryssnojan.

Läsförståelsebristen är uppenbarligen inget nytt fenomen😄
Ja Ryssland är ju högteknologiska och effektiva proffs rakt igenom inom alla områden.

Den välplanerade och effektiva invasionen av Ukraina som skulle vara över på ett par dagar är ett bra exempel på den professionalismen.

/Krille

• Haha
  • Gilla
Nilstyko och 11 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Du menar alltså att detta bara gäller specifikt för Ryssland då? Normala länder gör inte så?
Jo. Alla länder som har möjlighet och intresse, gör säkert detsamma.
Spioneri anses vara det bästa sättet att behålla freden, för utan information om vad grannen sysslar med kan fel slutsatser dras och krig utbyta på felaktiga grunder.

Jag skulle uppskatta om du läser först, så slipper jag kommentera saker jag inte skrivit.

• Gilla
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Ja Ryssland är ju högteknologiska och effektiva proffs rakt igenom inom alla områden.

Den välplanerade och effektiva invasionen av Ukraina som skulle vara över på ett par dagar är ett bra exempel på den professionalismen.

/Krille
Ja, de demonstrerade nyligen att de har vapen vi inte kan försvara oss emot.

Ditt inlägg är för övrigt ett bra exempel på någon som går Rysslands väg genom att sprida propaganda om deras oförmåga, även om du säkert inte förstår det.

• Älska
  • Gilla
Anonymiserad 405730 och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
Anonymiserad 405730 och 3 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Ja, de demonstrerade nyligen att de har vapen vi inte kan försvara oss emot.

Ditt inlägg är för övrigt ett bra exempel på någon som går Rysslands väg genom att sprida propaganda om deras oförmåga, även om du säkert inte förstår det.
Jo och att förgifta någons dricksvatten har vi väl känt till sedan stenåldern.

Inte ens Putin verkar ha sjunkit så lågt med Ukrainas dricksvatten.

• Gilla
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo och att förgifta någons dricksvatten har vi väl känt till sedan stenåldern.

Inte ens Putin verkar ha sjunkit så lågt med Ukrainas dricksvatten.
Självklart. Finns väl inte en enda cowboyfilm där inte de lömska Mexikanska skurkarna förgiftat dricksvattnet i det enda vattenhål på tre dagsritters avstånd.🐴🐗🦄🫎🦬🌴

• Gilla
  • Haha
Anonymiserad 405730 och 2 till
  • Laddar…
Excel
MultiMan MultiMan skrev:
Man ska inte heller glömma bort Putins förkärlek till att förgifta sina motståndare på olika sätt, listan är rätt lång vid det här laget. Just att slå till mot vattenförsörjningen och desarmera en hel befolkning är både billigt och effektivt.
Skulle nog tro att det är svårt att desarmera en hel befolkning. Krävs nog väldigt stora kvantiteter gift för att uppnå detta. Dessutom har 1/5 egen brunn.

• Gilla
Anonymiserad 170696 och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
Intet Intet skrev:
Ryssland och GRU var nog väldigt säkra på att de inte lämnat några spår efter sig när de försökte mörda Skripal och hans dotter med Novichok i Salisbury 2018. De dog inte, men det gjorde en annan kvinna som råkade plocka upp den parfymflaska med giftet som GRU-agenterna slängt i en park.

Trots den stora professionalism du säger finns i Ryssland så lyckades journalister från Bellingcat efter omfattande arbete avslöja identiteterna på agenterna från GRU som rest till London för att utföra morden. Bl a en läkare, Alexander Mishkin: https://www.bellingcat.com/tag/skripal/

Ett kortare utdrag ur delar av deras undersökande arbete i ämnet:
  • In a series of investigative reports in 2018 and this year, Bellingcat and its media partners disclosed the existence of an elite unit within Russian military intelligence (GRU) engaging in clandestine overseas operations. This unit consists of approximately twenty graduates of elite Russian military schools, most having received hands-on combat experience in the wars in the Caucasus, and most of whom are in their late 30’s and early 40’s.
  • The unit was set up ten years ago, when the first undercover identities of these operatives were forged. We have previously reported on this unit’s clandestine operations in the last five years, including the poisoning of an arms manufacturer in Bulgaria (2015), a failed coup in Montenegro (2016), operations linked to the anti-doping agency in Switzerland (2016-2018), and the Novichok poisoning in Salisbury (2018). At the same time, we have tracked this unit’s undercover trips to at least eighteen countries, starting with Tajikistan in 2011, and spanning all of central Europe, Spain, Portugal, France, Italy, China, Turkey, and the Middle East. Many of these operations are subjects of our ongoing investigations.
Angående vapen som inte går att försvara sig mot, det är bekräftat att Ukraina lyckats skjuta ner Kinzhal, en av de ballistiska överljudsvapen som Putin sagt inte går att stoppa. Med samma Patriot-system som Sverige köpt under hård kritik från en del grupperingar i Sverige för att det skulle vara antikt och odugligt.
Det är betydligt svårare och inte med samma träffsäkerhet som vanliga robotar, men det går.

Blir man rädd av Rysslands demonstration av en rysk MIRV ballistisk missil över Dnipr, så går man enbart Rysslands ärenden eftersom enda anledningen till att de sköt iväg den är för att skrämma "vanliga" människor i väst och påverka opinionen mot Ryssland.
USA har för övrigt redan utvecklat system för att kunna skjuta ner den typen av vapen, men Ukraina har inte fått några. Israel fick låna något eller några system i samband med Irans attacker. Systemet heter THAAD, Terminal High Altitude Area Defense. Ingen vet (än) hur det presterar mot t ex Oreshnik.

• Gilla
  • Älska
Dortmunder DAB och 10 till
  • Laddar…
MultiMan
Excel Excel skrev:
Skulle nog tro att det är svårt att desarmera en hel befolkning. Krävs nog väldigt stora kvantiteter gift för att uppnå detta. Dessutom har 1/5 egen brunn.
Tar vi Botulintoxin (som bl a används extremt utspätt för att t ex förlama ansiktsmuskler och minska rynkor) så är dödlig dos för en människa 5 nanogram per kilo kroppsvikt, dvs 0,000 000 005 gram. Runt 4 kilo räcker i teorin att döda hela mänskligheten. Det behövs alltså relativt små mängder för att göra dricksvattnet dödligt, även vid stora vattenmängder.

Artikel från Läkartidningen som jag hittade när jag skulle friska upp minnet över hur giftigt det verkligen är: https://lakartidningen.se/klinik-oc...dikationer-for-behandling-med-botulinumtoxin/

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.